Hej!
ErikKuiper skrev:Introduktion av ett nytt dubbelspårsavstånd i modul-sverige (vare sig det är 52 eller 46) kommer alltid att vara lite smärtsamt och det kommer att göra banplaneringen lite mer utmanande, men jag tycker dock inte att detta är ett tillräckligt starkt argument för att inte introducera ett mer förebildsriktigt dubbelspårsavstånd i våra modulträffar.
Här håller jag nog med Erik - på sikt kommer troligen moduler med c/c på både 52 och 46 mm. En inte alltför kvalificerad gissning är att "en svensk standard modul" kommer att ha c/c 52 mm och tillåta fordon som ryms inom NEM 301 (lastprofil).
NEM 112 rekommenderar trots allt c/c 46 mm på linjen och c/c 52 på stationsområden.
daniel skrev:
...
Går man ner till 50 mm dubbelspårsavstånd måste man upp i 2224 mm radie och går man ner till 46 mm dubbelspårsavstånd och 5mm säkerhetsavstånd måste man upp i 8900 mm radie.
Bygger man Fremo 46 mm dubbelspårsavstånd och Fremos minimiradie 3000 mm radie så blir avståndet mellan två Reginor 2,37 mm.
Med vänlig hälsning
Daniel
Intressant, speciellt som Reginan håller sig inom normen för vagnar av klass C enligt NEM.
Enligt NEMs normer ska Reginan klara sig på dubbelspårskurvor, c/c 46 och minsta radie på 1200mm, dvs långt under FREMOs standard.
Men, det finns ett litet fel, för det korrekta boggietappavståndet se Transitos hemsida.
http://www.transitio.se/Documents/docum ... sid_LR.pdf
UBJ skrev:
...
Den som bryter mot standarden när det gäller grejer som påverkar banans funktion kan bli ersättningsskyldig vid urspårningar, om tex två tåg hakar i varann och far i golvet.
Tänk på att alla mjfordon inte håller måtten, man måste ha säkerhetsmarginaler.
Mvh UB
Här tar du upp flera viktiga frågor, de är egentligen värda en egen tråd;
- vems standard gäller på träffarna? Kan man inte lita på NEM-normerna?
- vilka krav (lastprofil, sinusgång mm) ställer man på tågen som rullar på modulerna?
- vad är rimliga säkerhetsmarginaler?
- FREMO hade i en, numera utgången standard, krav på att spåret i modulövergången skulle ligga minst 15 cm från kanten, just för att förhindra att tåget gick i golvet vid en ev urspårning.
- Ett visst mått av försiktighet med andras saker, både tåg och moduler förväntas nog av de flesta.
(Edit - lagt till kommentar)
DanielEnglund skrev:
...
Anledningen till min fråga är att man måste lägga en rak rälsbit på ca 34mm mellan växlarna istället för att lägga ihop växlarna direkt utan en anpassningrälsbit, det verkar som om det var tänkt från början att bara lägga växlarna direkt emot varandra Peco Code 75 (52mm).
Mvh
Daniel
För standardfordon kan du sätta växlarna mot varandra - annars är mitt råd att "räta" ut spåren mellan spårkorsen. Rakt spår mellan spårkorsen ger en lugnare gång för vagnarna. Tänker du köra med sk "FREMO-iserade" fordon fungerar det med Peco-Large, annars bör man räta rälsen mellan spårkorsen - för att undvika att buffertarna går omlott.
NEM-standarden ger: c/c 46 mm på linjespår och 52 mm på stationsområden. 52 mm är (i verkligheten) för att skapa skydds-/säkerhetsavstånd för växlingspersonalen.