Spåravstånd - dubbelspår

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
daniel

Re: Spåravstånd - dubbelspår

Inlägg av daniel »

UBJ skrev:Den som bryter mot standarden när det gäller grejer som påverkar banans funktion kan bli ersättningsskyldig vid urspårningar, om tex två tåg hakar i varann och far i golvet.
Tänk på att alla mjfordon inte håller måtten, man måste ha säkerhetsmarginaler.
Det är nog väldigt svårt i praktiken att kräva ersättning av någon pga av mindre dubbelspårsavstånd, i synnerhet med tanke på att Fremo har 46 mm som dubbelspårsavstånd. Men jag håller med om att det behövs marginaler.

Med vänlig hälsning
Daniel
Fredman

Inlägg av Fredman »

I den verklighet jag tror att jag lever i så skiftar spåravståndet hela tiden allra mest i kurvor .Spåravstånden som anges är väl minsta avståndet det får vara.
Detta fungerar inte all i modulvärden om man inte bygger moduler som skall sitta ihop på ett speciellt sätt. Då kan vilket spåravstånd som helst användas.
T.
ErikKuiper

Inlägg av ErikKuiper »

Visst finns det fler saker att jobba med för att få bättre utseende på modulerna. Vad som är "viktigast" beror dock på vem man frågar. Det finns mycket annat som jag gärna skulle se en generell förbättring av, men för att hålla fokus i den här tråden så hoppas jag att vi kan ta diskussioner om prioriteringar i andra trådar. Här hoppas jag vi försöker diskutera för och nackdelar med olika c-c och vad olika c-c för med sig.

Som Daniel har räknat ut och Urban har tagit fram ur NEM-normerna så behövs generösare radier då man flyttar spåren närmare varandra. Jag hoppas att de som väljer att bygga moduler med c-c 52 mm kommer att följa FREMOs rekommendation om en minsta radie på 3000 mm. En radie under 2000 mm tycker jag definitivt bör undvikas. Vill man bygga med mindre radier så finns alltid MMMs dubbelspårsavstånd på 57 mm att tillgå.
plj

Inlägg av plj »

Men ska man varierar c-c avståndet efter kurvradien så innebär det ju att en modul med stor radie inte kan kopplas till en modul med liten radie. Olika kurvradier är ju helt normalt på en bana. I så fall krävs en utjämningsmodul där man kan variera c-c avståndet. Någon sådan har jag inte sett ännu, men borde inte vara omöjlig att konstruera. Det svåra blir väl att få den att smälta in i landskapet. Vilken linje ska i så fall vara flexibel? Den inre eller den yttre eller båda? Det rör sig ju inte om många mm.
PLj
Användarvisningsbild
DanielEnglund

Inlägg av DanielEnglund »

För att man använder tex CC 52mm inne på min egna station och som blir CC 57 vid gaveln ut till grannen är ju för att jag anser att jag vill ha plats för fler spår på mindre yta och att det ser bättre ut.... Så om jag på mina interna skarvar kör med CC 52mm eller 46mm tror jag inte försvårar för planplaneraren inför en körning.

Att blanda in en massa anpassningsmoduler till detta känns onödig då jag ändå har CC57MM vid gaveln.

Anledningen till min fråga till mindre distans mellan linjerna är att man måste lägga en rak rälsbit på ca 34mm mellan växlarna istället för att lägga ihop växlarna direkt utan en anpassningrälsbit, det verkar som om det var tänkt från början att bara lägga växlarna direkt emot varandra Peco Code 75 (52mm).

Mvh
Daniel
UrbanJohansson

Inlägg av UrbanJohansson »

Hej!
ErikKuiper skrev:Introduktion av ett nytt dubbelspårsavstånd i modul-sverige (vare sig det är 52 eller 46) kommer alltid att vara lite smärtsamt och det kommer att göra banplaneringen lite mer utmanande, men jag tycker dock inte att detta är ett tillräckligt starkt argument för att inte introducera ett mer förebildsriktigt dubbelspårsavstånd i våra modulträffar.
Här håller jag nog med Erik - på sikt kommer troligen moduler med c/c på både 52 och 46 mm. En inte alltför kvalificerad gissning är att "en svensk standard modul" kommer att ha c/c 52 mm och tillåta fordon som ryms inom NEM 301 (lastprofil).
NEM 112 rekommenderar trots allt c/c 46 mm på linjen och c/c 52 på stationsområden.

daniel skrev: ...
Går man ner till 50 mm dubbelspårsavstånd måste man upp i 2224 mm radie och går man ner till 46 mm dubbelspårsavstånd och 5mm säkerhetsavstånd måste man upp i 8900 mm radie.
Bygger man Fremo 46 mm dubbelspårsavstånd och Fremos minimiradie 3000 mm radie så blir avståndet mellan två Reginor 2,37 mm.

Med vänlig hälsning
Daniel

Intressant, speciellt som Reginan håller sig inom normen för vagnar av klass C enligt NEM.
Enligt NEMs normer ska Reginan klara sig på dubbelspårskurvor, c/c 46 och minsta radie på 1200mm, dvs långt under FREMOs standard.

