Är det vanligt att man tappar kontrollen över sin lokadress = det lok man kör ?
Vid senaste trafikspelet jag deltog i kapades mitt tåg = loket flera gånger trots att vi bara tillåter en stack med två adresser i våra Lenzhandtag.
Kan det finnas andra anledningar till att handtaget plötsligt börjar blinka = ej vara det som kör, till exempel TrainController i kördatorn?
/Curt
Kapning av lok
Kapning av lok
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
- pcederstrand
Re: Kapning av lok
hmm, var inte det någon som busade med dig då ... eftersom det lät så "överjävligt
" ?
inte jag iallafall
har för mig att det tom. var du som sa det? (eller var det någon annan)
hmmm, Lenz handtag tillåtet med stack för bara 2 adresser??? Det är inget jag har hört om?
Ingen MMM regel iallafall. Default är ju 8.
Jag kör med det antal jag för tillfället behöver
peterc

inte jag iallafall
har för mig att det tom. var du som sa det? (eller var det någon annan)
hmmm, Lenz handtag tillåtet med stack för bara 2 adresser??? Det är inget jag har hört om?
Ingen MMM regel iallafall. Default är ju 8.
Jag kör med det antal jag för tillfället behöver
peterc
mvh /peterc
Hm....traincontroller? Hade ni något sådant inkopplat? Hade ni kopplat något på snifferingången på Z21:an? Beroende på vad så kan det fenomenet inträffa! En inkopplad Fred med samma adress vill gärna bestämma och ta över också eftersom att det inte går att stjäla ett lok från en Fred!
Mvh. Eke
Mvh. Eke
Hej
Curt
Jag förstår att Du menar sista SMJ-körningen. Mycket mer troligt att någon gjort bort sig vid inknappning av ny lokadress. Lokadresserna byts ju hela tiden vid våra körningar med vagnsomsättning. (För att TC skall ta över krävs att; loket är inmatat till någon plats på SJ-delen av banan, platsens spårledningen är belagd, körplan är kopplad till loket, körplanen genom kommando är startad.)
Peter C
I början av våra körningar var det några "smarta" deltagare som knappade in alla lok de skulle köra under kvällen. Ofta gick detta snett av olika anledningar; fel nummer, ändrad tågföljd mm. När detta skulle rättas till vilket tog tid; nervositet, feltryckningar, försenades trafiken ytterligare.
Av denna anledning ställde jag om stacken i alla SMJs körkontroller till att bara kunna lagra två lok i taget.
Eke
Vi har ännu inte kopplat in Z21 på SMJ. (Utvärdering pågår fortfarande.)
Mvh Otto BvL
Curt
Jag förstår att Du menar sista SMJ-körningen. Mycket mer troligt att någon gjort bort sig vid inknappning av ny lokadress. Lokadresserna byts ju hela tiden vid våra körningar med vagnsomsättning. (För att TC skall ta över krävs att; loket är inmatat till någon plats på SJ-delen av banan, platsens spårledningen är belagd, körplan är kopplad till loket, körplanen genom kommando är startad.)
Peter C
I början av våra körningar var det några "smarta" deltagare som knappade in alla lok de skulle köra under kvällen. Ofta gick detta snett av olika anledningar; fel nummer, ändrad tågföljd mm. När detta skulle rättas till vilket tog tid; nervositet, feltryckningar, försenades trafiken ytterligare.
Av denna anledning ställde jag om stacken i alla SMJs körkontroller till att bara kunna lagra två lok i taget.
Eke
Vi har ännu inte kopplat in Z21 på SMJ. (Utvärdering pågår fortfarande.)
Mvh Otto BvL
- pcederstrand