1 mikrofarad [μF] = 1000000 pikofarad [pF] - hur långt är ett snöre?

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Qrt

1 mikrofarad [μF] = 1000000 pikofarad [pF] - hur långt är ett snöre?

Inlägg av Qrt »

Vad lätt det är att läsa fel om man inte är förtrogen med ämnet.
Jag trodde att μF utlästes pikofarad.

Undras om det skiljer mycket i storlek mellan en kondensator på x pikofarad [pF] och en på x mikrofarad [μF].
Det är i alla fall en skillnad: 1 pikofarad = 1/1000000 mikrofarad.

Mer om kapacitans kan jag lära mig här:
http://www.translatorscafe.com/cafe/PL/ ... pikofarad/
Och nej, jag kan ingen tjeckiska (och dessutom är inte den inledande texten på tjeckiska utan polska.. :oops: ) men
den utredande texten längre ner är på engelska.

/Curt
Senast redigerad av 2 Qrt, redigerad totalt 2016 gång.
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Qrt

Re: 1 mikrofarad [μF] = 1000000 pikofarad [pF]

Inlägg av Qrt »

Nu är jag förbryllad igen.

Den nya modellen av E69-05 ex LAG 5 (Fleischmann 430071) verkar ha en extra stor kondensator.

Funktionen och uppbyggnaden hos detta yngsta och lite större (100mm istället för 80mm) LAG lok syns i denna video.
{Loket öppnas efter {2:50}, kondensatorns storlek på 3.300 mikrofarad [μF] kan utläsas efter {3:45} och loket körs över en cirka 10 cm lång plastfolietäckt rälssträcka efter {4:03}.}

Med hjälp av konverteringssidan som jag nämner ovan finner jag raskt ut att
1 farad = 1000000 mikrofarad.

Men ESUs olika powerpack har följande spec:
54671 PowerPack Mini, Energiespeicher für LokPilot V4.0 & LokSound V4.0 Familie, 1F/2.7V
54672 PowerPack Maxi, Energiespeicher für LokSound L V4.0, LokSound V4.0, 2x 5F/2.7V

Medan Zimos "Energiespeicher" rör sig i intervallet 470µF/35 V till 680µF/35V alternativt 10000 µF/16 V till 22000 µF/16 V.

Detta är skillnader i farad <> volt kombinationer som jag inte får någon praktisk information ur.
Det anges ingenting om vad det innebär i möjlig körsträcka.

Hur som helst så är E69ans konding bara 1/3 farad stor. [Rättelse: Felräknat på några tiopotenser. Igen. :evil: :oops: ] Ändå ska den klara 1 dm medan andra lok bara klarar några millimetrars strömavbrott.

Jag undrar vad som är en vanlig kapacitetsstorlek i fabriksloken respektive när självbyggare sätter in kondingar i sina lok.
Och om det finns något sätt att utifrån ett önskemål på säg 1 dm frihet vid låg hastighet avgöra vilken konding man ska installera.

/Curt
Senast redigerad av 1 Qrt, redigerad totalt 2016 gånger.
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
daniel

Re: 1 mikrofarad [μF] = 1000000 pikofarad [pF] - hur långt är ett snöre?

Inlägg av daniel »

1/3 farad är 300 000 mikrofarad, dvs en jättestor kondensator. Så att ett lok med en sådan kondensator klarar 1 dm är inte alls konstigt.

En kondensator har framförallt tre viktiga parametrar:
* Typ av kondensator
* Spänning på kondensatorn (mäts i volt)
* Kapacitans på kondensatorn (mäts i farad)

Det finns många olika typer av kondensatorer, men den vanligaste för att laga energi i ett lok är nog elektrolytkondensatorn. Den kan ha stor kapacitans men den tål inte negativ spänning (växelström) alls utan går sönder då.
Vissa typer av kondensatorer, t ex elektrolytkondensatorer, kan lagra mycket energi, andra typer kan lagra lite energi men är bra på andra sätt.

Kondensatorn måste klara den spänning som den utsätts för. Har man 16 - 18 volt i spåret så behöver man en kondensator på 25 volt. Och ju högre spänning kondensatorn är konstruerad för, desto större är den.

Slutligen avgör kondensatorns kapacitans hur mycket energi kondensatorn kan lagra. Ju mer kapacitans en kondensator har, desto större är den.

Storleken på en kondensator bestäms både av vilken typ det är, vilken spänning den är konstruerad för och vilken kapacitans den har.

-----------------------

Då kommer frågan varför ESU:s kondensatorer bara är på 2,7 volt. Som jag har sagt ovan så innebär högre spänning en större kondensator. Kan man hålla nere spänningen blir kondensatorn liten trots att den har hög kapacitans. I rälsen har vi 16 volt, men dekodern kan ta ner den spänningen till 2 volt för att mata kondensatorn och det är inte omöjligt att dekodern även kan ta spänningen från kondensatorn och höja den till t ex 5 volt för att driva motorn framåt. Då får man en kondensator på hög kapacitans men som tar liten plats. Men för att detta ska fungera måste man ha en dekoder som är konstruerad för det, så ESU:s powerpack funkar bara till ESU:s dekodrar.

Man måste alltså kolla vilken typ av kondensator som passar till resp. dekoder.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
Bengt Samuelsson
Kontakt:

Re: 1 mikrofarad [μF] = 1000000 pikofarad [pF] - hur långt är ett snöre?

Inlägg av Bengt Samuelsson »

1F = 1V/1A 1 sekund Blir stor conding ;)
Medlem #20 har också en hemsida med lite av varje.
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"