Är F2 alltid tuta?
Är F2 alltid tuta?
Är funktionsknapp F2 alltid tuta (eller motsv.) på alla ljudlok? Och vad är F2 på lok som inte har ljud?
Min trådlösa körkontroll kommer kunna visa snabbklockan och lat som jag är skulle jag vilja kunna sätta alarm på körkontrollen att jag ska åka iväg med tåget 14:22. Och jag funderar på om det skulle funka att körkontrollen aktiverar lokets F2-funktion (tuta) under en sekund när snabbklockan blir 14:22.
Med vänlig hälsning
Daniel
Min trådlösa körkontroll kommer kunna visa snabbklockan och lat som jag är skulle jag vilja kunna sätta alarm på körkontrollen att jag ska åka iväg med tåget 14:22. Och jag funderar på om det skulle funka att körkontrollen aktiverar lokets F2-funktion (tuta) under en sekund när snabbklockan blir 14:22.
Med vänlig hälsning
Daniel
Re: Är F2 alltid tuta?
Kort svar: Naturligtvis inte.
Och exempelvis på Lenz V36 med "telex"-koppel (ja inte telex, men ändå...)
Styrs en av "kopplingsdanserna" med den.
Ett lite längre svar:
Det beror på hur den använda dekodern fungerar och hur ljudfilen är uppbyggd och vilka funktioner man (fabriken, leverantören, du....) prioriterar.
Nyligen var jag tvungen att flytta en tuta från F2 därför att jag behövde styra en lampa vars funktionsutgång hårdstyrts till F2. Lampa tänd: TUUT. Lampa släck: tuut upphör. Inte värst imponerande med den kombinationen.
Som en bil med elfel liksom.
En väldigt snabb sökning <f2 funktion modelleisenbahn> 178.000 träffar:
gav som översta träff exempel på annat som någon styr med F2.
http://www.modellbahn-online.de/index.p ... alisierten
/Curt
Och exempelvis på Lenz V36 med "telex"-koppel (ja inte telex, men ändå...)
Styrs en av "kopplingsdanserna" med den.
Ett lite längre svar:
Det beror på hur den använda dekodern fungerar och hur ljudfilen är uppbyggd och vilka funktioner man (fabriken, leverantören, du....) prioriterar.
Nyligen var jag tvungen att flytta en tuta från F2 därför att jag behövde styra en lampa vars funktionsutgång hårdstyrts till F2. Lampa tänd: TUUT. Lampa släck: tuut upphör. Inte värst imponerande med den kombinationen.
Som en bil med elfel liksom.
En väldigt snabb sökning <f2 funktion modelleisenbahn> 178.000 träffar:
gav som översta träff exempel på annat som någon styr med F2.
http://www.modellbahn-online.de/index.p ... alisierten
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Jag tycker det är en mindre bra ide att använda lokets tuta som ljudkälla för körhandtaget.
Påminnelsefunktionen känns overkill, och en sekund före är för kort tid innan. De gånger som folk glömmer av att köra så sitter de ofta och pratar och är inte alls på rätt plats.
Om nu funktionen skall finnas i någon form så får handtaget ha en egen summer. Då fungerar funktionen dessutom oberoende av om loket har ljud eller ej och om tutan finns på F2.
/Lars
Påminnelsefunktionen känns overkill, och en sekund före är för kort tid innan. De gånger som folk glömmer av att köra så sitter de ofta och pratar och är inte alls på rätt plats.
Om nu funktionen skall finnas i någon form så får handtaget ha en egen summer. Då fungerar funktionen dessutom oberoende av om loket har ljud eller ej och om tutan finns på F2.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
OK. Jag begraver den idén.
Med vänlig hälsning
Daniel
Med vänlig hälsning
Daniel
Inte så dumt egentligen. En påminnelse att du har ett köruppdrag som startar vid en viss tid kan kanske istället finnas som ett flash i den ofta projicerade tiden i trafikspelet. Tänker högt.daniel skrev:OK. Jag begraver den idén.
Med vänlig hälsning
Daniel
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Staffan S
MMM/3R
Hur menar du nu staffan? Varje köruppdrag har ju sin starttid. Kan ju inte flasha i klockan för vart och ett? Blir svårt att hålla reda på vilket flash som tillhör mitt tåg.stasv skrev: Inte så dumt egentligen. En påminnelse att du har ett köruppdrag som startar vid en viss tid kan kanske istället finnas som ett flash i den ofta projicerade tiden i trafikspelet. Tänker högt.
/Lars
FREMO
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Jag tänker mig att det borde vara enklare att hantera påminnelse om start centralt än att lägga in i körhandtaget. Individuellt är i så fall mobilens alarm det enklare valet kan jag tycka.LLJ skrev:Hur menar du nu staffan? Varje köruppdrag har ju sin starttid. Kan ju inte flasha i klockan för vart och ett? Blir svårt att hålla reda på vilket flash som tillhör mitt tåg.stasv skrev: Inte så dumt egentligen. En påminnelse att du har ett köruppdrag som startar vid en viss tid kan kanske istället finnas som ett flash i den ofta projicerade tiden i trafikspelet. Tänker högt.
/Lars
Med en flash på tidvisaren kan alla ta del av att ett nytt uppdrag är på gång. Hur flashen ska utformas och exponeras överlåter jag till andra att tänka vidare på. Eller är det en ytterligare information som inte behövs utöver alla olika grafer mm som redan finns.

----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Staffan S
MMM/3R
Stations utrop då?
Eller tunnelbaneutrop efter sena förare: " Jourhavande städare , ring TUC."
Fast när du ändå ska kunna visa tiden i handtaget, är det väl inte helt fel med en inbyggd väckarklocka - summer - i handtaget. En Skalman-klocka liksom.
Det har ingen annan.
/Curt

Eller tunnelbaneutrop efter sena förare: " Jourhavande städare , ring TUC."

Fast när du ändå ska kunna visa tiden i handtaget, är det väl inte helt fel med en inbyggd väckarklocka - summer - i handtaget. En Skalman-klocka liksom.
Det har ingen annan.
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Hur man kan göra stationsutrop på en station har jag visat i en artikel i MJ-Magasinet.
Om utropet skall föreställa att komma från fordonet så får allt ljudet komma inifrån fordonet och inte från handtaget för att få ett trovärdigt resultat.
Men handtaget kan kanske blinka med displayen när det är dags ifall det inte går att bygga in en summer?
/Lars
Om utropet skall föreställa att komma från fordonet så får allt ljudet komma inifrån fordonet och inte från handtaget för att få ett trovärdigt resultat.
Men handtaget kan kanske blinka med displayen när det är dags ifall det inte går att bygga in en summer?
/Lars
FREMO
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
En summer går kanske att bygga in men jag tror inte det går att kontrollera ljudnivån på den. Åtminstone inte de kretskortsmonterade sumrar jag sett hos Electrokit. Och det är mindre bra.
Men blinka med skärmen kan man göra. Ett annat alternativ som jag funderar på är att låta lokföraren välja: Bara blinka skärmen, blinka lokets lyse, aktivera lokets tuta. Lokföraren vet ju rimligen vad som funkar med valt lok.
Med vänlig hälsning
Daniel
Men blinka med skärmen kan man göra. Ett annat alternativ som jag funderar på är att låta lokföraren välja: Bara blinka skärmen, blinka lokets lyse, aktivera lokets tuta. Lokföraren vet ju rimligen vad som funkar med valt lok.
Med vänlig hälsning
Daniel