Nya 2R-3R moduler!
-
- Inlägg: 799
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:18
Re: Nya 2R-3R moduler!
Lite varningsflagg för sådant som kräver ständig närvaro av den som byggt stationen.
En säkrare modell vore en station med klart avgränsade spår 1-3 3R och 4-6 2R med kanske ett överföringsspår mellan systemen. Sedan kunde det gå ut tvåspåriga linjemoduler där ena spåret var 3R och det andra 2R. Eventuellt ytterligare en mindre delad station och sedan skulle linjerna dela sig. Antingen bara i ena riktningen så att det blev en bibana med det ena systemet eller åt båda hållen så att i princip alla tåg från båda systemen skulle passera mötesstationen. Typ två C med ryggarna mot varandra eller en stor åtta (två nollor över varandra)
Om de som kör 3R även deltar i 2R så kanske det räcker med en bibana som 3R eller tvärt om.
Någonting att experimentera med när man vill ha trafikspel men inte publik.
Staffan
En säkrare modell vore en station med klart avgränsade spår 1-3 3R och 4-6 2R med kanske ett överföringsspår mellan systemen. Sedan kunde det gå ut tvåspåriga linjemoduler där ena spåret var 3R och det andra 2R. Eventuellt ytterligare en mindre delad station och sedan skulle linjerna dela sig. Antingen bara i ena riktningen så att det blev en bibana med det ena systemet eller åt båda hållen så att i princip alla tåg från båda systemen skulle passera mötesstationen. Typ två C med ryggarna mot varandra eller en stor åtta (två nollor över varandra)
Om de som kör 3R även deltar i 2R så kanske det räcker med en bibana som 3R eller tvärt om.
Någonting att experimentera med när man vill ha trafikspel men inte publik.
Staffan
Re: Nya 2R-3R moduler!
Har för mig att Lasse som har Vagnsta C har pratat om att bygga om stationen så att både 2R och 3R skall kunna köras samtidigt.
/Lars
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
-
- Inlägg: 85
- Blev medlem: 2014-01-18, 10:05
Re: Nya 2R-3R moduler!
Och en annan Lasse, nämligen jag, har sedan MMMs begynnelse kämpat för att få till en fungerande och accepterad övergångsstation för 2R/3R men bara fått en massa mothugg.
Jag anser att den uppfyller alla de önskemål som har ställts i denna tråd.
Den har två genomgående spår enbart för 2R (Peco code75) och tre omkopplingsbara spår (Peco 100) uppdelade i diverse individuella sektioner. I båda gavlarna finns möjligheter att ansluta dubbelspår för både 2R och 2R/3R samtidigt, alltså totalt fyra utgående spår i varje riktning.
Om man tycker att det är svårt att slå om en vippomkopplare mellan 2R-läge och 3R-läge för varje sektion man vill använda så kan ju 2-3 spår "alltid" stå i läge 2R och de övriga 2-3 spåren i läge 3R. Alla vipporna kommer dessutom att vara anslutna till olikfärgade lysdioder som visar vilket av 2R/3R som är aktuellt på varje enskilt spåravsnitt. Om det är svårt att klara av det så är det väl lika svårt att lägga om växlarna!
Nu med Z21-or mm kanske den äntligen kan bli accepterad av alla besserwissrar i denna underbara modulvärld och alltså till slut bli färdigbyggd ca. tio år efter byggstart.
Stationen och dess tänkta funktioner har diskuterats på våra olika MJ-forum vid flera tillfällen, bl.a. på detta forum för ganska exakt två år sedan:
http://www.modulsyd.se/forum_new/viewto ... 2&start=10
Fr.o.m. inlägg #11 är den med i diskussionen och i inlägg #20 visade jag spårplansritningar på Larsaryd
Sök på ”Larsaryd” i de olika forumen så dyker den nog upp.
Jag anser att den uppfyller alla de önskemål som har ställts i denna tråd.
Den har två genomgående spår enbart för 2R (Peco code75) och tre omkopplingsbara spår (Peco 100) uppdelade i diverse individuella sektioner. I båda gavlarna finns möjligheter att ansluta dubbelspår för både 2R och 2R/3R samtidigt, alltså totalt fyra utgående spår i varje riktning.
Om man tycker att det är svårt att slå om en vippomkopplare mellan 2R-läge och 3R-läge för varje sektion man vill använda så kan ju 2-3 spår "alltid" stå i läge 2R och de övriga 2-3 spåren i läge 3R. Alla vipporna kommer dessutom att vara anslutna till olikfärgade lysdioder som visar vilket av 2R/3R som är aktuellt på varje enskilt spåravsnitt. Om det är svårt att klara av det så är det väl lika svårt att lägga om växlarna!
