Är det någon mer än jag som tycker att det skulle vara kul att försöka få till linjeblockering på någon delsträcka av N-RE-banan till DreamTrack 2014 eller 2015?
Jag har ingen aning om hur vi skall lösa det rent praktiskt, men några funderingar finns ändå.
Som diskuterats i annan tråd borde man kunna använda Loconet som signalbuss. Förmodligen blir det bäst att köra en separat Loconet-slinga för detta ändamål (och ev. spårledning, mer om det lite längre ner) för att inte belasta handtagsbussen mer än nödvändigt.
För att det skall vara någon vits med linjeblockering bör man väl ha minst tre block efter varandra. Uppskattningsvis borde 2 m vara en rimlig (minsta) blocklängd. Om man antar att de flesta moduler är kring 1 m långa innebär det att åtminstone 6 moduler behöver vara inblandade.
I vardera änden av linjen behövs någon form av "överlämning" för att stinsar på stationerna på vardera sidan skall kunna skicka och ta emot tåg.
Själva blockeringslogiken kan vara antingen centraliserad till en dator med Loconet-interface eller fördelad på de ingående blocksignalerna.
Oavsett var man väljer att lägga logiken lär det vara nödvändigt med spårledning. Alla dosor för det som jag känner till hanterar ett stort antal block, men för den här tillämpningen skulle man väl egentligen vilja ha en dosa per modul, som bara rapporterar om den modulen är belagd eller inte. Utan att ha någon närmare aning om vad jag pratar om så sticker jag ut hakan och påstår att det borde gå att designa en sådan dosa baserad på en handfull komponenter för några tior ihop med en PIC eller Arduino eller något annat.
Som sagt, lite lösa funderingar. Låt diskussionen börja, eller skjut mig om det här bara verkar dumt.

Mvh
Fredrik
[Edit: Bytt ordet "modul" mot "dosa" på ett ställe för att inte skapa förvirring mellan N-RE-moduler och elektronikmoduler.]