Jaha, nu står jag inför att genomföra min andra DCC-konvertering i livet. Den första var på ett gammalt lok med "vanlig" motor, men Arnold HN2079 har ju en modern motor helt utan kondensatorer vad jag kan se (se bilden).
Jag tänkte sätta in en Doehler & Haass DH05C-3
I beskrivningen står det att alla kondensatorer ska tas bort. Finns det kondensatorer under motorns svarta lock månne?
Vidare står det att denna dekoder "can be used for normal direct current motors as well as for coreless motors". Är det en coreless motor som sitter i Arnold HN2079 månne?
Angående programmering av DCC-dekodern så känner jag viss förvirring och är rädd att jag kommer steka DCC-avkodaren eller motorn.
Dekodern kan hantera både Selectrix 1/2 och DCC. I avsnittet om Selectrix står det att man ska göra speciella inställningar för coreless motors för att inte skada motorn eller dekodern:
"Notice: Coreless motors should be operated with regulation variant 4 and pulse width 1. Damages due to incorrect adjustments are excluded from the warrant". Jag hittar inte samma info i DCC-fallet. Är det ett issue i DCC-fallet?
I DCC finns förvisso CV50 (motor regulation variant) som jag funderar på att sätta till "Very soft" med ledning av varningen i Selectrix-fallet ovan. Men man skulle också kunna sätta CV50=0 (user defined och då ska man sätta en rad parametrar i CV56-59 (Motor proportional, Motor integral controller, Motor measurement period och Motor impulse width). Är det dessa värden jag ska ge mig på?
Det finns även CV49 (Impulse width) som default är 2 ms, men som kan sättas ner till 1 ms.
Jag tror att följande kan funka men är förstås intresserad av feedback:
CV09 (Motor frequency) = 32 kHz (default är 32 kHz)
CV49 (Impulse width) = 2 ms (default är 2 ms)
CV50 (Regulation variant) = Very soft (default är Soft)
DCC-konvertering av Arnold HN2079 (DHG 700 C) skala N
- JohnLeijonhufvud
DCC-konvertering av Arnold HN2079 (DHG 700 C) skala N
- Bilagor
-
- HN2079-isärplockad.jpg (67.91 KiB) Visad 2648 gånger
/ John Leijonhufvud
===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
- JohnLeijonhufvud
Re: DCC-konvertering av Arnold HN2079 (DHG 700 C) skala N
Efter en hel del Googlande (och Googletranslatande eftersom jag inte kan tyska hittade jag på Doehler & Haass tyska FAQ) vad som gäller för kärnlösa motorer (om det nu är det som sitter i mitt Arnold-lok):
"Was muss ich bei Glockenankermotoren beachten?
Alle Lokdecoder der DHL-Lokdecoderserie, der DHP-Lokdecoderserie und der DH-Lokdecoderserie unterstützen die Ansteuerung von Glockenankermotoren seit Beginn der Auslieferung.
Gehen Sie hierzu bitte wie folgt vor:
SX1-Programmierung:
1. Programmieren Sie die Regelvariante 4 bei den erweiterten Einstellungen.
2. Programmieren Sie die Impulsbreite 1 bei den Grundeinstellungen.
3. Sollte das Fahrverhalten Ihrer Lokomotive ungleichmäßig sein, programmieren Sie die Regelvariante 3 bei den erweiterten Einstellungen.
4. Sollte das Motorgeräusch Ihrer Lokomotive zu schrill oder aufdringlich sein, programmieren Sie die Impulsbreite 2 bei den Grundeinstellungen.
DCC-Programmierung (SX2-Programmierung):
1. Programmieren Sie in die CV 50 (par052) „Regelvariante“ den Wert 3.
2. Programmieren Sie in die CV 49 (par053) „Impulsbreite“ den Wert 0.
3. Sollte das Fahrverhalten Ihrer Lokomotive ungleichmäßig sein, programmieren Sie in die CV 50 (par052) „Regelvariante“ den Wert 2.
4. Sollte das Motorgeräusch Ihrer Lokomotive zu schrill oder aufdringlich sein, programmieren Sie in die CV 49 (par053) „Impulsbreite“ den Wert 1.
Für den Fall, dass Sie die Lokdecoderprogrammierung mittels der SX2-Parameterprogrammierung durchführen möchten, stehen die hierzu erforderlichen SX2-Parameter in Klammern hinter den entsprechenden DCC-CV. Die zu programmierenden Werte in jedoch in jedem Falle identisch."
Google-översatt blir det:
"DCC programmering (SX2 programmering):
1 Program i CV 50 (par052) "variant regeln" värdet 3
2 Program i CV 49 (par053) "Pulse width" har värdet 0
3 Bör körbeteendet på din motor vara ojämn, program i CV 50 (par052) "variant regeln" värdet 2
4 Om motorljud i din motor vara alltför flashiga eller påträngande, kan du programmera in i CV 49 (par053) "Pulse width" värdet 1
I händelse av att du vill utföra Lokdecoderprogrammierung av SX2 programmeringsparametrar, de parametrar som krävs för detta SX2 inom parentes bakom motsvarande DCC CV. De värden som ska programmeras, dock identisk i varje fall."
"Was muss ich bei Glockenankermotoren beachten?
Alle Lokdecoder der DHL-Lokdecoderserie, der DHP-Lokdecoderserie und der DH-Lokdecoderserie unterstützen die Ansteuerung von Glockenankermotoren seit Beginn der Auslieferung.
Gehen Sie hierzu bitte wie folgt vor:
SX1-Programmierung:
1. Programmieren Sie die Regelvariante 4 bei den erweiterten Einstellungen.
2. Programmieren Sie die Impulsbreite 1 bei den Grundeinstellungen.
3. Sollte das Fahrverhalten Ihrer Lokomotive ungleichmäßig sein, programmieren Sie die Regelvariante 3 bei den erweiterten Einstellungen.
4. Sollte das Motorgeräusch Ihrer Lokomotive zu schrill oder aufdringlich sein, programmieren Sie die Impulsbreite 2 bei den Grundeinstellungen.
DCC-Programmierung (SX2-Programmierung):
1. Programmieren Sie in die CV 50 (par052) „Regelvariante“ den Wert 3.
2. Programmieren Sie in die CV 49 (par053) „Impulsbreite“ den Wert 0.
3. Sollte das Fahrverhalten Ihrer Lokomotive ungleichmäßig sein, programmieren Sie in die CV 50 (par052) „Regelvariante“ den Wert 2.
4. Sollte das Motorgeräusch Ihrer Lokomotive zu schrill oder aufdringlich sein, programmieren Sie in die CV 49 (par053) „Impulsbreite“ den Wert 1.
Für den Fall, dass Sie die Lokdecoderprogrammierung mittels der SX2-Parameterprogrammierung durchführen möchten, stehen die hierzu erforderlichen SX2-Parameter in Klammern hinter den entsprechenden DCC-CV. Die zu programmierenden Werte in jedoch in jedem Falle identisch."
Google-översatt blir det:
"DCC programmering (SX2 programmering):
1 Program i CV 50 (par052) "variant regeln" värdet 3
2 Program i CV 49 (par053) "Pulse width" har värdet 0
3 Bör körbeteendet på din motor vara ojämn, program i CV 50 (par052) "variant regeln" värdet 2
4 Om motorljud i din motor vara alltför flashiga eller påträngande, kan du programmera in i CV 49 (par053) "Pulse width" värdet 1
I händelse av att du vill utföra Lokdecoderprogrammierung av SX2 programmeringsparametrar, de parametrar som krävs för detta SX2 inom parentes bakom motsvarande DCC CV. De värden som ska programmeras, dock identisk i varje fall."
/ John Leijonhufvud
Punkt 3: Jag skulle översätta det till att "Om loket går ojämnt, skriv värdet 2 till CV50" dvs, denna justering behöver inte alltid göras.
/Lars
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
- JohnLeijonhufvud
Nu har jag gjort klart konverteringen. DCC-dekodern får stå på högkant bredvid motorn för att få plats utan att ta fram fräsen. Den bifogade bilden visar förarhytten från andra sidan där man mest ser lite elkablar. På andra sidan är det alltså vit eltejp man ser.
Jag skrev in de värden som D&H föreslog. Loket går otroligt jämnt och fint så jag behöver inte patcha några värden.
Nu har hamnen ett alldeles eget fungerande växellok.
Jag skrev in de värden som D&H föreslog. Loket går otroligt jämnt och fint så jag behöver inte patcha några värden.
Nu har hamnen ett alldeles eget fungerande växellok.
- Bilagor
-
- Lok - DHG700C - liten bild.JPG (44.6 KiB) Visad 2617 gånger
/ John Leijonhufvud