Nu med Z21-or mm kanske den äntligen kan bli accepterad av alla besserwissrar i denna underbara modulvärld och alltså till slut bli färdigbyggd ca. tio år efter byggstart.
Stationen och dess tänkta funktioner har diskuterats på våra olika MJ-forum vid flera tillfällen, bl.a. på detta forum för ganska exakt två år sedan:
http://www.modulsyd.se/forum_new/viewto ... 2&start=10
Fr.o.m. inlägg #11 är den med i diskussionen och i inlägg #20 visade jag spårplansritningar på Larsaryd
Sök på ”Larsaryd” i de olika forumen så dyker den nog upp.
Lars-Erik Larsson
--------------------
Medlem bl.a. i SMJ http://www.smj.org/, MMM http://www.geocities.com/malarmodulmote/ och ModylSyd http://www.modulsyd.se/
Kör i första hand svenskt 80-tal, 2-R DCC
--------------------
Medlem bl.a. i SMJ http://www.smj.org/, MMM http://www.geocities.com/malarmodulmote/ och ModylSyd http://www.modulsyd.se/
Kör i första hand svenskt 80-tal, 2-R DCC
Re: Nya 2R-3R moduler!
Lars-Erik!
Jag tycker du ska bygga Larsaryd klar nu!
Med vänlig hälsning. Eke
Jag tycker du ska bygga Larsaryd klar nu!
Med vänlig hälsning. Eke
Re: Nya 2R-3R moduler!
Senast Saltskog var med vid en träff var det otaliga tillbud och kortslutningar för att växlarnas läge inte kontrollerades innan tågen kördes. Så jag är skeptisk ...Lokstallslasse skrev:...
Om man tycker att det är svårt att slå om en vippomkopplare mellan 2R-läge och 3R-läge för varje sektion man vill använda så ...
... är det väl lika svårt att lägga om växlarna!
...
/A
-----------------
/Arne Larsson
/Arne Larsson
-
- Inlägg: 85
- Blev medlem: 2014-01-18, 10:05
Re: Nya 2R-3R moduler!
Hej Eke,Eke skrev:Lars-Erik!
Jag tycker du ska bygga Larsaryd klar nu!
Med vänlig hälsning. Eke
Det tycker jag också (och har tyckt det länge), men "klar" lär den väl aldrig bli. Användbar hoppas jag i alla fall att den kan bli inom några få månader. Ställverkspanel och övrig styrutrustning lär ta mest tid och kraft, för att inte tala om eventuella signaler, i så fall både vanliga huvudsignaler och dvärgar.
Jag skall beställa hem lite mer PUKO-band/-kontakter mm. från Tyskland och transportera över modulerna till "Huddingelokalen" för att där förhoppningsvis kunna få lite hjälp med 3R sidan av bl.a. Staffan och Nicke.
Det är verkligen läge just nu. Frugan sticker "hem" till Brasilien om två veckor och blir borta i nästan sex.
Hälsningar Lars-Erik
Lars-Erik Larsson
--------------------
Medlem bl.a. i SMJ http://www.smj.org/, MMM http://www.geocities.com/malarmodulmote/ och ModylSyd http://www.modulsyd.se/
Kör i första hand svenskt 80-tal, 2-R DCC
--------------------
Medlem bl.a. i SMJ http://www.smj.org/, MMM http://www.geocities.com/malarmodulmote/ och ModylSyd http://www.modulsyd.se/
Kör i första hand svenskt 80-tal, 2-R DCC
-
- Inlägg: 85
- Blev medlem: 2014-01-18, 10:05
Re: Nya 2R-3R moduler!
Hej Arne,ArneL skrev:Senast Saltskog var med vid en träff var det otaliga tillbud och kortslutningar för att växlarnas läge inte kontrollerades innan tågen kördes. Så jag är skeptisk ...Lokstallslasse skrev:...
Om man tycker att det är svårt att slå om en vippomkopplare mellan 2R-läge och 3R-läge för varje sektion man vill använda så ...
... är det väl lika svårt att lägga om växlarna!
...
/A
Det var lite det jag menade! Även om vissa av spåren ligger fast för 2R resp. 3R så lär växellägena vara ett minst lika stort problem. Det har vi ju sett under ALLA år vi har hållit på.
