Sida 2 av 5

Re: Banplan H0

Postat: 2016-02-09, 19:13
av ErikKuiper
Glömde att skriva en sak i första inlägget från början (nu tillagt). För publikkörningen är tanken att montera ner kurvan till Sågsten och kurvorna in mot Mörkne och Loudden. Detta för att slippa ducka hela tiden då man kör tåg. Tåg i de inre regionerna sys ju inte så bra för publiken så jag tycker det är OK att inte kunna köra på dessa delar av banan under publikdelen.

Re: Banplan H0

Postat: 2016-02-09, 19:16
av ErikKuiper
Qrt skrev:10 meter mellan varje ! Det ser ganska fullt ut och lokalen kändes ganska utnyttjad även 2015.
Lite mer går att få in med ett större utbud av linjemoduler, men du har rätt i att det nog inte går att komma upp i 10 meter mellan stationerna med det antal stationer som är med i årets bana och den yta som är tillgänglig.

/Erik

Re: Banplan H0

Postat: 2016-02-09, 20:04
av LarsN
Spännande bana, absolut en träff att se fram emot.

Re: Banplan H0

Postat: 2016-02-10, 07:46
av CurtanSvensson
Erik - Tänkte på om man kunde få en del - ca 50cm linjemodul på Krutträsk mot perrong två, finns ingen modul där, så kan man använda perrong två i spelet sedan. Själv så har jag ingen sådan modul.
En fundering :roll:

Re: Banplan H0

Postat: 2016-02-10, 18:33
av ErikKuiper
CurtanSvensson skrev:Erik - Tänkte på om man kunde få en del - ca 50cm linjemodul på Krutträsk mot perrong två, finns ingen modul där, så kan man använda perrong två i spelet sedan. Själv så har jag ingen sådan modul.
Om Stefan ser att han har behov av den perrongen så kan det nog gå att skaka fram någon modul. Ska byta ut vändskivan som är kopplad mot MJB mot en större och då blir Magnus raka 5 tillgänglig.

Re: Banplan H0

Postat: 2016-02-11, 10:15
av UrbanJohansson
ErikKuiper skrev:
LLJ skrev:Förhållandet station/linje känns dock lite fel
Jag håller med, men det är många stationer anmälda och inte linje i motsvarande mängd anmält. Jag hade gärna haft minst 10 meter linje mellan varje station. Och sedan 10 000 kr-frågan, vilka anmälda stationer skulle vi tacka nej till?

/Erik
Synpunkter kan man alltid ha - nu lägger Erik (+ många fler) ner ett antal timmar för att vi ska kunna köra tåg och ha roligt.
Beroende på om det är trafikspel eller uppvisningsbana ställer det olika krav på bana och körning och jag tror att DT har hittat sin kompromiss.

Men man kan även vända på steken och fråga sig - med vilken rätt kan man kräva att sin station/linje-modul ska vara med? Kan man inte acceptera ett vänligt "Tack, men tyvärr inte denna gång". Likaså om man sitter på en "nyckelmodul"/ "tillbehör" att man "lånar ut" den/det utan att själv vara med på träffen - bara för den goda saken?

Re: Banplan H0

Postat: 2016-02-11, 11:09
av StefanFjällemark
ErikKuiper skrev:
CurtanSvensson skrev:Erik - Tänkte på om man kunde få en del - ca 50cm linjemodul på Krutträsk mot perrong två, finns ingen modul där, så kan man använda perrong två i spelet sedan. Själv så har jag ingen sådan modul.
Om Stefan ser att han har behov av den perrongen så kan det nog gå att skaka fram någon modul. Ska byta ut vändskivan som är kopplad mot MJB mot en större och då blir Magnus raka 5 tillgänglig.
@Curtan: Blir Magnus raka 5 ledig tycker jag vi ansluter den så att perrong 2 kan trafikeras. Det blir ingen trafik dit i trafikspelet, men vid publikkörningen blir det ytterligare ett ställe dit man kan köra tåg. Sen är det väl inte fel med ett längre spår för växling på Krutträsk.

Re: Banplan H0

Postat: 2016-02-11, 16:23
av CurtanSvensson
Det är helt rätt Stefan - blir mer lätthantering vid växling samt olika gods till Nisse skrot, vagnverkstad och krutfabriken m m. ;)

Re: Banplan H0

Postat: 2016-02-16, 21:54
av ErikKuiper
Då är banplanen för H0-banan spikad. Se första inlägget.

/Banplaneraren

Re: Banplan H0

Postat: 2016-02-17, 00:05
av Magnus
Behövs det inte utdragsspår på MJB? Vändskiva som ansluter till båda spåren har vi till MJB.

Magnus