Arduino projekt - Vägkorsning
Postat: 2012-10-26, 00:17
Sitter och grubblar över att ha missat läsa manualen för ett kort från Circuitron,DT-2.
Detta skulle sköta logiken på Kristinebergs vägskydd. Nu blir det inte så, DT-2 kortet måste ha spårspänningen och en omkopplare som polvänder för att veta vilket håll tåget kommer ifrån.
Så nu är frågan, ARDIUNO PROJEKT eller ej.
Specen är:
1. Spårindikering sker via kort, med eller utan Loconet.
2. Logiken ska kunna ha koll på vilken riktning tågsätten kommer ifrån
3. Övergången har två spår, vara av det ena alltid är huvudlinje, dvs fällning sker alltid med automatik på det spåret
4. Det andra spåret blir frigivet vid växlingsrörelse, då kan även lokalfrigivning ges till bom fällning.
5. Bommarna driv med RC servo, denna del finns egen drivning till som också har utgångar som kan nyttjar för , bommar nere, bommar uppe. Själva fällningen kontrolleras via ingång eller mha en kortslutning mellan två poler( brytare eller en kontakt på ett relä)
Med några olika spårindikeringar borde man kunna hålla koll på vilket spåravsnitt som påverkas och i vilken ordning dom indikerar, dvs riktningen kan identifieras.
I och med att man vet riktningen kan man också låta någon spår indikkering på andra sidan övergången fungera som " bommar upp", möjligheten finns ju att lägga in en extra tidsintervall också då öppning ska ske.
Kommer tågsättet från andra håller, ja då nyttjas samma indikeringar med omvänd funktion i programmet.
Jag ser att hela lösningen med vägsignaler, V-signaler samt döskallar kunnde styras av Arduinon samt att med Loconet anslutningen kunna lyssna på vissa spårindikeringar som används till övriga signaler mm
Vad tor ni programmerare ? Är detta möjligt att lösa?
Arduino rookien
Fredrik
Detta skulle sköta logiken på Kristinebergs vägskydd. Nu blir det inte så, DT-2 kortet måste ha spårspänningen och en omkopplare som polvänder för att veta vilket håll tåget kommer ifrån.
Så nu är frågan, ARDIUNO PROJEKT eller ej.
Specen är:
1. Spårindikering sker via kort, med eller utan Loconet.
2. Logiken ska kunna ha koll på vilken riktning tågsätten kommer ifrån
3. Övergången har två spår, vara av det ena alltid är huvudlinje, dvs fällning sker alltid med automatik på det spåret
4. Det andra spåret blir frigivet vid växlingsrörelse, då kan även lokalfrigivning ges till bom fällning.
5. Bommarna driv med RC servo, denna del finns egen drivning till som också har utgångar som kan nyttjar för , bommar nere, bommar uppe. Själva fällningen kontrolleras via ingång eller mha en kortslutning mellan två poler( brytare eller en kontakt på ett relä)
Med några olika spårindikeringar borde man kunna hålla koll på vilket spåravsnitt som påverkas och i vilken ordning dom indikerar, dvs riktningen kan identifieras.
I och med att man vet riktningen kan man också låta någon spår indikkering på andra sidan övergången fungera som " bommar upp", möjligheten finns ju att lägga in en extra tidsintervall också då öppning ska ske.
Kommer tågsättet från andra håller, ja då nyttjas samma indikeringar med omvänd funktion i programmet.
Jag ser att hela lösningen med vägsignaler, V-signaler samt döskallar kunnde styras av Arduinon samt att med Loconet anslutningen kunna lyssna på vissa spårindikeringar som används till övriga signaler mm
Vad tor ni programmerare ? Är detta möjligt att lösa?
Arduino rookien
Fredrik