Handtagsbuss på modulkörning!

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
Eke

Re: Handtagsbuss på modulkörning!

Inlägg av Eke »

Otto BvL skrev:
Genom att köra med en RJ45-handtagsbuss får vi tillgång till 61 Xpressnetadresser (tidigare max 31) fördelade på två bussar plus ett loconet, allt i samma nätverkskabel runt banan!
Alla Loconethandtag, Lenz och Roco kan användas samtidigt i alla uttagspaneler!
Det är mycket enkelt uppbyggt med principer både från Xpressnet och Loconet!
Tycker att detta borde intressera alla som är modulintresserade och vill kunna använda sina grejor oavsett system!
Detta verkar jättebra! Kablarna har nu blivit väldigt billiga också!
Avser Du att använda raka eller korsade kablar?

Otto BvL
Hej Otto!

Det är vanliga raka kablar vi använder, vilket även alla skarvar, uttagspaneler och förgreningar ska vara!

Jo, jag lyckades komma ner till ca: 20 kr st inkl. frakt för 3-meters cat5e på nätet vilket jag tyckte var väldigt prisvärt!
Vi kanske kan ta upp en sammlingsbeställning och köpa hem en rejäl hög igen? Sist köpte jag 60 kablar från England!

Innan jag testat var jag rädd att jag skulle få överhörning mellan bussarna om det blev för långa kablage och jag övervägde att köpa cat6 istället men det visade sig helt onödigt, den längsta testbussen jag byggde var 550 meter lång från central till bortre änden och det funkade fint med cat5e! Jag kollade även med oscilloscop på varje buss både ensam och i samtrafik med dom andra utan att kunna se några konstigheter!

Mvh. Eke
Nicke

Inlägg av Nicke »

pcederstrand skrev:TUMMEN UPP !!!! Det är bara att KÖRA PÅ Eke !!!!! Låter MMMumma ;-)

Vi (iallafall jag) är helt på. Och Nicke W har väl heller inga mot-synpunkter.

Vi börjar förbereda oss för multibuss, iallafall med lite paneler och hoppas att någon mer köper stor Z21 här uppe.

Byggbeskrivning för paneler och adapter-kontakter underlättar så folk kan förbereda sina handtag till både ock.

och Lenz som booster är mycket bra grejor som absolut ska användas nu när det finns så många
Stämmer bra, är helt för !!
Jag fick tidigt ta del av "Eke"s idéer om multibuss, och även om vi på 3R inte har så stor nytta av den så tycker jag verkligen det är kul att det har blivit sådan framgång !!

När sedan handtagsbussen ersätts med RJ45-kablar så blir det massa RJ12-kablage över, då kan vi ha dessa som signal-och-bossterbuss mellan stationerna :-)

En Z21 finns redan hos undertecknad (och har använts till 3R banan på Tekniska nu under våren) men det är väl läge för en föreningsägd?!

Förutom att antalet handtag som kan hanteras nu ökat rejält så är väl det bästa att vi slipper diskussion om XpressNet eller LocoNet, nu kan man var och en välja fritt.

Bra jobbat Eke !!
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

Tack Nicke!

Signal-boosterbuss gillas också skarpt! :-) En stationsbuss kanske?

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

Har fått en ny uppdaterad version till Z21:an som förmodlingen släpps officiellt nästa vecka, den har fått bra betyg också från andra Beta-testare.
Innehåller tydligen bara två Loconetuppdaterningar för Digitrax DT402 och något som kallas Funky Handregler så att F13-28 funkar. Har inte hört talas om Funky Handregler men jag googlade fram detta för den som är intresserad! (Har inte läst igenom det själv än, många sidor var det!)

http://www.beathis.ch/lgb/shop/funky/Fu ... l_V2.6.pdf

I övrigt ska den vara så som den vi körde i Kil.

Han ska dock titta lite till på snifferbussen bara eftersom jag hade ett litet problem med att ljuset stängdes av på ett av mina lok när det stått parkerat en stund trots att funktionen indikerade "på" på min LH100.
Men i övrigt är dom nöjda med denna versionen.

Lobbade även för att det kunde komma upp någon tekniker också till MJ-hobbymässan om vi kör den stora banan med Z21, kunde ju vara intressant för dom att se hur det funkar på en riktigt stor bana kanske tänkte jag när dom ändå kommer dit! Men fick ett lite skämtsamt svar att han var rädd att vi skulle kasta tomater på han om det inte funkade! *s* Men han ville gärna ha bilder från någon av våra sista träffar för att lägga ut på deras Z21 hemsida för att visa vad man kan göra!
Någon som har några bra bilder?

Vi skrev lite om boosterbussen också eftersom han undrat tidigare vad vi använder för grejor och undrade om den nya CDE-adaptern kunde vara något för oss! CDE- adaptern kan tydlligen driva tio boostrar från Z21:ans egen boosterutgång (även med "E" bortkopplad) men han skrev även att den lösningen vi använt med RSCLD också funkar bra och dessutom billgare!!!

Klippt ur mejlet!

Ein CDE Adapter kann ca 10 externe CDE Booster versorgen.
Er ist für Kunden gedacht, die einfach ihre vorhandenen CDE Booster weiterverwenden möchten,
ohne sich Gedanken um Verdrahtung, Eingangsspannung etc machen zu müssen. "E" kann auch weggelassen werden.
Es spricht aber nichts gegen die Lösung, die beim Treffen verwendet worden ist, kostet auch viel weniger. ;-)

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
jhjelm

Inlägg av jhjelm »

Hej,

Jag har tagit fram multibusspaneler som man monterar med en tving på sidorna av modulerna.

Den har två uttag framåt för handtag, ett åt vardera sida och en nedåt för bussen.
multibuss-panel.JPG
multibuss-panel.JPG (55.77 KiB) Visad 4890 gånger
Tar med några till Skövde ifall någon är intresserad. :)
De kostar 100 kr/st och de levereras färdiga men utan tving.

MVH Jonas
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Kontakt:

Inlägg av FreddePettersson »

Tving tips

Mkt bra småtvingar - hittar inga som matchar dess kvalitet

http://www.h0fine.de/Joomla/index.php?o ... &Itemid=55
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Användarvisningsbild
jhjelm

Inlägg av jhjelm »

Tack Fredde, nu slapp jag leta efter länken. :)

Panelen är byggd för dessa tvingar som är 4mm i godset.

Med vänlig hälsning, Jonas
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

Har fått en ny betaversion till Z21:an!
Har inte hunnit testa än men den har purge och det är numera 119 slots som man kan nyttja!
Finns dessutom en loklista som visar aktiva/inaktiva lok med lite status på funktioner körsteg och sådant som man kan nå via maintanenceprogrammet på datorn, kan bli användbart!

Om allt detta funkar som det ska så kan Z21:an nu mäta sig med vilken annan central som helst för modulkörning!
Timmele blir nästa gång vi kör och testar alla nymodigheterna! :-)

Fick även lite info om kommande uppdateringar som verkar mycket lovande och spännande för vår del! Mer om detta kommer senare! ;-)

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Bra med betatestning och kanal direkt till utvecklingsavdelningen :)

/Lars
Nicke

Inlägg av Nicke »

Ja, det är kanon att du fått så bra kontakt med Rocos utvecklare!
Betan verkar onekligen intressant !
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"