Vändskiva - DCC ?
- Bengt Samuelsson
- Kontakt:
Vändskiva - DCC ?
Någon som vet hur 'kommersiella' vändskivor fungerar ur DCC-komandon synvinkel.
Alltså vilket DCC-komando gör vad med skivan.
I nödfall kan jag tänka mig att ansluta LocoNet
Mekaniskt tror jag att jag har lite bättre koll.
Alltså vilket DCC-komando gör vad med skivan.
I nödfall kan jag tänka mig att ansluta LocoNet
Mekaniskt tror jag att jag har lite bättre koll.
Medlem #20 har också en hemsida med lite av varje.
Re: Vändskiva - DCC ?
Tror inte det finns många vändskivor som har DCC inbyggt, annat än en vanlig lokdekoder som man styr motorn med. Det såg jag på en modul i Kolding.
Det finns skivor där man kan programmera in alla spårens lägen, men det har inget med DCC att göra.
/Lars
Det finns skivor där man kan programmera in alla spårens lägen, men det har inget med DCC att göra.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
- Bengt Samuelsson
- Kontakt:
Nått i stil med
http://youtu.be/9kB1-2giYNs
och
http://youtu.be/U8XmTe3JvHU
och
http://youtu.be/Rx5SJhtGP90
hur 17 gör han
Vill också ha en sån vändskiva.
http://youtu.be/9kB1-2giYNs
och
http://youtu.be/U8XmTe3JvHU
och
http://youtu.be/Rx5SJhtGP90
hur 17 gör han

Vill också ha en sån vändskiva.
Tror Fleischmann har eller hade något! Men det kanske var Fmz och i så fall ganska dött nu!
Googlade lite och det finns lite privataprojekt och vändskivedekodrar men inte mycket, och det som finns är dyrt!
Enklast och billigast är nog att ansluta en vanlig lokdekoder med lite lagom mjukstart på!
Vill man välja så att skivan stannar på förprogrammerade spår går det säkert att lösa det med med lite pyssel!
En budgetvariant kan ju vara att köra skivan digitalt med lokdekoder och bara ha indikering via lysdioder på en liten panel så man ser när skivan står mitt för ett spår!
Som styrdon skulle man kunna ha en gammal lokmus2, det skulle nog kännas ganska logiskt med det vredet i och med att man byter "färdriktning" genom att vrida reglaget åt andra hållet! (nolläge i mitten) Vrid åt det håll du vill att skivan ska rotera!
En sådan gammal Lokmus med booster är så billig att man kan kosta på sig att ha ett eget digitalsystem bara för vändskivan!
Borde bara kosta ett par hundralappar att få i gång något fungerande med ett sådant system!
Mvh. Peter
Googlade lite och det finns lite privataprojekt och vändskivedekodrar men inte mycket, och det som finns är dyrt!
Enklast och billigast är nog att ansluta en vanlig lokdekoder med lite lagom mjukstart på!
Vill man välja så att skivan stannar på förprogrammerade spår går det säkert att lösa det med med lite pyssel!
En budgetvariant kan ju vara att köra skivan digitalt med lokdekoder och bara ha indikering via lysdioder på en liten panel så man ser när skivan står mitt för ett spår!
Som styrdon skulle man kunna ha en gammal lokmus2, det skulle nog kännas ganska logiskt med det vredet i och med att man byter "färdriktning" genom att vrida reglaget åt andra hållet! (nolläge i mitten) Vrid åt det håll du vill att skivan ska rotera!
En sådan gammal Lokmus med booster är så billig att man kan kosta på sig att ha ett eget digitalsystem bara för vändskivan!
Borde bara kosta ett par hundralappar att få i gång något fungerande med ett sådant system!
Mvh. Peter
Ganska enkelt vilket framgår av texten. Använder en magnet limmad på motoraxeln och en hallsensor som känner av hur många varv motorn har snurrat. Vet man sedan hur många varv som krävs för att flytta från A till B så är det inte så svår att styra motorn antingen helt linjärt eller som i detta fallet med acceleration och retardation. En sådan styrning går att göra med t.ex. Arduino eller Propeller och lite tilläggs kort.
/Lars
/Lars
FREMO
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Använder man sig dessutom av en Atlas vänskiva så "låser" den läget framför varje spår en liten stund innan den går vidare till nästa.
/Lars
/Lars
FREMO
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Pratar vi modelljärnvägsklubben i Växjö så skulle jag skulle nog föreslå att ge vändskivorna "växeladresser" enligt 9Nnn, där N = numret på vändskivan och nn är spåret som vändskivan ska ställa sig mot. Om nn är udda så ställer sig vändskivans A-ände mot detta spåret, om nn är jämt så ställer sig vändskivans B-ände sig mot detta spåret. Dvs nn=01/02 är första spåret, nn=03/04 är andra spåret, osv.
