Vilka CVvärden-köregenskaper-bör Ett Lättkört Trafikspelslok ha ?

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Vilka CVvärden-köregenskaper-bör Ett Lättkört Trafikspelslok ha ?

Inlägg av Qrt »

Hej även här.
Jag la nyligen in nedanstående fråga i Svenskt MJ forum.
Kanske någon som inte läser där läser här och har lösningen på mitt problem ?
/Curt
Hej
Jag gör numera så att mina lok CV trimmas och koppelutrustas för olika uppgifter.

Somliga lok görs i ordning för att köras inför publik och överrösta massans oljud på mässor, andra ges en profil med ljudnivå för mindre grupper i mindre lokaler.
Därtill skiljer jag mellan lok som bara jag själv och några få andra ska kunna köra, och lok avsatta för trafikspelstjänst med i förväg okänd förare.

Nu behöver jag hjälp.
För enkelhets skull börjar jag med ett konkret exempel:
Roco Nohab med ESU Loksound v.4

Jag vill åstadkomma följande:

Nedanstående avhandlas nu i separat tråd
- Sänka ljudvolymen. Nuvarande värde är 0=255 på ena loket och 80 på andra.
Jag försökte sänka men oavsett vilket värde jag ändrade till (provade med 80 och 10 bland annat) så förblev ljudvolymen på tyfon respektive motor densamma. Vilka CV värden ska jag ändra på ?
Ljudet ska vara lagom när ett fåtal (10-20) personer trafikspelar i en halvstor lokal. Som det nu är klagar många (om än godmodigt) på att det låter för högt, särskilt när man kör in på station nedanför nosen på dem men även när det är en bit bakom.
Ovanstående avhandlas nu i separat tråd.


- Göra loket lättkört av en förare som aldrig har kört det förut och redan är stressad nog av allt annat som hör till ett trafikspel. Således minimera risken för påkörningar men ändå med ett hyfsat verklighetstroget uppträdande.

Jag tänker mig då följande:
- Det ska synas att man har satt igång loket när man drar på.
[ Kan det hos detta lok visas genom att ljuset ändrar sig; går upp till "helljus"?]
- Det ska accelerera mjukt till en realistisk toppfart.
- Det ska inte gå att köra ryckigt.
- Det ska retardera hyfsat realistiskt.
- Men när man i panik vrider ner till noll ska det stanna inom en loklängd.
- Det får gärna ha ett rangeringsuppträdande i nedre registret dvs en stor del av "ratten" ska reglera en stor del av det nedre fartregistret.

Har någon redan erfarenheter av detta och känner till en passande hastighetskurva?
Vilka CV inställningar bör jag ändra på; till vilka värden ?
/Curt
Tillägg: Fann följande kommentar i ESUs ljudkatalog
Note: Please make sure that Index CV 32 is set to 1 and Index CV 31 is set to value 16 before you change any of the sound volume CVs. Please refer to the decoder's user manual.
Är det kanske det jag har missat att göra när jag vill förändra ljudet ?
/C
Senast redigerad av 9 Qrt, redigerad totalt 2016 gång.
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
StaffanWiman
Inlägg: 791
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: CV ändringar: Det Optimala Trafikspelsloket

Inlägg av StaffanWiman »

Ljud har jag ingen aning om, men jag TROR att om du ställer CV6 på en låg nivå så får du minskad acceleration/inbromsning när du vrider på körkontrollens undre halvcirkel även om du har stängt av fördröjningen på cv3 och cv4.

nu skriver jag ur minnet och kanske bara för att någon med bättre minne/kunskaper ska rätta.

Staffan
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Hur ställer jag in CV för Det Optimala Trafikspelsloket ?

Inlägg av Eke »

