Finns det någon som har dubbelspåriga H0-RE moduler i Sverige?
- AlexanderEhn
- Inlägg: 1204
- Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
- Kontakt:
Finns det någon som har dubbelspåriga H0-RE moduler i Sverige?
Hej,
Är det någon i Sverige som har dubbelspårslinjemoduler enligt Fremo H0-RE-norm?
Jag gillar att spåret är placerat i mitten, jämfört med MMM-norm. Men alla dubbelspår jag sett i Sverige är MMM och alla kurvor är 280 cm breda. Det vore ju kul om det går att använda en dubbelspårig H0-RE utan att alltid behöva övergångsmoduler.
Är det någon i Sverige som har dubbelspårslinjemoduler enligt Fremo H0-RE-norm?
Jag gillar att spåret är placerat i mitten, jämfört med MMM-norm. Men alla dubbelspår jag sett i Sverige är MMM och alla kurvor är 280 cm breda. Det vore ju kul om det går att använda en dubbelspårig H0-RE utan att alltid behöva övergångsmoduler.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
- StefanFjällemark
- Inlägg: 1419
- Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
- Ort: Stenungsund på Västkusten
Re: Finns det någon som har dubbelspåriga H0-RE moduler i Sverige?
Eftersom spåravståndet mellan dubbelspåren är olika har det fallit sig så att MMM med 57 mm spåravstånd är allenarådande i Sverige. Det finns inget som hindrar dig att lägga spåret i mitten, det är ju standard för 337 mm breda moduler.
-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Re: Finns det någon som har dubbelspåriga H0-RE moduler i Sverige?
Martin Bocek har några raka H0-RE dubbelspårsmoduler. Det är de enda jag känner till som finns i Sverige.
H0-RE dubbelspårsmoduler är designade efter normalt dubbelspårsavstånd i Tyskland, 4,0 meter (vilket blir 46 mm i H0). Normalt dubbelspårsavstånd i Sverige är 4,5 meter (vilket blir 52 mm i H0). MMM använder 57 mm vilket motsvarar 5,0 meter.
Om man vill köra breda svenska fordon på dubbelspår med c-c 46 mm så måste man ha slanka radier (har inte räknat på var gränsen går men 3 meter borde fungera). En fördel med det lite större spåravståndet i MMM är att man kan ha snävare radier utan att vagnarna går i varandra i kurvorna.
Själv förespråkar jag att FREMO H0-RE dubbelspår i Sverige borde byggas med c-c 52 mm, men jag är inte tillräckligt intresserad av dubbelspårstrafik för att bygga några dubbelspårsmoduler själv
.
H0-RE dubbelspårsmoduler är designade efter normalt dubbelspårsavstånd i Tyskland, 4,0 meter (vilket blir 46 mm i H0). Normalt dubbelspårsavstånd i Sverige är 4,5 meter (vilket blir 52 mm i H0). MMM använder 57 mm vilket motsvarar 5,0 meter.
Om man vill köra breda svenska fordon på dubbelspår med c-c 46 mm så måste man ha slanka radier (har inte räknat på var gränsen går men 3 meter borde fungera). En fördel med det lite större spåravståndet i MMM är att man kan ha snävare radier utan att vagnarna går i varandra i kurvorna.
Själv förespråkar jag att FREMO H0-RE dubbelspår i Sverige borde byggas med c-c 52 mm, men jag är inte tillräckligt intresserad av dubbelspårstrafik för att bygga några dubbelspårsmoduler själv

Re: Finns det någon som har dubbelspåriga H0-RE moduler i Sverige?
"Norm är det som byggs" - dvs den som bygger de första har initiativet...ErikKuiper skrev: ↑2019-01-27, 18:47 Själv förespråkar jag att FREMO H0-RE dubbelspår i Sverige borde byggas med c-c 52 mm, men jag är inte tillräckligt intresserad av dubbelspårstrafik för att bygga några dubbelspårsmoduler själv.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
- AlexanderEhn
- Inlägg: 1204
- Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
- Kontakt:
Re: Finns det någon som har dubbelspåriga H0-RE moduler i Sverige?
