Ivargavlar
Ivargavlar
Ni som byggt modulben med Ivargavlar, hur fäster ni gavlarna i modulerna?
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Re: Ivargavlar
Det vanligaste är väl "inte alls", dvs att modulen visserligen vilar på Ivar-benen men att den inte är fastsatt i benen. Utan att min modul, min grannes modul och Ivar-benen är fastsatt i ett paket. Nackdelen med det är att modulen får svårt att stå själv om man inte tillfälligt skruvar fast Ivar-benen i modulen.
Med vänlig hälsning
Daniel
Med vänlig hälsning
Daniel
-
Gavlarna körs in i spår. Det behövs inga skruvar och modulen kan stå ensam men måste lyftas i benen.
Staffan
Staffan
Om jag inte missminner mig, är det inte ändrat så att MMM moduler och FREMO H0-RE skall kunna stå själva, utan att vara beroende av grannens ben?
Och då kan man inte använda den "enkla träskivan med passande hål" skruvad mellan IVAR-benen.
Hur man bygger internt inom en egen station är en annan sak. Ofta har man en självstående enhet i mitten och sedan sektioner med bara två ben som man fäster vid mitt sektionen.
Är det fler sektioner är de ofta lika som de föregående.
/Lars
Och då kan man inte använda den "enkla träskivan med passande hål" skruvad mellan IVAR-benen.
Hur man bygger internt inom en egen station är en annan sak. Ofta har man en självstående enhet i mitten och sedan sektioner med bara två ben som man fäster vid mitt sektionen.
Är det fler sektioner är de ofta lika som de föregående.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Min erfarenhet är att gärna vill kunna lyfta modulerna utan att behöva lyfta i benen. Vad är stämmans mening?
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
-
Mina moduler vilar löst på Ivarbenen så vill man flytta modul med ben så behöver man lyfta i benen. För mig var det viktigast att ha höjdjusteringen nära modulen och inte nära golvet så då blev det detta resultat för mig.
Min erfarenhet säger mig att det är säkrast att greppa benen vid modulflytt. Ben kan vara mkt olika säkrade i modulen. Kommer därför att testa av kardborrelösning mellan modul och ben, Har sett detta vid en N-körning och fann den intressant.JanFrelin skrev:Min erfarenhet är att gärna vill kunna lyfta modulerna utan att behöva lyfta i benen. Vad är stämmans mening?
Ang trådens IVAR så ser jag mig nu efter en bra lösning på detta jag också och kommer att testa mig fram under hösten för min modul Holmfors stn
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Det funkar om man gör en extra tvärslå under modulen (ofta bra att ha oavsett) och inte skruvar träskivan med gavelskruvarna utan med egna skruvar. Så har jag gjort på mina moduler och då även kunnat göra så att två moduler (som hör ihop, dvs "sektioner" med annan nomenklatur...) kan använda ett benpar, ett per modul... Funkar bra och något jag har tänkt behålla...Om jag inte missminner mig, är det inte ändrat så att MMM moduler och FREMO H0-RE skall kunna stå själva, utan att vara beroende av grannens ben?
Något jag också funderat på är att göra som någon gjort med ett benpar och sen L-balk som sedan modulerna ligger löst på, också bra för större sektioner och man får ner antalet ben rejält. Har en modul på gång som jag tänkte ställa upp så men för min del är det ännu otestat, vet att någon annan har gjort det och det finns nog här i forumet, men vem, när och var...?

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
-
Mina moduler ligger löst på en ivarkonstruktion. De är låsta i sidled med tvärstag och i längsled med själva ivarbenen. Höjdjustering i golvnivå tyvärr.
L-balk har jag byggt, men är inte helt nöjd. Dels måste långa L-balkar släpas, dels är det ännu osäkrare att flytta moduler.kasoe skrev:
Något jag också funderat på är att göra som någon gjort med ett benpar och sen L-balk som sedan modulerna ligger löst på, också bra för större sektioner och man får ner antalet ben rejält. Har en modul på gång som jag tänkte ställa upp så men för min del är det ännu otestat, vet att någon annan har gjort det och det finns nog här i forumet, men vem, när och var...?
/Anders Ö