Fastclock - önskemål
Fastclock - önskemål
Anders B frågade mig om jag kunde fixa till buggarna i DBFastClock och lägga upp den på nätet för nerladdning. Nu har jag fullt upp med diverse andra projekt men jag funderar på att ta tag i DBFastClock igen.
Finns det önskemål på vad programmet borde kunna, fler funktioner, annan funktionalitet, eller nåt? Även om ni har hittat buggar i DBFastClock så går det bra att skriva här.
Önskemål:
* Dokumentera protokollet mellan server och klient
* Göra DBFastClock tillgängligt för nerladdning
* .......
Mvh Daniel
Finns det önskemål på vad programmet borde kunna, fler funktioner, annan funktionalitet, eller nåt? Även om ni har hittat buggar i DBFastClock så går det bra att skriva här.
Önskemål:
* Dokumentera protokollet mellan server och klient
* Göra DBFastClock tillgängligt för nerladdning
* .......
Mvh Daniel
Re: Fastclock - önskemål
Support för RUT klocka
/Lars
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Hupp - var rädd om arkitekturen! Support för RUT-klocka bör hålla sig i RUT-klient.LLJ skrev:Support för RUT klocka
/Lars
mvh/anders
Är DBFastClock en server så är det nog riktigt att RUT inte skall ligga där.
/Lars
/Lars
FREMO
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
DBFastClock kan fungera både som server och som klient. Men när man ändå håller på så är ett alternativ att samtidigt göra en RUT-klient om det finns behov av det. Så det går bra att specificera hur en sådan klient i så fall ska fungera.
* Ange IP-adress och tcp-port till servern
* Ange serieport för kommunikation med RUT-hårdvara
Hur styrs RUT? Hur ser signalerna ut i RUT-kabeln? 12 volt? Polvändning eller puls när klockan ska ticka fram? Vilken är max ström i RUT-kabeln?
Mvh Daniel
* Ange IP-adress och tcp-port till servern
* Ange serieport för kommunikation med RUT-hårdvara
Hur styrs RUT? Hur ser signalerna ut i RUT-kabeln? 12 volt? Polvändning eller puls när klockan ska ticka fram? Vilken är max ström i RUT-kabeln?
Mvh Daniel
RUT styrs med 24VDC i två ledare som omväxlande polvänds för varje minut som skall tickas fram.
Om man skall ha PC som RUT-client, dvs enbart visa tid, så tror jag det blir enklast att ha ett 24V relä som sluter lämpliga pinnar på en serieport på PC:n.
Detta för att inte få in en massa transienter från spolar från mekaniska klockor bland elektronik och datorer.
/Lars
Om man skall ha PC som RUT-client, dvs enbart visa tid, så tror jag det blir enklast att ha ett 24V relä som sluter lämpliga pinnar på en serieport på PC:n.
Detta för att inte få in en massa transienter från spolar från mekaniska klockor bland elektronik och datorer.
/Lars
FREMO
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Om man gör ett program som styr RTS-signalen, räcker det för er andra att sedan fixa hårdvaran? RTS (RequestToSend) är enkel att styra från ett program. Signalen är +/- 12 volt relativt GND.
Vilken är övre gräns för hur fort man får köra RUT-klockorna när man ställer klockorna? Lämpligen så är max hastighet valbart på RUT-klienten, men det är en fördel att veta ungefär hur fort som är max-hastighet och vad som bör vara default-värde.
Mvh Daniel
Vilken är övre gräns för hur fort man får köra RUT-klockorna när man ställer klockorna? Lämpligen så är max hastighet valbart på RUT-klienten, men det är en fördel att veta ungefär hur fort som är max-hastighet och vad som bör vara default-värde.
Mvh Daniel
Max verkar ligga runt 3 sek mellanrum mellan pulserna. Annars risk att något mekaniskt ur tappar en puls.
/Lars
/Lars
FREMO
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Detta låter som konstant 24VDC, som polvänder en gång per minut, stämmer det?!LLJ skrev:RUT styrs med 24VDC i två ledare som omväxlande polvänds för varje minut som skall tickas fram.
/Lars
Jag trodde det var en puls som kom en gång per minut, omväxlande på ena resp andra ledaren.
I så fall, hur långa är pulserna? (ca)
Är det alltid 24V eller finns det ett intervall, min,max?
Hade inte Tyskarna 12V pulser?
Kanske skulle finnas två pulsutgångar att välja på, 12V och 24V så att alla klockor kan drivas!
Fast det kanske är lättare att göra en anpassningsenhet till sin klocka så man kan bruka den till bägge spänningarna!
Mvh. Peter
Kanske skulle finnas två pulsutgångar att välja på, 12V och 24V så att alla klockor kan drivas!
Fast det kanske är lättare att göra en anpassningsenhet till sin klocka så man kan bruka den till bägge spänningarna!
Mvh. Peter