Har experimenterat med lösningar för att enkelt kunna förvara och transportera vagnuppsättningar som jag vill använda på modulträffar. Att köpa lådor, t.ex. Hobbytote blir rätt dyrt, så jag vill ha en billigare lösning, som ändå är funktionell och enkel att använda.
Senaste experimentet är brödlådor i wellpapp med inredning av liggunderlag och skumpapp. Lådan kostar ca 10 kr, ett liggunderlag för 149 kr på Biltema räcker till fem lådor och skumpapp, som använder jag som mellanlägg mellan vagnarna, kostar några kronor till. En komplett låda hamnar på ca. 50 kr. Jag vill betona att detta är en lösning för vagnar och enstaka lok. Med många lok måste man förstärka bottenplattan.
Lådorna har bottenyta 56 x 40 cm och är 10 cm djupa. De har förstärkta gavlar, handtag och kan staplas på ett sätt att de inte glider av. En låda rymmer t.ex. 13 ROCO personvagnar, eller mer än det dubbla om vagnarna är under ca. 18 cm långa.
Transportlösning för vagnar till modulträffar
- StefanFjällemark
- StefanFjällemark
Re: Transportlösning för vagnar till modulträffar
Om någon skulle vara intresserad av lösningen tar jag med extra kartonger till träffen i Timmele - 10 kr/st. Då blir det också tillfälle att se hur lådorna blir med inredning och fyllda med vagnar.
- StefanFjällemark
Re: Transportlösning för vagnar till modulträffar
Nu har jag kapat till lite frigolit för att stabilisera vagnarna. Med denna skärare var det dessutom enkelt att värma upp hål för kopplen. Vid uppackning lyfter man bort en av de längsgående bitarna och lyfter ur vagnarna. Snabb upp- och nerpackning.
Jag tänker packa lådorna med vagnarna kategorivis för att inte behöva ta med fler lådor än nödvändigt till en träff. I denna låda finns SJ:s InterCity-vagnar inkl. en resgodsvagn.
Jag tänker packa lådorna med vagnarna kategorivis för att inte behöva ta med fler lådor än nödvändigt till en träff. I denna låda finns SJ:s InterCity-vagnar inkl. en resgodsvagn.