Trafikspel med eget körande av egna tåg

Allmäna diskussioner och information
Fredman

Trafikspel med eget körande av egna tåg

Inlägg av Fredman »

Hejsan alla.
Funderade på det här med trafikspel och köra egna tåg. På våra banor i 87/1 skala finns det något som kallas för tågläge.
Varför inte gå hela vägen och bara lägga in tåglägen efter behov på våra moduler.
Sedan får vara och en söka ett tågläge för sitt egna tåg.
För att det skall fungera måste deltagarna delas upp i två eller flera grupper för att sköta stationer vartannat/var tredje spelomgång.
Eller tänker jag fel nu?
MVH Thomas Fredman
StaffanWiman

Re: Trafikspel med eget körande av egna tåg

Inlägg av StaffanWiman »

En annan möjlighet: På en Fremokörning hade man upplägget att ett köruppdrag innebar att man körde ett och samma tåg hela dagen i stället för bara en sväng fram och tillbaka. Då finge man bestämma i förväg vilket tåg man skulle köra och alltså även hålla med. Vid godstågen skulle det i huvudsak vara loket man höll med.
Ett förslag visserligen, men hur viktigt är det att få köra sina egna tåg? Är det inte det vi har den fria körningen till?

Staffan
Användarvisningsbild
StefanFjällemark

Inlägg av StefanFjällemark »

Fredman skrev: Eller tänker jag fel nu?
Nej, det tycker jag inte. Detta att dela upp i lag som turas om att sköta en station och fixar fram ett antal tåg har jag själv funderat på. Så tänkte jag att man valde tågbolag och körde med material från det bolaget. Man måste dock ta hänsyn till om vagnar skall växlas eller inte, så det blir fyra klasser av tåglägen:
  1. godståg med vagnslaster
  2. persontåg med vagnar som ska växlas
  3. helgodståg
  4. persontåg utan vagnar som ska växlas.
a och b innebär att vagnar kommer att utväxlas med andra tåg under väg, medan c och d körs från ände till ände.

För att slippa plocka ner tågen efter varje tur, behöver man antagligen tänka tåglägen i omlopp.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

Mekanoid skrev: Jag tycker därför det är mycket intressant om man kan kombinera båda typerna av körning på samma träff. Det borde ju i slutänden locka fler till träffarna, föreningarna och i slutänden till hobbyn? Eller tänker jag fel?
Nä, tycker du tänker helt rätt!
Ett helt normalt trafikspel i grunden med ett antal fria tåglägen som inte utnyttjas av spelet till att börja med, så har vi redan kört några gånger!
Sedan skulle man kunna få ett lokomlopp t.ex. Om man bara vill köra sitt eget lok.
Är man några stycken som slår sig ihop så skulle man kunna bilda ett "bolag" och köra t.ex. Hectorrail, TGOJ eller annat bolag som sitt och söka tåglägen för ett helt trafikupplägg precis som görs i verkligheten nuförtiden, detta blir då som ett trafikspel i trafikspelet och måste naturligtvis planeras noga i förväg innan träffen i samarbete med trafikspelsansvarige för träffen. En fördel med detta kommer att bli att trafikspelskonstruerandet sprids på fler personer och mängden trafikspelskonstruktörer kommer att öka såsmåningom. Dessutom så kommer personer med specialintressen att kunna påverka spelen i mer realistisk riktning då man inte kan begära att en ensam trafikspelskonstruktör ska kunna ha ingående kunskaper i alla udda trafikupplägg som finns i verkligheten.
Naturligtvis behöver ju inte dom inblandade köra alla tåg i ett sådant upplägg utan kan ju dela med sig av dom som vanliga köruppdrag som vem som helst kan ta om dom vill!

Mvh. Eke
Fredman

Inlägg av Fredman »

Från första inlägget
"Varför inte gå hela vägen och bara lägga in tåglägen efter behov på våra moduler.
Sedan får vara och en söka ett tågläge för sitt egna tåg."
Jag tänker mig att det inte finns några "vanliga" köruppdrag i en hög utan de som inte har några tåg eller tåglägen får bilda "(bemannings)bolag" och få uppdrag från det trafikerande bolaget. Ungefär som Stefan Fjällemark gjorde nr SJ trafikerade och skötte rangering till sin del av banan och någon privat aktör sin del. Ungefär som det sker i nutid.
Thomas
Användarvisningsbild
PeterAlsén
Kontakt:

Inlägg av PeterAlsén »

min spontana tanke är att det faktiskt oftast finns plats för fler tåg som går magasin-magasin än vad vi tror, tror det är roligare att kunna köra ett tåg från A till B i en tidtabell än den "hackighet" som annars lätt uppstår under fri körning då det ofta blir lite "tåginfarkter"
Medlem i FREMO, Svenskt Modulforum
Tkl i Nättelund
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

De tankar som eke har är väldigt intressanta. De kräver dock att banan planeras långt i förväg då planeringen av tåglägen tar betydligt längre tid om fler personer skall vara inblandade.
Det förutsätter också en ganska modern epok då tidigare SJ skötte större delen av trafiken i Sverige (Om nu det är enbart Sverige som skall avbildas).

/Lars
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

LLJ skrev:De tankar som eke har är väldigt intressanta. De kräver dock att banan planeras långt i förväg då planeringen av tåglägen tar betydligt längre tid om fler personer skall vara inblandade.
Det förutsätter också en ganska modern epok då tidigare SJ skötte större delen av trafiken i Sverige (Om nu det är enbart Sverige som skall avbildas).

/Lars
Tackar för intresset för mina idéer! :)
Tycker dock inte att dom passar bara för modern körning även om det är där dom flesta olika bolagen dyker upp i svensk trafik.
Om man inte fastnar i tanken att det måste vara olika operatörer utan även företeelser så platsar tänket även i epok III!
Mitt intresse för nattågstrafiken till Berlin funkar exempelvis även där som ett eget trafikupplägg även om det är det nästan allenarådande SJ (och DR) som är operatör(er) även för det!
Och naturligtvis finns ju möjligheten för ett TGOJ-upplägg även i epok III.
Ytterligare företeelser som kan funka som eget upplägg kan ju vara något systemtågsupplägg som fanns även på den tiden t.ex. volvotåget Olofström-Göteborg, ....hmm.....tror jag ska gräva i hur alla fina Citroëner kom till sverige på den tiden! ;)

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Förstör nu inte detta med att det skall vara epok III. 2000 och framåt är lagom. Det fanns ju nattåg till Berlin långt senare (Veolia?).

/Lars
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

LLJ skrev:Förstör nu inte detta med att det skall vara epok III. 2000 och framåt är lagom. Det fanns ju nattåg till Berlin långt senare (Veolia?).

/Lars
Nej nej, det ska jag inte! ;)
Men det funkar ÄVEN på vanliga körningar i epok III! Och mina nattåg är epok IV! :)

Mvh. Eke
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"