Men jag har en liten farhåga om att det kan bli ett väldigt speciellt och eget system!
Jag skulle vilja att man har ett vanligt loconet som signalbuss och att man ska kunna använda vanliga dekodrar med standard växeladresser så att man är fri att använda dom signal och växeldekodrar som finns på marknaden, är själv intresserad av dom grejor som CML har som funkar på loconet!
En självkonfigurerande lösning känns som något som måste kunna mer än dom grejorna!
Mina tankegångar på Dörrby har gått så som att jag tänkt ha ett CML-kort för växlar och feedback från stationen samt ett (eller två) ställverk som kopplas in på signal-loconet via vanliga RJ12 gränssnittet. Normalt står ställverken vid stationen men kan flyttas till intilliggande station och kopplas in på signal-loconet där för fjärrstyrning vid personalbrist. Eventuellt skulle också stationen också kunna styras centralt från en dator på "fjärren" via loconet om man vill köra modernt!
Innan det finns något signal-loconet tillgängligt så får det ju naturligtvis styras via ett litet lokalt loconet på enbart Dörrby (eller annan station)!
Jag har svårt med mina kunskaper i ämnet att se hur man kan rationalisera bort en central hjärna i systemet (dator) för att styra det hela utan att det blir specialtillverkade ej standardgrejor man måste få in i modulerna om det ska bli mer avancerat!
Jag ser ju naturligtvis vinsterna med självkonfigurering men jag vill inte att det ska bli någon egen lösning som blir inkompatibel med andra system!
En bra början är ju att komma överens i modulsverige om en signalbuss, själv röstar jag på ett helt vanligt loconet med RJ12kontakter utan förbindelse med kör-loconet eller Xpressnet! Samt ett register så att alla har sina växeladresser för normalt bruk på träffar, på internationella körningar kanske man måste ändra. Men en viss samordning med i alla fall norrmän och danskar kanske vore möjlig! Det finns ju trots allt 2048 adresser att dela på!
Med vänliga lekmannahälsningar!
Peter