Jag har funderat på hur en dubbelspårskurva skulle se ut, om jag vill bygga en.StefanFjällemark skrev: ↑2019-01-25, 13:42 Eftersom spåravståndet mellan dubbelspåren är olika har det fallit sig så att MMM med 57 mm spåravstånd är allenarådande i Sverige. Det finns inget som hindrar dig att lägga spåret i mitten, det är ju standard för 337 mm breda moduler.
Noterar att det var rätt många dubbelspårskurvor (och rakor) med i Norrköping. viewtopic.php?f=11&t=3679&start=10.
- Är dessa alltså 337 mm breda och MMM?
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
- AlexanderEhn
- Inlägg: 1204
- Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
- Kontakt:
Re: Finns det någon som har dubbelspåriga H0-RE moduler i Sverige?
ErikKuiper skrev: ↑2019-01-27, 18:47 Martin Bocek har några raka H0-RE dubbelspårsmoduler. Det är de enda jag känner till som finns i Sverige.
H0-RE dubbelspårsmoduler är designade efter normalt dubbelspårsavstånd i Tyskland, 4,0 meter (vilket blir 46 mm i H0). Normalt dubbelspårsavstånd i Sverige är 4,5 meter (vilket blir 52 mm i H0). MMM använder 57 mm vilket motsvarar 5,0 meter.
Om man vill köra breda svenska fordon på dubbelspår med c-c 46 mm så måste man ha slanka radier (har inte räknat på var gränsen går men 3 meter borde fungera). En fördel med det lite större spåravståndet i MMM är att man kan ha snävare radier utan att vagnarna går i varandra i kurvorna.
Själv förespråkar jag att FREMO H0-RE dubbelspår i Sverige borde byggas med c-c 52 mm, men jag är inte tillräckligt intresserad av dubbelspårstrafik för att bygga några dubbelspårsmoduler själv.
Aha! Detta är ju såklart relevant input.
Får erkänna att jag inte tänkte på spåravståndet. Tack Erik.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
- StefanFjällemark
- Inlägg: 1419
- Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
- Ort: Stenungsund på Västkusten
Re: Finns det någon som har dubbelspåriga H0-RE moduler i Sverige?
Ja.AlexanderEhn skrev: ↑2019-01-28, 00:42 Noterar att det var rätt många dubbelspårskurvor (och rakor) med i Norrköping. Är dessa alltså 337 mm breda och MMM?
- AlexanderEhn
- Inlägg: 1204
- Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
- Kontakt:
Re: Finns det någon som har dubbelspåriga H0-RE moduler i Sverige?
Tack.StefanFjällemark skrev: ↑2019-01-28, 00:55Ja.AlexanderEhn skrev: ↑2019-01-28, 00:42 Noterar att det var rätt många dubbelspårskurvor (och rakor) med i Norrköping. Är dessa alltså 337 mm breda och MMM?
Och anledningen till att jag vill ha centrerat spårläge är för att kurvorna ska kunna användas smidigt i banplanering, åt båda håll så att säga.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Re: Finns det någon som har dubbelspåriga H0-RE moduler i Sverige?
Då kan du också bygga s k "raka kurvmoduler" vilket gör att du kan välja spårläge beroende på hur du kombinerar dem parvis.AlexanderEhn skrev: ↑2019-01-28, 01:00 Och anledningen till att jag vill ha centrerat spårläge är för att kurvorna ska kunna användas smidigt i banplanering, åt båda håll så att säga.
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... ic=12571.0
Så är mina 4st rapsfältsmoduler byggda.
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... #msg129753
- AlexanderEhn
- Inlägg: 1204
- Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
- Kontakt:
Re: Finns det någon som har dubbelspåriga H0-RE moduler i Sverige?
fs_toni skrev: ↑2019-01-31, 16:18Då kan du också bygga s k "raka kurvmoduler" vilket gör att du kan välja spårläge beroende på hur du kombinerar dem parvis.AlexanderEhn skrev: ↑2019-01-28, 01:00 Och anledningen till att jag vill ha centrerat spårläge är för att kurvorna ska kunna användas smidigt i banplanering, åt båda håll så att säga.
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... ic=12571.0
Så är mina 4st rapsfältsmoduler byggda.
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... #msg129753
Självklart! Har läst de trådarna och det är helt klart ett alternativ.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.