Fast även om man är Wilburkörare så har inte dynamic drive något att göra med att loket står och tänker en "kvart", detta ligger i ljudprojektet och kan inte kommas åt av oss användare tyvärr! Önskar dock att det vore så för en del ljudlok har lite väl lång startsekvens!
/Eke
Vilka CVvärden-köregenskaper-bör Ett Lättkört Trafikspelslok ha ?
- pcederstrand
Re: Vilka CVvärden-köregenskaper-bör Ett Lättkört Trafikspelslok ha ?
jo jag har länge varit förbannad på att fabriksljud är ganska dåligt gjorda och att det ofta är omöjligt att bättra på utan att göra om allt själv.
men om det är riktigt dåligt ljud med för lång startsekvens kanske man inte ska försämra den ytterligare med stora tröghetsvärden utan att satsa på att ändra ljuden till något bättre.
Nu har jag ju inte själv använt eller sett ett lok med maxiamal dynamisk drivning, inte i nedför och uppförsbackar eller med och utan tunga tågsläpor.
Men vore bra om någon kunde kolla detta med olika ljud och trögheter.
p
men om det är riktigt dåligt ljud med för lång startsekvens kanske man inte ska försämra den ytterligare med stora tröghetsvärden utan att satsa på att ändra ljuden till något bättre.
Nu har jag ju inte själv använt eller sett ett lok med maxiamal dynamisk drivning, inte i nedför och uppförsbackar eller med och utan tunga tågsläpor.
Men vore bra om någon kunde kolla detta med olika ljud och trögheter.
p
mvh /peterc
- StefanFjällemark
Vad jag kan se så kan man välja om man vill ha fördröjd start eller inte i ESUs LokProgrammer. Har inte testat men antar att om jag kryssar bort denna ruta så står loket inte och "tänker".Eke skrev:...loket står och tänker en "kvart", detta ligger i ljudprojektet och kan inte kommas åt av oss användare tyvärr! Önskar dock att det vore så för en del ljudlok har lite väl lång startsekvens!
Det där var ju intressant! Men man kopplar ju bort uppstartsekvensen helt då, kanske kan funka på vissa el-lok men dieslar blir det nog konstigt på om inte motorljudet kan varva upp innan det rullar iväg.StefanFjällemark skrev: Vad jag kan se så kan man välja om man vill ha fördröjd start eller inte i ESUs LokProgrammer. Har inte testat men antar att om jag kryssar bort denna ruta så står loket inte och "tänker".
På ESU standarddekoder finns möjlighet att kopla till och variera tänketiden på en sådan fördröjning när man vill multa ljudlok med icke ljudlok. Tyvärr så går det inte att göra motsvarande på ljuddekodrarna då detta cv saknas och fördröjningen ligger fast så som ljudprojektskonstruktören vill ha det! Detta ställer ju också till det när man vill multa två ljudlok som kan ha olika betänketid innan start!
/Eke
Verkligen !Eke skrev:Det där var ju intressant!StefanFjällemark skrev: Vad jag kan se så kan man välja om man vill ha fördröjd start eller inte i ESUs LokProgrammer. Har inte testat men antar att om jag kryssar bort denna ruta så står loket inte och "tänker".
Men jag har ingen ESU LokProgrammer. Vilket /vilka CV värden ändrar man då

Hittills kände jag bara till informationen och råden på lappen som följde med en av mina Roco rundnosar.
Där står hur man kan göra för att tillfälligt komma runt fördröjningarna i samband med start eller landning.
Men man kan kanske multa med ett virtuellt lok och sen köra singel ändå.Eke skrev:På ESUs standarddekoder finns möjlighet att koppla till och variera tänketiden på en sådan fördröjning när man vill multa ljudlok med icke ljudlok. Tyvärr så går det inte att göra....

/Curt
Förresten: Ser en annan sak i skärmdumpen ovan:
Stop behaviour__________________
¤ Stop immediatly on speed step 0. Där immediately är felstavat för övrigt.
Det kan vara columbi ägg för hela diskussionen om utrullning eller inte.
Vem har en Zimo programmerare och kan berätta om huruvida det finns liknande möjligheter där ?
(Det kanske står i handboken men 70 sidor tar tid att lusläsa.)
http://www.zimo.at/web2010/documents/MX ... oder_E.pdf
/C
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Mycket kan man göra med en SProg och JMRI DecoderPro, dvs man behöver inte varje dekodertillverkares programmerare för att ändra CV-värden. Skall man skapa ljudprojekt så behöver man dock dessa programmerare.
/Lars
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
- pcederstrand
ska ju gå att ladda ljud via Z21 (är odokumenterat men ryktena säger (att planerna är) så)
Jag har inte hunnit testa och har bara ett Zimoutrustnat lok
Jag har inte hunnit testa och har bara ett Zimoutrustnat lok
mvh /peterc
- StefanFjällemark
Jag har som sagt endast sett denna funktion i ESUs dekodrar (har nästan inga andra fabrikat) och oavsett om funktionen aktiveras via LokProgrammer eller direkt via CV, krävs dekoder firmware version 4.4.9202 som kom tillsammans med LokProgrammer version 4.4.17 (vilket var ett tag sedan).
För de som inte har LokProgrammer skall man sätta bit 6 i CV245. Det gör man genom att lägga till 64 till det befintliga värdet i CV245. Jag har verifierat även detta sätt att slå på stopp vid hastighet 0. Tyvärr är detta inte dokumenterat i manualen från maj 2016!
OBSERVERA att allt ovan endast gäller ESU dekodrar firmware version 4.4.9202 . Ändra INTE CV245 i dekodrar av annat fabrikat!