Trafikplanering H0 Timmele 2013

Bilder och text från träffar som varit
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Trafikplanering H0 Timmele 2013

Inlägg av ErikKuiper »

H0-banas tema är "Banorna kring Dörrby i Bergslagen".

Jag kommer nu att sätta mig ner och börja fundera på ett trafikupplägg med lagom intensitet. Följande element tänker jag mig att försöka få med.
- God möjlighet till arbetspendling och fjärresor med tågen.
- Mycket vagnslasttrafik med Dörrby godsbangård som nav.
- Tung malmtågstrafik från Källbottengruvan i Fridfulla.
- Heltåg med kombitrafik från Göteborg till Dörrby kombiterminal (vid godsbangården).
- Ett och annat extratåg om det för plats.

Trafikmängden kommer att anpassas till antalet deltagare.

Konstruktiva åsikter välkomnas. Jag skall försöka lägga ut trafikplanen kontinuerligt under arbetet med den så de som är intresserade kan granska den och kommentera.

Synoptiskt diagram över banan finns nedan.

/Erik
Bilagor
Timmele13 synoptiskt diagram.png
Timmele13 synoptiskt diagram.png (57.44 KiB) Visad 5387 gånger
Timmele13 synoptiskt diagram.pdf
(30.86 KiB) Nerladdad 235 gånger
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1341
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Trafikplanering H0 Timmele 2013

Inlägg av Eke »

Dörrby godsbangård!!!! :o Har stationen växt, jag har ju bara ett stickspår och ingen godsbangård?

Mvh. Stinsen i Dörrby
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 985
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Trafikplanering H0 Timmele 2013

Inlägg av jhjelm »

Moduljuntans gemensamma projekt är en
Godsbangård med 9 spår i bredd varav ett är linje i Timmele.

På modulerna utan växlar blev det 11m spår!

Med vänlig hälsning, Jonas
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Trafikplanering H0 Timmele 2013

Inlägg av ErikKuiper »

Det var alldeles för roligt att planera trafiken så första förslaget är redan klart. Se bifogade grafiska tidtabeller.

Upplägget är som följer.
- Ett lokalgodståg i varje riktning över alla linjer (även godiset går i vanligt lgt).
- Ett normalgodståg från varje magasin som bara stannar i Dörrby.
- Godstågen är lagda så att maximalt ett befinner sig i Dörrby.
- Två malmtågspar Oxelösund/Sydpolen - Källbottengruvan per dag.
- Ett systemtåg med containers och trailers Göteborg/NKO-Dörrby.
- Ytterligare containers och trailers går som vagnslaster i övriga godståg (främst normalgodstågen).
- Persontrafiken NKO-KCY betjänas i huvudsak av lokdragna persontåg.
- På övriga linjer är det främst rälsbussar som gäller.

Vad gäller bemanningen så har jag tänkt mig följande.
- 3 personer i Dörrby.
- 1 person i Sågsten.
- 1 person i Gemjan.
- 1 person i Vagnsärad då lokalgodstågen kommer (kommer att bli köruppdrag).
- Magasinen är obemannade. Lokförarna får hantera tågklareringen. Rangering av godsvagnar sker "under natten".
- Trafiken är lagd så det aldrig är tågmöten i Fridfulla.
- Det finns ett möte i Vagnsärad som får hanteras med särskilda instruktioner.

Kom gärna med konstruktiva kommentarer. Själv skall jag titta lite mer på känsligheten för störningar och hur stor arbetsbelastningen i Dörrby och Sågsten kommer att vara.

/Erik
Bilagor
Timmele13 grafisk tidtabell.preliminär 2013-08-31.pdf
(70.4 KiB) Nerladdad 244 gånger
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 985
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Trafikplanering H0 Timmele 2013

Inlägg av jhjelm »

En första observation.

Jag ville rangera så jag får väl göra det på natten då. :)

Med vänlig hälsning, Jonas
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Trafikplanering H0 Timmele 2013

Inlägg av ErikKuiper »

jhjelm skrev:Jag ville rangera så jag får väl göra det på natten då. :)
Om du vill rangera i magasinen, så får det bli nattjobb. I Dörrby kommer det att vara full rulle hela dagen.

/Erik
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Trafikplanering H0 Timmele 2013

Inlägg av ErikKuiper »

Nu finns resten av världen ;) .

/Erik
Bilagor
Geografiska färgkort.jpg
Geografiska färgkort.jpg (79.97 KiB) Visad 5254 gånger
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Trafikplanering H0 Timmele 2013

Inlägg av ErikKuiper »

Lok och vagnsbehov

Följande behövs av lok och vagnar för trafikspelet. Det finns inget krav på epok, ta med det ni vill köra med. Alla lok och vagnar som skall rangeras behöver ha bygelkoppel. Meddela gärna mig vad ni tänker ta med så jag får koll på om vi har allt som behövs (PM på forumet eller mejl till mjmodulerik (snabela) gmail.com).
- 1 snälltåg
- 2 persontåg
- 2 rälsbussar
- 1 malmtågslok och två uppsättningar vagnar (hur stor en uppsättning är är flexibelt)
- 1 containertågslok och två uppsättningar vagnar till heltåg
- 6-7 godstågslok (Ngt och Lgt)
- En massa godsvagnar (återkommer med lastplatser)

Om vi får flera anmälningar till vissa tågtyper än som minst behövs så byter vi mellan trafikdagarna så alla kan få köra sina tåg i trafikspelet.

Det blir inga extratåg den här gången. De gick inte att få in på ett bra sätt.

/Erik
StaffanWiman
Inlägg: 799
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Trafikplanering H0 Timmele 2013

Inlägg av StaffanWiman »

Kör vi med "Freddar" eller med Multimaus och LH ?

För mig blir Timmele första anhalten på min semester- och jobbresa och jag tänkte preliminärt ta med följande lok och vagnar runt i Europa:
Da, Ga, P8
och Heljans 30-talsvagnar till ett person/snälltåg
samt en del gamla tyska snälltågsvagnar.

Staffan
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 985
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Trafikplanering H0 Timmele 2013

Inlägg av jhjelm »

Vi kör med Xpressnet, alltså möss och lenzhandtag. Även mobiltelefoner ska fungera att köra med men kanske inte på trafikspelet.

Mvh Jonas
Skriv svar

Återgå till "Träffar som varit"