Hej Otto!Otto BvL skrev:Detta verkar jättebra! Kablarna har nu blivit väldigt billiga också!Genom att köra med en RJ45-handtagsbuss får vi tillgång till 61 Xpressnetadresser (tidigare max 31) fördelade på två bussar plus ett loconet, allt i samma nätverkskabel runt banan!
Alla Loconethandtag, Lenz och Roco kan användas samtidigt i alla uttagspaneler!
Det är mycket enkelt uppbyggt med principer både från Xpressnet och Loconet!
Tycker att detta borde intressera alla som är modulintresserade och vill kunna använda sina grejor oavsett system!
Avser Du att använda raka eller korsade kablar?
Otto BvL
Det är vanliga raka kablar vi använder, vilket även alla skarvar, uttagspaneler och förgreningar ska vara!
Jo, jag lyckades komma ner till ca: 20 kr st inkl. frakt för 3-meters cat5e på nätet vilket jag tyckte var väldigt prisvärt!
Vi kanske kan ta upp en sammlingsbeställning och köpa hem en rejäl hög igen? Sist köpte jag 60 kablar från England!
Innan jag testat var jag rädd att jag skulle få överhörning mellan bussarna om det blev för långa kablage och jag övervägde att köpa cat6 istället men det visade sig helt onödigt, den längsta testbussen jag byggde var 550 meter lång från central till bortre änden och det funkade fint med cat5e! Jag kollade även med oscilloscop på varje buss både ensam och i samtrafik med dom andra utan att kunna se några konstigheter!
Mvh. Eke