Hej Curt och andra!
Lämnar ljudet därhän nu eftersom jag sitter på tåget och inte kan kolla detta!
Däremot har jag pulat lite med fartkurvor en hel del genom åren och har en del lok som jag är nöjd med, alla är inte helt lika men jag har funnit en del beteenden som jag gillar och ska försöka sammanställa det i en tabell med skalenlig hastighet för varje körsteg i 28-stegskurvan som man kan aktivera i cv29.
Jag har inte testat ännu men tanken är att ha en kurva som när man aktiverar F3 = rangerläge ska sänka toppfarten till 40 km/h skalenligt vilket är lämpligt vid rangering och rundgång med lok. Man har då hela körvredets slag till förfogande och kan manövrera mycket finkänsligt!
Alla mina lok kommer då att ha samma beteende upp till 40 km/h men över detta kommer fartkurvan vara brantare för lok med högre sth!
Att få loket att både kunna ha en tröghet vid normal drift men att kunna tvärstanna när man drar ner till noll är tyvärr inte möjligt!
Däremot kan man se till att ha bortkopplimg av trögheten mappad på F4 så att man lätt kan komma åt den och bromsa ner farten direkt med körvredet, har man väl vant sig är det inte svårare än att trycka på rätt pedal i bilen när man ska bromsa! Dessutom kan man på åtminstone ESU mappa in en broms på F3 som gör att den inprogrammerade bromssträckan halveras och det funkar mycket bra!

Alltså
F3=halv broms
F4=full broms

Mina El-lok har jag lite drygt 2 meters utrullning från full fart vilket kan halveras med F3 eller helt kopplas ur med F4!
Då man dessutom i stort sett aldrig kör fullt ös så är i praktiken bromssträckorna kortare än så!
Ång och diesel-lok har jag däremot lite längre utrullning för att motorljudet ska komma till sin rätt!

Vid körning på stationsområden när man rangerar eller gör rundgång brukar jag normalt ha både F3 och F4 aktiverade och får då ett lok som kör max 40km/h samt reagerar direkt på körvredets rörelser väldigt finkänsligt!
F4 kan man dessutom koppla in och ur under drift och därigenom accelerera trögt men bromsa snabbt utan några som helst problem!

Det låter kanske krångligt men fungerar i praktiken mycket väl, och man behöver inte kunna mappa om sin dekoder själv heller eftersom det räcker att någon har gjort det på sitt lok för att sedan kunna dela med sig av det till kompisar med samma loktyp eller andra liknande lok!

Ska inhandla en egen lokprogrammer för att komma igång på allvar med detta, blir det bra kommer jag att lägga ut tabellen här i forumet och dom loktyper jag själv har kan jag dela med mig av programmeringen till dom som är intresserade och vill ha!

Mvh. Eke
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Hur ställer jag in CV för Det Optimala Trafikspelsloket ?

Inlägg av Qrt »

Eke skrev:Jag har inte testat ännu men tanken är att ha en kurva som när man aktiverar F3 = rangerläge ska sänka toppfarten till 40 km/h skalenligt vilket är lämpligt vid rangering och rundgång med lok. Man har då hela körvredets slag till förfogande och kan manövrera mycket finkänsligt!
Alla mina lok kommer då att ha samma beteende upp till 40 km/h men över detta kommer fartkurvan vara brantare för lok med högre sth!
Det låter spännande.
Att få loket att både kunna ha en tröghet vid normal drift men att kunna tvärstanna när man drar ner till noll är tyvärr inte möjligt!
Så synd, jag hade hoppats på att det skulle gå att göra genom att förändra hastighetskurvan från det vanliga raka.
Däremot kan man se till att ha bortkoppling av trögheten mappad på F4...
Mina El-lok har jag lite drygt 2 meters utrullning från full fart ...är i praktiken bromssträckorna kortare än så!
Ång och diesel-lok ... lite längre utrullning för att motorljudet ska komma till sin rätt!
Trevligt att motorljuden kommer till sin rätt men så länge som tillverkarna inte följer en gemensam standard för vilka knappar som gör vad och hur, så är det lönlöst att hoppas på att normalförarna vet vilka knappar de ska trycka på i panikläge. Jag vill därför ha det tvärtom på mina lok.
Tröghet av den typ som du berättar om ovan vill jag ha bortkopplat som standard för största skydd mot påkörningar.
Den som vet och kan ska möjligen kunna slå på den.
...så att man lätt kan komma åt den och bromsa ner farten direkt med körvredet, har man väl vant sig är det inte svårare än att trycka på rätt pedal i bilen när man ska bromsa!
Allt är lätt för den körvane. Men hur många trafikspelare kör ens en liten runda med sitt tilldelade lok innan det är dags att fara iväg med tåget? Jag testkör före avfärd när jag kan men det ses inte alltid med blida ögon.
Inte heller är det min erfarenhet att flertalet undersöker vilka knappar som gör vad. Man vill kanske inte göra fel (förstöra något/sätta igång något som man inte vet hur man ska få tyst på) och avstår då hellre från att undersöka/prova fram hur knapparna påverkar körningen.
Vid körning på stationsområden när man rangerar eller gör rundgång brukar jag normalt ha både F3 och F4 aktiverade och får då ett lok som kör max 40km/h samt reagerar direkt på körvredets rörelser väldigt finkänsligt!
F4 kan man dessutom koppla in och ur under drift och därigenom accelerera trögt men bromsa snabbt utan några som helst problem!
Låter ju trevligt i och för sig. För den som vill, vågar och kan.