Lars-Erik Larsson
--------------------
Medlem bl.a. i SMJ http://www.smj.org/, MMM http://www.geocities.com/malarmodulmote/ och ModylSyd http://www.modulsyd.se/
Kör i första hand svenskt 80-tal, 2-R DCC
--------------------
Medlem bl.a. i SMJ http://www.smj.org/, MMM http://www.geocities.com/malarmodulmote/ och ModylSyd http://www.modulsyd.se/
Kör i första hand svenskt 80-tal, 2-R DCC
Re: Nya 2R-3R moduler!
Har inte hunnit läsa hela Lars-Eriks länk till den "gamla" tråden, men den var intressant och gav idéer bara genom att ögna igenom början på den. Därmed kan detta kanske redan ha sagts, men en tekniker försöker se lösningar.... så till mina funderingar....
Förslag 1:
Om hela stationen är i 2R-läge, default.
Stationen är uppdelad i ett antal sektioner.
Om det kommer ett 3R-lok så kortsluts ju rälerna.
Om man kunde finna en riktigt snabb omkopplare som efter att den känt kortslutningen av 3R-hjulen så läggs ena rälen om till mittpunktskontakterna, innan kortslutningsfunktionen i Boostern hunnit reagera, i sektionen 3R-loket befinner sig.
Egentligen kanske mittpunkterna alltid skulle kunna ha matning, lika matning som den ena rälen, men att när rälerna kortsluts så kopplas den ena rälen bort.
Med ett sådant system skulle det ju kunna bli automatiskt.
Vagnshjul kommer då kunna skapa samma kortslutning likt 3R-loken, trots att de är isolerade, då det räcker att ett hjul kortsluter en 2R-räl med en 3R-räl, precis i skarven. Om man gör ett litet mellanrum i rälskarvarna, som man fyller med något icke ledande, t.ex. epoxy, så hjulet inte kan ha kontakt med båda rälerna samtidigt så tror jag det problemet är löst.
Förslag 2:
3R-loken har ju en släpsko. M.h.a. den skulle man kunna veta var loket befinner sig.
C-skenor har ju färdiga lösningar för detta. Annars får man ha en strömavkänning i en del av mittpunkterna.
Jag föreslår tre avkänningar per sektion. En i mitten och en åt vardera håll mot slutet av respektive sektion.
Principen skulle vara att då 3R-loket närmar sig slutet på en sektion så känns detta av och intilliggande sektion slås om till 3R.
När loket kommit in på nästa sektion, eller i mitten av nästa sektion (för föraren kanske vill backa tillbaks därefter), så kan sektionen den varit på ställas om till 2R igen. Vilken sektion som för tillfället är 2R respektive 3R kunde visas på spårplanstavlan.
Ett alternativ är en avkänning per sektion men att sektionerna är mindre och att 3 sektioner alltid är 3R-aktiva samtidigt. Loket står på sektionen i mitten av dessa 3. När loket kör in i nästa sektion görs även nästa sektion 3R-aktiv, så att loket står i mittsektionen och alltså är omgiven av två 3R-sektioner.
Förslag 3:
Ett ställverk med spårplanstavla som visar med olika ljus hur "tågvägarna" ligger och samtidigt om det är lagt för 2R eller 3R.
För att skapa en tågväg för t.ex. 3R trycker man på knapparna för hela tågvägen man önskar med 3R-knapparna. Sektionerna läggs till 3R och växlarna lägger sig rätt. De sektioner som inte är valda stängs ner så att kortslutningar undvikes.
Det är ju inte så stor skillnad mot switchar men överskådligheten blir bättre och det blir nog lite enklare att göra rätt och det blir ju egentligen mer verklighetsnära.
Hmmm, vad tror ni?
Kan något av det fungera?
Mvh
Mathias
Förslag 1:
Om hela stationen är i 2R-läge, default.
Stationen är uppdelad i ett antal sektioner.
Om det kommer ett 3R-lok så kortsluts ju rälerna.
Om man kunde finna en riktigt snabb omkopplare som efter att den känt kortslutningen av 3R-hjulen så läggs ena rälen om till mittpunktskontakterna, innan kortslutningsfunktionen i Boostern hunnit reagera, i sektionen 3R-loket befinner sig.
Egentligen kanske mittpunkterna alltid skulle kunna ha matning, lika matning som den ena rälen, men att när rälerna kortsluts så kopplas den ena rälen bort.
Med ett sådant system skulle det ju kunna bli automatiskt.
