Arduino projekt - Vägkorsning

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 774
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Arduino projekt - Vägkorsning

Inlägg av FreddePettersson »

Sitter och grubblar över att ha missat läsa manualen för ett kort från Circuitron,DT-2.
Detta skulle sköta logiken på Kristinebergs vägskydd. Nu blir det inte så, DT-2 kortet måste ha spårspänningen och en omkopplare som polvänder för att veta vilket håll tåget kommer ifrån.

Så nu är frågan, ARDIUNO PROJEKT eller ej.

Specen är:
1. Spårindikering sker via kort, med eller utan Loconet.
2. Logiken ska kunna ha koll på vilken riktning tågsätten kommer ifrån
3. Övergången har två spår, vara av det ena alltid är huvudlinje, dvs fällning sker alltid med automatik på det spåret
4. Det andra spåret blir frigivet vid växlingsrörelse, då kan även lokalfrigivning ges till bom fällning.
5. Bommarna driv med RC servo, denna del finns egen drivning till som också har utgångar som kan nyttjar för , bommar nere, bommar uppe. Själva fällningen kontrolleras via ingång eller mha en kortslutning mellan två poler( brytare eller en kontakt på ett relä)

Med några olika spårindikeringar borde man kunna hålla koll på vilket spåravsnitt som påverkas och i vilken ordning dom indikerar, dvs riktningen kan identifieras.
I och med att man vet riktningen kan man också låta någon spår indikkering på andra sidan övergången fungera som " bommar upp", möjligheten finns ju att lägga in en extra tidsintervall också då öppning ska ske.

Kommer tågsättet från andra håller, ja då nyttjas samma indikeringar med omvänd funktion i programmet.

Jag ser att hela lösningen med vägsignaler, V-signaler samt döskallar kunnde styras av Arduinon samt att med Loconet anslutningen kunna lyssna på vissa spårindikeringar som används till övriga signaler mm

Vad tor ni programmerare ? Är detta möjligt att lösa?

Arduino rookien
Fredrik
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3561
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Arduino projekt - Vägkorsning

Inlägg av daniel »

Ja, det går säkerligen att lösa. Jag sitter och räknar på ingångar och utgångar.

Ingångar:
-----------
Lokalfrigivning börjar
Lokalfrigivning upphör
Bommar ner
Bommar upp
Spårledning huvudspår 1
Spårledning huvudspår 2
Spårledning huvudspår 3
Spårledning huvudspår 4
Spårledning sidospår 1
Spårledning sidospår 2
Spårledning sidospår 3
Spårledning sidospår 4

Utgångar:
-----------
Bommar ner
Bommar upp
V-signal röd
V-signal vit
V-försignal (döskalle)
Vägsignal röd 1
Vägsignal röd 2
Vägsignal vit

Om jag räknar rätt är det 20 I/O och några fler kan behövas som jag har missat. Två I/O går ju åt till LocoNet-bussen om den ska användas. Så jag föreslår att spårledningen sitter på ett LocoIO-kort eller motsv.

Mvh Daniel
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Arduino projekt - Vägkorsning

Inlägg av AndersB »

Daniel - ingångarna - räcker det inte med hälften?
- Lokalfrigivning på,
- Bommar nere,
- Spårledning spår 1 norr,
- Spårledning spår 1 syd,
- Spårledning spår 2 norr,
- Spårledning spår 2 syd

Sen undrar jag också vad lokalfrigivning betyder och skall innebära?

undrar/anders
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4299
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Arduino projekt - Vägkorsning

Inlägg av LLJ »

Det går åt minst tre spårledningar per spår då man skall kunna känna av en tågrörelse som närmar sig vägen, men sedan backar tillbaka och då få bommarna att gå upp igen.

/Lars
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Arduino projekt - Vägkorsning

Inlägg av AndersB »

LLJ skrev:Det går åt minst tre spårledningar per spår då man skall kunna känna av en tågrörelse som närmar sig vägen, men sedan backar tillbaka och då få bommarna att gå upp igen.

/Lars
Hm - duger det inte med att bommarna går ner när loket kommer in på "Spårledningen norr".
Slutar "Norr" att indikera och vi inte får indikation från "Syd" så har loket backat bort och bommarna kan tas upp.
Börjar "Syd" indikera så är loket på väg att passera.
?
mvh/anders
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4299
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Arduino projekt - Vägkorsning

Inlägg av LLJ »

Borde kunna fungera.
Har för mig att i skala 1:1 så har man tre spårledningar: en på var sida och en kortare precis över vägen. Varför vet jag dock inte.

Nu vet jag inte vilken typ av spårledning Fredde tänkt att använda, men för att kunna hantera vagnar utan motståndsaxlar så krävs nog en optisk lösning.
Men det kanske klarar sig med två, om spårledningen är smart och har viss fördröjning innan den släpper.

/Lars
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Arduino projekt - Vägkorsning

Inlägg av AndersB »

ok - kör man med "optisk grind" så kan det ju vara bra med två på varje sida för att kunna avgöra om någon tagit sig in eller ut. Kanske det Daniel hade i åtanke med 4 "spårledningar" per spår...
mvh/anders
Användarvisningsbild
FredrikB
Inlägg: 138
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Drammen, Norge

Re: Arduino projekt - Vägkorsning

Inlägg av FredrikB »

LLJ skrev:Har för mig att i skala 1:1 så har man tre spårledningar: en på var sida och en kortare precis över vägen. Varför vet jag dock inte.
Är det inte så att man fäller upp bommarna så snart tåget lämnat det korta spåravsnittet över vägen?

Mvh

Fredrik
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4299
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Arduino projekt - Vägkorsning

Inlägg av LLJ »

@Fredrik B: Det låter rimligt.

/Lars
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4299
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Arduino projekt - Vägkorsning

Inlägg av LLJ »

Ett "enkelt" sätt att öka antal IO kan vara att koppla till denna krets:
http://ww1.microchip.com/downloads/en/d ... 21952a.pdf
SPI "förbrukar" 3 IO + 1 IO för chipselect men ger 16 IO. Vill man ha ytterligare 16 IO så kan två kretsar användas och endast ytterligare en IO på Arduino för ytterligare en chipselect går åt.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"