Mitt mål är alltså lite annorlunda än ditt, Eke
- Jag vill underlätta för förare som aldrig har kört mitt lok förut att framföra det på ett värdigt men hyfsat realistiskt sätt. Även om de är stressade av allt annat (nytt) som hör till ett trafikspel.
- Men samtidigt vill jag minimera risken för påkörningar.

Tillsvidare får jag nöja mig med att sprida kunskap om mina körhandtag.
Den som behärskar sitt Lenzhandtag typ LH90 alt. 100 eller Digitrax UT4 har i alla fall tillgång till en personlig nödbroms som inte stoppar annat än det egna loket.

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Hur ställer jag in CV för Det Optimala Trafikspelsloket ?

Inlägg av Eke »

Hmm....jo, det kan vara så att vi har olika mål. Men oavsett om man som jag har relativt mycket tröghet normalt inkopplad så tror jag att min hastighetskurva skulle kunna funka för ditt projekt, den är mycket flack i början för att få det mjuka beteendet som du efterlyser i det nedre registret, du får sätta lite mindre utrullning helt enkelt! Du kan få testa om du vill nästa gång vi ses på modulträff, jag kör ju faktiskt själv ofta utan utrullning med dessa fartkurvor när jag känner att det behövs och det funkar klart bättre än med dom standardkurvor som finns i dekodrarna från början och som kan ha rena raketegenskaperna när man drar på!

(Angående att ha inverterad funktion för tröghet/F4 så har jag testat det och det funkar inte så bra av olika orsaker tyvärr, även om tanken var god!)
Men det kan vi ta i en annan tråd!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1342
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Hur ställer jag in CV för Det Optimala Trafikspelsloket ?

Inlägg av StefanFjällemark »

Eke skrev:Angående att ha inverterad funktion för tröghet/F4 så har jag testat det och det funkar inte så bra av olika orsaker tyvärr, även om tanken var god!
Efter att ha läst olika inlägg när det gäller inställningar av lok för trafikspel har jag valt följande:
  • att loken som utgångspunkt inte har utrullningen påslagen. Jag har istället valt att slå denna med F4. På ESUs dekodrar är detta inget problem och det fungerar bra i praktiken. Om man kan göra så på andra dekodrar vet jag inte.
  • att sätta ner lokens maximala hastighet. Jag har valt N-skalans hastighet, då jag tycker att det blir fort nog för lok som skall köra i 160 km/h. Så det är en säkerhetsfråga. Men också ett val som motiveras av att våra avstånd på banan inte är 1:87 utan kanske närmare 1:870. Kom ihåg att 1 km i 1:87 är 11 meter, så vi har vanligtvis en rätt komprimerad skala när det gäller avstånd.
  • att dokumentera lokens viktigaste funktioner på körhantaget. Oavsett olika försök att standardisera kommer det alltid att se lite olika ut med var funktionerna sitter, så en dokumentation är nödvändig för att någon annan skall känna sig trygg att köra loket.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
pcederstrand
Inlägg: 378
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25
Ort: Stockholm

Re: Hur ställer jag in CV för Det Optimala Trafikspelsloket ?

Inlägg av pcederstrand »

om utrullning är F4 av eller på spelar noll roll .. på en Fred som vi använder åå trafikspel. Den har ju inga lampor för funktionerna. Nu senast i Gävle slog jag om troligt samtliga F0-F4 varje uppdrag minst en gång. Ofrvilligt med handkram, byxfickan eller när jag la på bänk eller panelhållare eller höll på att tappa. De gånger jag märkte var när tuta F2 börja ljuda.
Alltså oavsett F4 av/på hade jag aldrig märkt nåt om extrem bromssträcka förrän det var försent och aldrig hunnit tänka vad jag skulle göra.
och allvarlig nödbroms (och tur nog kort bromsrull) var jag tvungen till minst 3 gånger.

så min åsikt är att lång utrull INTE ska finnas på trafikspels lok
mvh /peterc
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Hur ställer jag in CV för Det Optimala Trafikspelsloket ?