Men, det finns ett litet fel, för det korrekta boggietappavståndet se Transitos hemsida. http://www.transitio.se/Documents/docum ... sid_LR.pdf

UBJ skrev: ...
Den som bryter mot standarden när det gäller grejer som påverkar banans funktion kan bli ersättningsskyldig vid urspårningar, om tex två tåg hakar i varann och far i golvet.
Tänk på att alla mjfordon inte håller måtten, man måste ha säkerhetsmarginaler.

Mvh UB
Här tar du upp flera viktiga frågor, de är egentligen värda en egen tråd;
- vems standard gäller på träffarna? Kan man inte lita på NEM-normerna?
- vilka krav (lastprofil, sinusgång mm) ställer man på tågen som rullar på modulerna?
- vad är rimliga säkerhetsmarginaler?
- FREMO hade i en, numera utgången standard, krav på att spåret i modulövergången skulle ligga minst 15 cm från kanten, just för att förhindra att tåget gick i golvet vid en ev urspårning.
- Ett visst mått av försiktighet med andras saker, både tåg och moduler förväntas nog av de flesta.
(Edit - lagt till kommentar)
DanielEnglund skrev: ...
Anledningen till min fråga är att man måste lägga en rak rälsbit på ca 34mm mellan växlarna istället för att lägga ihop växlarna direkt utan en anpassningrälsbit, det verkar som om det var tänkt från början att bara lägga växlarna direkt emot varandra Peco Code 75 (52mm).

Mvh
Daniel
För standardfordon kan du sätta växlarna mot varandra - annars är mitt råd att "räta" ut spåren mellan spårkorsen. Rakt spår mellan spårkorsen ger en lugnare gång för vagnarna. Tänker du köra med sk "FREMO-iserade" fordon fungerar det med Peco-Large, annars bör man räta rälsen mellan spårkorsen - för att undvika att buffertarna går omlott.
NEM-standarden ger: c/c 46 mm på linjespår och 52 mm på stationsområden. 52 mm är (i verkligheten) för att skapa skydds-/säkerhetsavstånd för växlingspersonalen.
Urban "Södra Station" Johansson
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

UrbanJohansson skrev:
daniel skrev: ...
Går man ner till 50 mm dubbelspårsavstånd måste man upp i 2224 mm radie och går man ner till 46 mm dubbelspårsavstånd och 5mm säkerhetsavstånd måste man upp i 8900 mm radie.
Bygger man Fremo 46 mm dubbelspårsavstånd och Fremos minimiradie 3000 mm radie så blir avståndet mellan två Reginor 2,37 mm.

Med vänlig hälsning
Daniel

Intressant, speciellt som Reginan håller sig inom normen för vagnar av klass C enligt NEM.
Enligt NEMs normer ska Reginan klara sig på dubbelspårskurvor, c/c 46 och minsta radie på 1200mm, dvs långt under FREMOs standard.

Men, det finns ett litet fel, för det korrekta boggietappavståndet se Transitos hemsida. http://www.transitio.se/Documents/docum ... sid_LR.pdf
Någon som kan CAD får väldigt gärna förklara vad jag gör för fel, om ovanstående stämmer.

Enligt Transitos dokument är två vagnar 53,9 meter, vilket ger 26,95 meter per vagn. I H0 ger det 309,77 mm.
Boggiavståndet är 19 meter (jag hade tidigare 19,1 meter). I H0 ger det 218,39 mm.
Bredden är 3450 mm, vilket i H0 är 39,66 mm.

Bifogad skiss visar uppdaterad Regina enligt ovanstående med 1200 mm radie. Då fattas det 3,49 mm mellan Reginorna! Detta alltså under ideala förhållanden. Som Eke skriver så kan det skilja 1-2 mm mellan ideala mått och faktiska mått och då kan det fattas mer än 5 mm för att två Reginor ska kunna mötas på 1200 mm radie med 46 mm dubbelspårsavstånd.

Jag kan inte tyska så jag har stora svårigheter att läsa Morops dokument men det skulle vara intressant att se exakt vad det är som står där.

Med vänlig hälsning
Daniel
Bilagor
Filnamnet säger 3000 mm radie men det är 1200 mm radie.
Filnamnet säger 3000 mm radie men det är 1200 mm radie.
Dubbelspårskurva 3000 mm radie och 46 mm dubbelspårsavstånd uppdaterad.png (95 KiB) Visad 3481 gånger
Senast redigerad av 1 daniel, redigerad totalt 2015 gånger.
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

En fundering: Har innerkurvan radien 3000 eller är radien mellan spåren 3000? För innerkurvan skall ha 3000 mm radie, för att uppfylla FREMO normen, så som jag tolkar det hela. Eller tänker jag galet?

/Lars
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

Det är den streckade linjen som har den angivna radien, alltså radien mitt emellan spåren. Å andra sidan så lär det ha marginell betydelse. I fallet ovan där jag räknar på radien 1200 mm så innebär det att den inre radien har 1177 mm radie. Ändrar jag den inre radien till 1200 mm så saknas fortfarande 3,3 mm mellan Reginorna under ideala förhållanden.

Ju större radie, desto mindre betydelse om det är den inre radien eller c-c måttet som anges.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
MickeC
Kontakt:

Inlägg av MickeC »

Blir det hela inte en pseudodiskussion, om man letar mm i förebildsriktighet kör man inte Regina på ett Dubbelspår a la FREMO med förebild i tyskt epok III utan givetvis i på ett spår byggt efter en norm som stödjer svenskt epok V
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"