Oavsiktlig reset av dekoder
Oavsiktlig reset av dekoder
Även adress 3 bör exkluderas då vi sagt att den inte får användas då dekodrar kan få adress 3 om de reset:as av någon anledning.
/Lars
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Re: WiThrottleServer
Varför ska man exludera adress 3 bara för att dekodrar får den efter reset! Att vissa tycker att den inte ska användas i trafiken är en sak men att exludera den en annan!
För övrigt ser jag inget jätteproblem med adress 3 om man bara anmäler vilka adresser man använder och håller sig till dom!
Har man gjort en reset så får man väl mata in rätt adress igen istället för att börja köra med den!
Med vänlig hälsning. Eke
För övrigt ser jag inget jätteproblem med adress 3 om man bara anmäler vilka adresser man använder och håller sig till dom!
Har man gjort en reset så får man väl mata in rätt adress igen istället för att börja köra med den!
Med vänlig hälsning. Eke
Snarare att dekodern får adress 3 om den gör reset av någon anledning. Om då en annan dekoder använder adress 3 så blir det problem.
Har själv varit ute för att en dekoder fått adress 3, och det var inte någon udda dekoder.
/Lars
Har själv varit ute för att en dekoder fått adress 3, och det var inte någon udda dekoder.
/Lars
FREMO
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Re: Oavsiktlig reset av dekoder
Jag har flyttat ovanstående inlägg från tråden WiThrottleServer.
Om det är ett problem att dekodrar resettas oavsiktligt så håller jag med om att det är olämpligt att tillåta adress 3 på träffar. Men är det något som är ett känt problem eller något som bara har hänt vid något enstaka tillfälle?
Med vänlig hälsning
Daniel
Om det är ett problem att dekodrar resettas oavsiktligt så håller jag med om att det är olämpligt att tillåta adress 3 på träffar. Men är det något som är ett känt problem eller något som bara har hänt vid något enstaka tillfälle?
Med vänlig hälsning
Daniel
"Spontan"-reset av lokdekodrar har hänt mig på 3Rkörningar vid minst två tillfällen. En gång med CS2 som central och en annan gång med Z21.daniel skrev:Om det är ett problem att dekodrar resettas oavsiktligt så håller jag med om att det är olämpligt att tillåta adress 3 på träffar. Men är det något som är ett känt problem eller något som bara har hänt vid något enstaka tillfälle?
Den ena dekoder var en mdl märklin, bland dom första som kom och det känns som dekodermjukvaran är lite buggig. Kör den nu mera bara med DCC aktiverat och då har den inte dumma sig mer.
Den andra gången jag vet spontanreset inträffade var inte med något av mina lok så jag vet inte vilken dekoder det gällde.
I min värld är väll detta alltså inget vanligt problem men det händer.
Men lite förvirrande blir det när plötsligt loket får adress 3 och följer instruktionerna till ett annat lok och så hände vid minst ett av dessa tillfällen.
Håller med.Eke skrev:Varför ska man exludera adress 3 bara för att dekodrar får den efter reset!
3R Stockholm brukar undvika förboka adr 3.
Men det ser jag mer som att ha adr3 ledig för dom som under körningen kommer mer oanmälda lok eller nyinköpta och vill provköra.
Inte alls ovanligt vid publika körningar, och särskilt körningar på Mässor.
Håller med Tompa i sista inlägget! Det är en vettigare anledning till att inte använda adress 3 men det innebär att den inte ska exluderas!
Sedan det här med spontan reset, det är inget jag har varit med om själv men jag vet att Staffan Wiman varit utsatt för det. Det skulle vara bra att försöka reda ut vad det beror på, ta reda på vilka som råkat ut för det och med vilka dekodrar och i vilka centralenheter som varit inblandade!
Jag är lite kritisk till att förbjuda saker utan att ta reda på fakta så fort något händer som man inte med en gång kan förklara, i slutänden blir det i så fall en massa saker som är förbjudna utan att någon kan ge en vettig förklaring till varför!
Och hittar vi problemet kan vi ju vidarebefordra det till tillverkarna och hoppas på bättring!
Med vänlig hälsning. Eke
Sedan det här med spontan reset, det är inget jag har varit med om själv men jag vet att Staffan Wiman varit utsatt för det. Det skulle vara bra att försöka reda ut vad det beror på, ta reda på vilka som råkat ut för det och med vilka dekodrar och i vilka centralenheter som varit inblandade!
Jag är lite kritisk till att förbjuda saker utan att ta reda på fakta så fort något händer som man inte med en gång kan förklara, i slutänden blir det i så fall en massa saker som är förbjudna utan att någon kan ge en vettig förklaring till varför!
Och hittar vi problemet kan vi ju vidarebefordra det till tillverkarna och hoppas på bättring!
Med vänlig hälsning. Eke
-
Det hände mig två gånger med ett Roco-lok (Br 64) ur en startförpackning. Då har alla värden återgått till fabriksinställningarna. Förutom det så har loket fungerat oklanderlig i flera år nu.
Första gången var på TM för ett par år sedan och därefter en gång hemma.
Varför skulle man ha adress 3 annat än om vill prova ett nyköpt lok innan man har haft tillfälle att ge det en vettig adress?
Staffan
Första gången var på TM för ett par år sedan och därefter en gång hemma.
Varför skulle man ha adress 3 annat än om vill prova ett nyköpt lok innan man har haft tillfälle att ge det en vettig adress?
Staffan
Hur förhindrar ni att två personer samtidigt kör med sitt nyinköpta lok på adress 3?Tompa skrev:Men det ser jag mer som att ha adr3 ledig för dom som under körningen kommer mer oanmälda lok eller nyinköpta och vill provköra.
Med vänlig hälsning
Daniel
Det gör vi inte..daniel skrev:Hur förhindrar ni att två personer samtidigt kör med sitt nyinköpta lok på adress 3?Tompa skrev:Men det ser jag mer som att ha adr3 ledig för dom som under körningen kommer mer oanmälda lok eller nyinköpta och vill provköra.
Med vänlig hälsning
Daniel

Men dom som håller på och trasslar på adr3 stör iallafall inte övriga adresser