Inlägg av Qrt »

Eke skrev:Hmm....jo, det kan vara så att vi har olika mål. Men oavsett om man som jag har relativt mycket tröghet normalt inkopplad så tror jag att min hastighetskurva skulle kunna funka för ditt projekt....Du kan få testa om du vill nästa gång vi ses på modulträff, ...det funkar klart bättre än med dom standardkurvor som finns i dekodrarna från början och som kan ha rena raketegenskaperna när man drar på!
Det ser jag fram emot. Eller också kan du ju skicka mig passande CV värden att prova själv med.
Eke skrev:(Angående att ha inverterad funktion för tröghet/F4 ....Men det kan vi ta i en annan tråd!
Gärna fördjupade detaljdiskussioner i en annan tråd, men principen är ändå relevant här.

Mitt mål för den här tråden är att den ska leda fram till något slags lathund
(Rekommendationer,Tips, inte krav)
för hur man bäst ställer in ett antal viktiga CVvärden
i ett lok avsett att framföras av andra utan omfattande förarutbildning på loket.

Om man vill minimera skaderiskerna men ändå bjuda på realism i möjligaste mån.

I fortsättningen av mig benämnt Trafikspelslok. :ugeek:
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1342
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Hur ställer jag in CV för Det Optimala Trafikspelsloket ?

Inlägg av StefanFjällemark »

pcederstrand skrev:Nu senast i Gävle slog jag om troligt samtliga F0-F4 varje uppdrag minst en gång. Ofrvilligt med handkram, byxfickan eller när jag la på bänk eller panelhållare eller höll på att tappa
Jag får väl flytta funktionen till en knapp som din byxficka inte kommer åt ;)
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1342
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Hur ställer jag in CV för Det Optimala Trafikspelsloket ?

Inlägg av StefanFjällemark »

Qrt skrev:Mitt mål för den här tråden är att den ska leda fram till något slags lathund (rekommendationer, tips, inte krav) för hur man bäst ställer in ett antal viktiga CV-värden i ett lok avsett att framföras av andra utan omfattande förarutbildning på loket. Om man vill minimera skaderiskerna men ändå bjuda på realism i möjligaste mån. I fortsättningen av mig benämnt Trafikspelslok.
Att ta fram rekommenderade CV-värden kan bli svårt:
  • Varje dekoderfabrikat har sina egna varianter av CV-värden, rätt få är standardiserade.
  • Varje lok har sina egenskaper som gör att ett CV-värde inte bara kan kopieras mellan lok av olika fabrikat och typ, även om de har samma dekodermodell.
Det hindrar ju inte att man delar med sig av sina erfarenheter, i synnerhet för loktyper och dekodrar som är vanliga.

Jag tror man måste komma med rekommendationer och tips som talar om köregenskaper och andra egenskaper, som var och en sedan får prova sig fram till vilka CV-värden som är lämpliga. Några förslag:
  • Lokens maximala hastighet bör sättas till en hastighet som känns realistisk. En del lok far fram som raketer och det är både en risk och inte kul att köra. Maxhastigheten sätts i regel i CV5. Vilket värde som är bra måste provas ut för varje kombination av dekoder och loktyp.
  • Lokens krypkörningsegenskaper bör vara goda. Ger bättre möjligheter att starta mjukt och underlättar vid t.ex. växling. Jag brukar ställa mellanhastigheten i CV6 till 30% av CV5 för att uppnå detta, samt att kunna aktivera rangergång som gör att maxhastigheten tillfälligt blir halverad.
  • Loken skall gå att stoppa snabbt, vilket utesluter utrullning. Med goda krypkörningsegenskaper är avsaknaden av utrullningen ett mindre problem. Vill man kunna slå på/av det, bör det kanske vara utom räckhåll för Peter Cederstrands ficka, t.ex. på en funktionstangent som inte finns med på en FRED.
Själv ställer jag in varje lok individuellt och provkör tills jag är nöjd. Har jag två lok av samma typ från samma leverantör kan jag ofta kopiera inställningarna, men även mellan till synes identiska lok finns det oförklarliga skillnader.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"