Har haft en liten tanke om en ny modultyp ett tag nu och har också pratat lite med några av er om detta!
Anledningen är att 3R går lite kräftgång här i syd och att jag tycker det är viktigt att inlemma 2R och 3R banorna med varandra på ett bättre sätt än vad som görs i dag. Det har hänt flera gånger nu att det inte blir någon 3R-del på våra träffar pga. dåligt deltagnade och detta innebär ju att träffdeltagarna totalt blir färre och att tillfällena att köra 3R minskar! Tror inte att detta är bra för modulhobbyn!
Förslaget går ut på att vi ska försöka skapa en linjedel som sammanbinder 2R och 3R med varandra där man kan köra både 2R och 3R-material, även lok! Alltså skulle man kunna ha ett trafikspel där systemen går in i varandra och att man inte bara puttar vagnar över en strömlös sektion!
Jag hade tänkt att man som bas skulle utgå från den FremoPuko-norm som tagits fram i tyskland men att lägga till MMM:s hålbild i gavlarna och att alla sådana moduler skulle vara 2R-3R kompatibla. Minsta kurvradie är 1 meter så att all rullande material ska kunna användas, även fremoiserade vagnar! Märklins slanka växlar och dess motkurvor är väl det normala valet då vi redan har flera sådana moduler även stora stationer som med framgång används på 2R, men även Peco code 100 med punktkontakter från t.ex. slaktad M-räls borde kunna funka om man vill ha flexräls! (Har för mig att 5200-kurvorna har lagom delning på "kuggstången".)
Men även MMM-moduler som uppfyller kraven på radie och 2R-3R kompabilitet fungerar naturligtvis!
Jag vet om minst två stationer som är 2R-3R kompatibla (Habbo och Vagnsta), men det kanske behövs ändras lite så att man kan välja 2R eller 3R för varje spår och växelgatorna separat så man kan ta in ett 2R-tåg på ett spår och ett 3R-tåg på ett annat! Det som behövs är ju att man isolerar spåren från växelgatorna så att man med hjälp av strömställare kan välja system för respektive spår och växelgata!
Det behövs ju en sådan station vardera på både 2R och 3R som den sammanbindande 2R-3R banan kan utgå från!
Det går nog att fixa så att systemvalet skulle kunna automatiseras om man skulle vilja, men detta är ju inget man behöver tänka på i början om man inte vill!
Rent tekniskt borde det inte vara något stort problem nuförtiden eftersom vi använder samma typ av digitalcentral både på 2R och 3R, antingen har vi gemensam central eller så skapar vi en möjlighet att byta central på linjen på samma sätt som fremo gör när dom nyttjar multipla centralenheter. Det går ju även att byta central manuellt vid ett planerat tågstop vid någon rödsignal eller mindre trafikplats om man vill göra det enkelt för sig!
I modulsyd har vi ju i många år nu blandat fremo och MMM-moduler utan problem och för 3R är det ju än mindre problem eftersom 3R aldrig haft skarvrälerna i sin norm. Fremomodulen innebär ju ytterligare en möjlighet för landskapsbygget då en 500mm bred modultyp med centrerat spårläge tillkommer bland möjligheterna!
Jag hade tänkt lägga fram detta för alla 3-rälsare i Norrköping nu i helgen men på grund av sjukdom sitter jag kvar hemma i stugan i min 3-rälslösa ensamhet!

Själv har jag två M-playmoduler för Fremo som även har MMM-hålbilden i gavlarna och som jag kan lägga C-räls på istället för den vanliga 2-rälsen som bidrag till banan!
Mvh. Eke