Vagnshjul kommer då kunna skapa samma kortslutning likt 3R-loken, trots att de är isolerade, då det räcker att ett hjul kortsluter en 2R-räl med en 3R-räl, precis i skarven. Om man gör ett litet mellanrum i rälskarvarna, som man fyller med något icke ledande, t.ex. epoxy, så hjulet inte kan ha kontakt med båda rälerna samtidigt så tror jag det problemet är löst.
Förslag 2:
3R-loken har ju en släpsko. M.h.a. den skulle man kunna veta var loket befinner sig.
C-skenor har ju färdiga lösningar för detta. Annars får man ha en strömavkänning i en del av mittpunkterna.
Jag föreslår tre avkänningar per sektion. En i mitten och en åt vardera håll mot slutet av respektive sektion.
Principen skulle vara att då 3R-loket närmar sig slutet på en sektion så känns detta av och intilliggande sektion slås om till 3R.
När loket kommit in på nästa sektion, eller i mitten av nästa sektion (för föraren kanske vill backa tillbaks därefter), så kan sektionen den varit på ställas om till 2R igen. Vilken sektion som för tillfället är 2R respektive 3R kunde visas på spårplanstavlan.
Ett alternativ är en avkänning per sektion men att sektionerna är mindre och att 3 sektioner alltid är 3R-aktiva samtidigt. Loket står på sektionen i mitten av dessa 3. När loket kör in i nästa sektion görs även nästa sektion 3R-aktiv, så att loket står i mittsektionen och alltså är omgiven av två 3R-sektioner.
Förslag 3:
Ett ställverk med spårplanstavla som visar med olika ljus hur "tågvägarna" ligger och samtidigt om det är lagt för 2R eller 3R.
För att skapa en tågväg för t.ex. 3R trycker man på knapparna för hela tågvägen man önskar med 3R-knapparna. Sektionerna läggs till 3R och växlarna lägger sig rätt. De sektioner som inte är valda stängs ner så att kortslutningar undvikes.
Det är ju inte så stor skillnad mot switchar men överskådligheten blir bättre och det blir nog lite enklare att göra rätt och det blir ju egentligen mer verklighetsnära.
Hmmm, vad tror ni?
Kan något av det fungera?
Mvh
Mathias
Re: Nya 2R-3R moduler!
Jo, jag tror säkert att dessa lösningar fungerar och att vi kan komma dit! Men jag tror inte vi ska börja med dessa utan använda vanliga strömbrytare till att börja med för att se hur det fungerar. Jag tror det är en lite överdriven rädsla för att det ska bli för svårt! Och gör man fel så är det inte värre än om man kört in i en växel fel!
Det som är viktigt tror jag är att vi kan komma överens om hur det ska hanteras så att inte varje station har sin egen metod att hantera systemvalet.
Själv röstar jag på treläges vippströmbrytare med 2R uppåt, strömlöst i mittenläget och 3R nedåt som basteknik.
Jag har liknande tankar om automation, men tänker nog inte börja nysta i det förrän det finns fysiska moduler färdiga för att prova på!
Med vänlig hälsning. Eke
Det som är viktigt tror jag är att vi kan komma överens om hur det ska hanteras så att inte varje station har sin egen metod att hantera systemvalet.
Själv röstar jag på treläges vippströmbrytare med 2R uppåt, strömlöst i mittenläget och 3R nedåt som basteknik.
Jag har liknande tankar om automation, men tänker nog inte börja nysta i det förrän det finns fysiska moduler färdiga för att prova på!
Med vänlig hälsning. Eke
Re: Nya 2R-3R moduler!
Om man bygger hela stationen med Märklin C-räls, där rälerna är isolerade, så blir det inget problem med 3R-lokens släpsko då mittledare finns överallt.
Sedan bör man bygga så enkelt som möjligt, dvs en massa automatik som kan vara smidig vid användandet brukar ofta vara svår att felsöka.
Enkla omkopplare i en spårplanstavla där man ställer 2R/3R för var spårsektion är enkelt att förstå och felsöka. Kortslutningarna får stationens lokala booster ta hand om.
/Lars
Sedan bör man bygga så enkelt som möjligt, dvs en massa automatik som kan vara smidig vid användandet brukar ofta vara svår att felsöka.
Enkla omkopplare i en spårplanstavla där man ställer 2R/3R för var spårsektion är enkelt att förstå och felsöka. Kortslutningarna får stationens lokala booster ta hand om.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till