Och att man styr vändskivan genom att lägga om en växel enligt ovanstående adresser. Om man t ex vill ställa vändskiva nummer 2 så att B-änden går till tredje spåret så ställer man växeln 9206. (9=Vändskivor, 2=andra vändskivan, 06=B-änden mot tredje spåret).
Mvh Daniel
Och att man styr vändskivan genom att lägga om en växel enligt ovanstående adresser. Om man t ex vill ställa vändskiva nummer 2 så att B-änden går till tredje spåret så ställer man växeln 9206. (9=Vändskivor, 2=andra vändskivan, 06=B-änden mot tredje spåret).
Mvh Daniel
Du kan inte ha växeladresser högre än 2048 (4096 hos Digitrax). Låter dessutom krångligt.
Att styra så som Eke föreslog tror jag är en bra och billig metod, som dessutom är enkel att få att fungera.
/Lars
Att styra så som Eke föreslog tror jag är en bra och billig metod, som dessutom är enkel att få att fungera.
/Lars
FREMO
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Hmm....tror man kan utveckla det lite med lokdekodern! Om man mappar dekodern så att funktionsutgångarna tillsammans bildar binära tal så borde man kunna nyttja det till att få skivan att stanna på rätt spår!
Exempel
F1=aux1
F2=aux2
F3=aux1+2
osv.
en grind för varje spår som läser sitt binära tal och en givare från varje spår som ger signal när skivan passerar!
Om det kommer signal från ett spår samtidigt som dess grind har rätt binära tal från funktionsutgångarna så bryts motorströmmen till skivan!
Eller mer avancerat, ha en dekoder för funktionsutgångarna och en för motorstyrningen, då kan man istället för att bryta motorströmmen koppla om till analog drivning av motordekodern som då stannar mjukt beroende på hur "bromssträckan" är ställd i cv4!
Dock måste den analoga spänningen vara polvänd i ena rotaionsriktningen för att det ska funka!
Kan dock kanske bli svårt att trimma in exakta stopplägen med "utrullning", man måste nog ha spårgivarna justerbara på något sätt!
Praktiskt borde det funka så här.
tryck på den funktionsknapp som motsvarar det spår du vill att skivan ska vrida sig till, vrid sedan lokmusens vred åt det håll som du vill att skivan ska rotera!
Nu borde skivan mjukt börja rotera åt rätt håll och sedan stanna vid rätt spår!
OBS! endast en funktionsknapp åt gången får vara aktiverad, annars blir det summan av dom aktiverade funktionsknapparna som styr vilket spår det blir!
Mvh. Peter
Exempel
F1=aux1
F2=aux2
F3=aux1+2
osv.
en grind för varje spår som läser sitt binära tal och en givare från varje spår som ger signal när skivan passerar!
Om det kommer signal från ett spår samtidigt som dess grind har rätt binära tal från funktionsutgångarna så bryts motorströmmen till skivan!
Eller mer avancerat, ha en dekoder för funktionsutgångarna och en för motorstyrningen, då kan man istället för att bryta motorströmmen koppla om till analog drivning av motordekodern som då stannar mjukt beroende på hur "bromssträckan" är ställd i cv4!
Dock måste den analoga spänningen vara polvänd i ena rotaionsriktningen för att det ska funka!
Kan dock kanske bli svårt att trimma in exakta stopplägen med "utrullning", man måste nog ha spårgivarna justerbara på något sätt!
Praktiskt borde det funka så här.
tryck på den funktionsknapp som motsvarar det spår du vill att skivan ska vrida sig till, vrid sedan lokmusens vred åt det håll som du vill att skivan ska rotera!
Nu borde skivan mjukt börja rotera åt rätt håll och sedan stanna vid rätt spår!
OBS! endast en funktionsknapp åt gången får vara aktiverad, annars blir det summan av dom aktiverade funktionsknapparna som styr vilket spår det blir!
Mvh. Peter
- Bengt Samuelsson
- Kontakt:
Jag tror nog mera på en kombination av LLJ + Daniels inlägg kan funka. Alltså växel adresser.
Hur sen adresseringen ser ut är inte så noga, t ex 401-406 = A->spår 1-6 a-ände, 421-426 = B-> spår 1-5 b-ände.
Styra motorn går nog också fint. Har inte läst så noga.
Hur sen adresseringen ser ut är inte så noga, t ex 401-406 = A->spår 1-6 a-ände, 421-426 = B-> spår 1-5 b-ände.
Styra motorn går nog också fint. Har inte läst så noga.