Sida 1 av 1

Banprofil på södra stambanan genom Östergötland

Postat: 2012-09-26, 17:51
av ErikKuiper
Det är uppfriskande att titta lite på verkligheten. Den är lite annorlunda än våra banprofiler :).

På södra stambanan finns inte en tydligt markerad terrassering precis bredvid spåret. det är snarare så att makadamen faller av lite lätt och ungefär når till sliperns underkant när den tar slut. Kring en halvmeter bortom stolpens fundament börjar bankens kant om spåret ligger på en bank. Betongfundamentets överkant på stolparna ligger ungefär i nivå med rälens underkant. Sammanfattningsvis så överensstämmer södra stambanan rätt väl med LGV måtten :). Se nedan för två bilder.

Längs ett nybyggt omkörningsspår öster om Linköping fanns en markerad terrassering motsvarande den som finns i de vanliga profilerna. Den horisontella delen var dock betydligt bredare då den gick över stolpen.

Vad gäller stolparnas placering så uppskattar jag stolpmitt ungefär 3,0-3,2 meter från spårmitt. Dvs den tidigare uppskattningen på forumet på 37 mm i H0 stämmer rätt bra.

/Erik

Re: Banprofil på södra stambanan genom Östergötland

Postat: 2012-09-26, 18:45
av ErikKuiper
Och så här skulle en modulprofil kunna se ut. Fyll diket med högt gräs, det är förebildsriktigt :).

/Erik

Re: Banprofil på södra stambanan genom Östergötland

Postat: 2012-09-26, 20:07
av Eke
Tack för detta reportage från verkligheten!
Väldigt inspirerande! :)

Mvh. Peter

Re: Banprofil på södra stambanan genom Östergötland

Postat: 2012-09-26, 20:21
av LLJ
Trevligt med information från verkligheten.

En gissning är att fundamentets överkant en gång låg jäms med räl överkant, men rälsen senare har höjts.

/Lars

Re: Banprofil på södra stambanan genom Östergötland

Postat: 2012-09-26, 20:36
av jhjelm
Mycket intressant Erik.

Vad menar du med att den horisontella delen gick över stolpen?

Med vänlig hälsning, Jonas

Re: Banprofil på södra stambanan genom Östergötland

Postat: 2012-09-26, 21:30
av ErikKuiper
Det jag försökte säga illustreras i de tre bilderna nedan. I MMM-profilen finns det en ganska kort första terrass. I den andra illustrationen så är terrassen betydligt bredare då stolpen skall få plats. I fotot visas verkligheten. Från spåret ner till kabelkanalen är det en mycket markant höjdskillnad, sedan är det plant någon meter eller två.

/Erik

Re: Banprofil på södra stambanan genom Östergötland

Postat: 2012-09-26, 22:12
av Johnny
Hur profilen ser ut kan variera en hel del från fall till fall beroende på vilken epok man vill avbilda. Även nya banors profil varierar från fall till fall
Typsektion.jpg
Typsektion.jpg (173.06 KiB) Visad 4745 gånger
//Johnny

Re: Banprofil på södra stambanan genom Östergötland

Postat: 2012-09-27, 09:06
av plj
Förr fanns något som man kallade "höglyft". När ballasten började bli dålig så lyfte man hela spåret, fyllde på nytt grus och stoppade och "nivellerade" banan. Numera gräver man ur och ibland renar ballasten med en särskild maskin och fyller sedan på med mer makadam. Detta sker ofta i samband med spårbyte. Då ligger spåret i ungefär samma nivå som tidigare. Vid höglyft på elektrifierad linje fick man sedan höja kontaktledningen till rätt höjd.
PLj

Re: Banprofil på södra stambanan genom Östergötland

Postat: 2012-09-27, 20:47
av ErikKuiper
@Johnny: Stort tack för denna typprofil. Den kan vara bra att använda för någon sorts normalgavel.

/Erik

Re: Banprofil på södra stambanan genom Östergötland

Postat: 2012-09-27, 21:41
av ErikKuiper
Och så lyckades jag hitta var Johnny fick bilden från :). Det är trafikverkets handbok BVH 585.31. Den går att få fram via följande sida:
http://www.trafikverket.se/Foretag/Syst ... -dokument/
Skriv in följande i sökfältet dokumentnr:
*585.31*

/Erik