digitrax ut4 Saknas: nödstopp?
digitrax ut4 Saknas: nödstopp?
Jag har tittat på bilder och sökt på nätet men kommit till samma resultat:
"digitrax ut4 nödstopp": Saknas: nödstopp
Stämmer det ?
/Curt
"digitrax ut4 nödstopp": Saknas: nödstopp
Stämmer det ?
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Re: digitrax ut4 Saknas: nödstopp?
Om du med "nödstopp" menar en knapp som inte bara stoppar ditt lok snabbt utan hela anläggningen så stämmer det nog, och det finns fler reglage som saknar detta, t.e.x. Fremo Freddarna.
Själv tycker jag dock inte generellt nödstopp hör hemma på en modulbana, det är alltför lätt att komma åt av misstag varpå allt stannar. Vi har ett antal nödstoppknappar utställda, det är fullt tillräckligt (mer än väl kan man också säga...). Alla förare ska hålla koll på sina lok, resten får man lösa med handkraft.
Just my 2c
Nicke
Själv tycker jag dock inte generellt nödstopp hör hemma på en modulbana, det är alltför lätt att komma åt av misstag varpå allt stannar. Vi har ett antal nödstoppknappar utställda, det är fullt tillräckligt (mer än väl kan man också säga...). Alla förare ska hålla koll på sina lok, resten får man lösa med handkraft.
Just my 2c
Nicke
Tack för snabbt svar.
Men ett lokalt nödstopp för eget lok som finns på fredarna och Lenzhandtagen då ?
Och hur är det med de andra ofta förekommande handtagen : Multimöss, Uhlenbrock DaisyII, diverse mobiltelefonsappar mfl
Jag har varit med om att deltagare som kört med mobilapp inte har kunnat stanna sitt tåg tvärt utan rullat på in i baken på framförvarande. Var det bara handhavandefel ?
/Curt
Men ett lokalt nödstopp för eget lok som finns på fredarna och Lenzhandtagen då ?
Och hur är det med de andra ofta förekommande handtagen : Multimöss, Uhlenbrock DaisyII, diverse mobiltelefonsappar mfl
Jag har varit med om att deltagare som kört med mobilapp inte har kunnat stanna sitt tåg tvärt utan rullat på in i baken på framförvarande. