Kombiterminal Uggleboda
-
- Inlägg: 186
- Blev medlem: 2018-03-05, 20:34
Kombiterminal Uggleboda
Eftr att ha gått Tobbe’s och Staffans trevliga modulbyggarkurs har det blivit dags att ta tag i min dröm, en kombiterminal.
Jag har ju försökt mig på en prototyp av lättviktsbygge och glädjande fått godkänt av alla trevliga hejarop i helgen så e jag redo att bygga min kombiterminal. Det skall bli en modern MMM med stöd för 3,5m+ långa tåg.
Jag överväger att bygga mina sektioner i 160cm långa delar, min prototyp e ju 150x68 o väger bara 9 kg med ben så att gå på jämna 20cm e ju att rekommendera.
Spårplan skall jag strax börja slipa på, men en bra början är den som LLJ och Toni spånat på
Dock tänker jag vrida lite så man nre från vänster kan köra in/ut på de två uppställningsspåren, sen skall vänstra delen vara i tre sektioner där mellandelen skall kunna tas bort för förkortning, och samma upplägg på högerdelen.
Jag vill även ha en smart lösning på högersidan, funderar på om man inte skall ha en station där, med fyra spår och kanske en liten godsbangård bakom som då kan kombineras så utdragsspåren kan användas både för att växla till containerterminalen resp godsbangården. Eller det kanske blir en för lång modul total sett att den inte kommer kunna användas? Kan ju bli en 15-20 meter totalt sett.
Min tanke är att köpa Fallers containerterminal om den nu kommer till slut, funderar till och med på att ha två kranar. Får man plats så gärna lite Faller Car körning med containerlastbilar blir väl passande?
Så innan jag grottar ned mig med spårplanen vill jag ha era smarta synpunkter. Har inte bestämt mig för rälsmärke än.
Så, vad göra?
Jag har ju försökt mig på en prototyp av lättviktsbygge och glädjande fått godkänt av alla trevliga hejarop i helgen så e jag redo att bygga min kombiterminal. Det skall bli en modern MMM med stöd för 3,5m+ långa tåg.
Jag överväger att bygga mina sektioner i 160cm långa delar, min prototyp e ju 150x68 o väger bara 9 kg med ben så att gå på jämna 20cm e ju att rekommendera.
Spårplan skall jag strax börja slipa på, men en bra början är den som LLJ och Toni spånat på
Dock tänker jag vrida lite så man nre från vänster kan köra in/ut på de två uppställningsspåren, sen skall vänstra delen vara i tre sektioner där mellandelen skall kunna tas bort för förkortning, och samma upplägg på högerdelen.
Jag vill även ha en smart lösning på högersidan, funderar på om man inte skall ha en station där, med fyra spår och kanske en liten godsbangård bakom som då kan kombineras så utdragsspåren kan användas både för att växla till containerterminalen resp godsbangården. Eller det kanske blir en för lång modul total sett att den inte kommer kunna användas? Kan ju bli en 15-20 meter totalt sett.
Min tanke är att köpa Fallers containerterminal om den nu kommer till slut, funderar till och med på att ha två kranar. Får man plats så gärna lite Faller Car körning med containerlastbilar blir väl passande?
Så innan jag grottar ned mig med spårplanen vill jag ha era smarta synpunkter. Har inte bestämt mig för rälsmärke än.
Så, vad göra?
-
- Inlägg: 158
- Blev medlem: 2015-11-14, 18:18
Re: Kombiterminal Uggleboda
Lovande. Såg prototyp-modulen i helgen och den såg bra ut. Kul när det sker en utveckling runt själva modulkonstruktionerna.
Kul också med moderna kombiterminaler. Börjar kännas möjligt att köra modern godstrafik framöver med tanke på ditt projekt och Tonis. Nu behövs det bara stationer som kan hantera långa tågset. Men det kommer väl framöver.
Bra att du också tänker på att terminalen kan få olika längd utifrån behov och utrymme.
Kul också med moderna kombiterminaler. Börjar kännas möjligt att köra modern godstrafik framöver med tanke på ditt projekt och Tonis. Nu behövs det bara stationer som kan hantera långa tågset. Men det kommer väl framöver.
Bra att du också tänker på att terminalen kan få olika längd utifrån behov och utrymme.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Re: Kombiterminal Uggleboda
Det går ju att använda magasin också som stationer för långa tåg. Så snart min (och Pelles?) kombiterminal är klar så är jag övertygad om att vi är ett gäng häruppe i mellansverige som ganska raskt kommer att kunna ordna en Epok VI träff!Henrik Maude skrev: ↑2019-02-11, 12:36 Kul också med moderna kombiterminaler. Börjar kännas möjligt att köra modern godstrafik framöver med tanke på ditt projekt och Tonis. Nu behövs det bara stationer som kan hantera långa tågset. Men det kommer väl framöver.
Finns ett gäng nere i södra Sverige som helt säkert också kommer haka på.
Sen har vi ju faktiskt hela FREModern-gruppen i Kolding i Danmark där vi säkert kan få igång ett utbyte! Jag kommer t ex också bygga FREMO-MMM adaptermoduler med dubbelspår.
I övrigt så kan jag knappast komma med några nya smarta synpunkter till dig Pelle eftersom jag gjort liknande val
Din terminal blir bredare än min vilket blir bra för att få plats med lite mer rekvisita.
Re: Kombiterminal Uggleboda
Även jag har en mindre kombiterminal på g, men bygget går sakta.
/Lars
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
- StefanFjällemark
- Inlägg: 1342
- Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
- Ort: Stenungsund på Västkusten
Re: Kombiterminal Uggleboda
Lite funderingar från mig som planerar banor för maximal flexibilitet.
Det vore bra om spåren i skarven mellan modul 4 och 5 placeras så att man kan sätta in andra enkelspårsmoduler som utdrag för kombiterminalen (kan även vara två spår så använder man dubbelspårsmoduler).
Om man utgår från MMM 68 cm bred så bör spåren placeras i skarv 4/5 med detta avstånd från nederkant i ritningen:
Sammantaget en betydligt större flexibilitet i banplaneringen, som ju jag gillar.
Det vore bra om spåren i skarven mellan modul 4 och 5 placeras så att man kan sätta in andra enkelspårsmoduler som utdrag för kombiterminalen (kan även vara två spår så använder man dubbelspårsmoduler).
Om man utgår från MMM 68 cm bred så bör spåren placeras i skarv 4/5 med detta avstånd från nederkant i ritningen:
- Ena spåret i dubbelspåret: 140 mm
- Andra spåret i dubbelspåret: 197 mm
- Utdragsspåret; 540 mm (dvs 140 mm från ovankant)
- Eventuellt andra utdragsspår: 483 mm (dvs 197 mm från ovankant)
Sammantaget en betydligt större flexibilitet i banplaneringen, som ju jag gillar.
Hälsningar från Stefan på västkusten
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
-
- Inlägg: 186
- Blev medlem: 2018-03-05, 20:34
Re: Kombiterminal Uggleboda
Tack Staffan, det var just så jag tänkte med högra delen, men att det blir två dubbelspårsmoduler (de fyra spåren) där hålbilden självklart kan tillåta enkelspår oavsett mot vilket av dubbelspåren.StefanFjällemark skrev: ↑2019-02-12, 16:18 Lite funderingar från mig som planerar banor för maximal flexibilitet.
Det vore bra om spåren i skarven mellan modul 4 och 5 placeras så att man kan sätta in andra enkelspårsmoduler som utdrag för kombiterminalen (kan även vara två spår så använder man dubbelspårsmoduler).
Om man utgår från MMM 68 cm bred så bör spåren placeras i skarv 4/5 med detta avstånd från nederkant i ritningen:Modul 5 skulle även kunna vara en 337 mm bred dubbelspårsmodul plus en 280 mm bred enkelspårsmodul, möjligen med en skarvbit som gör den till en 680 mm bred modul. Eventuellt kan du utesluta modul 5 och lita på att det finns andra moduler som löser utdrag och dubbelspår vidare. Vill du bygga en station så bygg den så att den kan användas fristående och inte måste sitta ihop med kombiterminalen.
- Ena spåret i dubbelspåret: 140 mm
- Andra spåret i dubbelspåret: 197 mm
- Utdragsspåret; 540 mm (dvs 140 mm från ovankant)
- Eventuellt andra utdragsspår: 483 mm (dvs 197 mm från ovankant)
Sammantaget en betydligt större flexibilitet i banplaneringen, som ju jag gillar.
Uggleboda.jpg
En station e tanken att den både kan vara fristående eller i kombination med kombiterminalen.
-
- Inlägg: 186
- Blev medlem: 2018-03-05, 20:34
Re: Kombiterminal Uggleboda
Nu när det äntligen börjar dra igång MMMmodern så har jag bestämt mig för att göra ett försök att förverkliga tankarna kring kombiterminalen Uggleboda. Målsättningen är att ha körklart med ballast och lite landskap (samt byggnader) till träffen på Spårvagnsmuseet i November.
Jag vill bygga så det går snabbt att montera, fungerar för min glömska och ändå är transportabelt.
Så kombiterminalen planeras att byggas av 5 sektioner som är 150 cm långa (480 djupa) med fällbara ben så allt kommer med direkt när jag tar modulen.
Terminalen kommer rymma 2 hela fullängdståg samt ytterligare ett för ankommande eller avgående. Ank/avg blir dock uppdelat på två halvor men spårplanen stödjer hantering av både linjens ellok och terminalens diesellok kan arbeta.
Jag passar samtidigt på att bygga in ett kraftvärmeverk ovanför utdragsspåret till höger så utrymmet utnyttjas mer och jag får glädje av mina flisvagnar.
Spårplanen planeras enligt följande:
Mer info om modulen
Jag vill bygga så det går snabbt att montera, fungerar för min glömska och ändå är transportabelt.
Så kombiterminalen planeras att byggas av 5 sektioner som är 150 cm långa (480 djupa) med fällbara ben så allt kommer med direkt när jag tar modulen.
Terminalen kommer rymma 2 hela fullängdståg samt ytterligare ett för ankommande eller avgående. Ank/avg blir dock uppdelat på två halvor men spårplanen stödjer hantering av både linjens ellok och terminalens diesellok kan arbeta.
Jag passar samtidigt på att bygga in ett kraftvärmeverk ovanför utdragsspåret till höger så utrymmet utnyttjas mer och jag får glädje av mina flisvagnar.
Spårplanen planeras enligt följande:
Mer info om modulen
- Växlar mellan linjespåren och emllan linje=>ank/avg blir Peco large medan övriga blir Peco medium
- Sarg längs framsidan för att undvika avåkning
- Ballastering blir enligt MMMmodern standard
- Två korta (10 eller 20 cm) övergångsadaptrar till MMM-standard tillkommer med
- Påhängsmodul för mer containrar och lastbilar
- Fallers motoriserade kran hanterar alla containrar
- Staket mellan ank/avg spår och terminalen
- Utseende och byggnader för kraftvärmeverket är inte klart än (Vet inte ens vad det finns för lämplig byggnad)
- Stomme och ben byggs i aluminiumprofil men gavlarna blir finplyfa (och gävlegängets styrpluggar)
- Elektronik blir MGP, stöd för avkänning så man kan köra med dator.
Re: Kombiterminal Uggleboda
Ser väldigt spännande ut! Är lite sen på bollen, har inte följt forumet under sommaren.
Vet inte hur långt du hunnit nu, men jag tänkte på några saker.
* Modulerna behöver inte vara 480 mm breda, en fundering kan vara att göra dem bredare så att det blir mer plats mellan dubbelspåren och sargen.
* Jag skulle lägga avg/ank-spåret helt till vänster om växeln till lastspåret. Då går det att ha ett helt tåg stående samtidigt som det går att köra mellan lastspåren och värmeverket.
* Utdragsspåret behöver bara vara så långt som lastspåren är.
* Om det blir ont om plats på modulen behöver yttre växlarna på dubbelspåret inte ligga inne på modulen. De skulle kunna ligga som en separat mindre modul utanför. Om terminalen ligger nära en station i banan kan trafik gå på motsatt spår en kort bit och övergångsväxeln kanske då inte behövs.
Bara mina idéer och åsikter. Om du redan kommit längre än dessa beslut är det nog bättre att bygga som du tänkt!
Vet inte hur långt du hunnit nu, men jag tänkte på några saker.
* Modulerna behöver inte vara 480 mm breda, en fundering kan vara att göra dem bredare så att det blir mer plats mellan dubbelspåren och sargen.
* Jag skulle lägga avg/ank-spåret helt till vänster om växeln till lastspåret. Då går det att ha ett helt tåg stående samtidigt som det går att köra mellan lastspåren och värmeverket.
* Utdragsspåret behöver bara vara så långt som lastspåren är.
* Om det blir ont om plats på modulen behöver yttre växlarna på dubbelspåret inte ligga inne på modulen. De skulle kunna ligga som en separat mindre modul utanför. Om terminalen ligger nära en station i banan kan trafik gå på motsatt spår en kort bit och övergångsväxeln kanske då inte behövs.
Bara mina idéer och åsikter. Om du redan kommit längre än dessa beslut är det nog bättre att bygga som du tänkt!
- RickardNordström
- Inlägg: 378
- Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
- Ort: Göteborg
Re: Kombiterminal Uggleboda
Hej Per.
Jag flikar in lite tankar kring att du går ner en storlek till 480mm på bredden. Du tar då bort väldigt stora möjligheter till att få till en trovärdig modul. I verkligheten finns det så mycket mer kring en kombiterminal än bara spår. Kontorsbyggnader, lagerbyggnader, grönytor samt parkeringar för både små och stora fordon. Min högst personliga åsikt och erfarenhet när man bygger moduler med bara spår är att de blir väldigt onaturliga att se på. Nu när du tar dig an ett så här stort projekt som blir svårt att ändra på i framtiden kanske det skall få ta lite längre tid än att det skall vara klart till november. En kombiterminal behöver ju inte bara vara spår. Storleksmässigt är det redan ett transportbekymmer att få med sig alla moduler i en personbil då jag gissar att detta var tanken, men bredden är ju fortfarande hanterbar om man ökar med 20cm.
Det behöver nödvändigtvis inte heller vara dubbelspår för genomfart. Kombiterminaler finns både som genomfart och där spåren slutar. Snyggast blir ju att placera spåret så du slipper ha en plexiglasskiva på kanten.
Om du är fast vid den layout du har, har du säkert möjlighet att bättra på utseendet på ändarna. Bifogar 2 filer där vänster sida är ändrad för syn skull.
Jag tycker du borde överväga 680mm moduler med den mängd spår du har. Likaså behöver det nödvändigtvis inte heller vara kranar som sköter containerhanteringen. Bifogar länk på hur det kan se ut. https://www.transab.se/nkab/
Mvh Rickard
Jag flikar in lite tankar kring att du går ner en storlek till 480mm på bredden. Du tar då bort väldigt stora möjligheter till att få till en trovärdig modul. I verkligheten finns det så mycket mer kring en kombiterminal än bara spår. Kontorsbyggnader, lagerbyggnader, grönytor samt parkeringar för både små och stora fordon. Min högst personliga åsikt och erfarenhet när man bygger moduler med bara spår är att de blir väldigt onaturliga att se på. Nu när du tar dig an ett så här stort projekt som blir svårt att ändra på i framtiden kanske det skall få ta lite längre tid än att det skall vara klart till november. En kombiterminal behöver ju inte bara vara spår. Storleksmässigt är det redan ett transportbekymmer att få med sig alla moduler i en personbil då jag gissar att detta var tanken, men bredden är ju fortfarande hanterbar om man ökar med 20cm.
Det behöver nödvändigtvis inte heller vara dubbelspår för genomfart. Kombiterminaler finns både som genomfart och där spåren slutar. Snyggast blir ju att placera spåret så du slipper ha en plexiglasskiva på kanten.
Om du är fast vid den layout du har, har du säkert möjlighet att bättra på utseendet på ändarna. Bifogar 2 filer där vänster sida är ändrad för syn skull.
Jag tycker du borde överväga 680mm moduler med den mängd spår du har. Likaså behöver det nödvändigtvis inte heller vara kranar som sköter containerhanteringen. Bifogar länk på hur det kan se ut. https://www.transab.se/nkab/
Mvh Rickard
Re: Kombiterminal Uggleboda
Jag menar med detta inlägg inte säga emot Rickards olika förslag utan tänker det kan finnas andra lösningar än att bredd modulen. Och det är att komplettera med "landskapsmoduler" på båda sidorna om "spårmodulen". Själv tycker jag att det går en gräns där vid 480x1500 som om sektionen görs större gör dessa ohanterligt av olika orsaker, inte minst att bygga på.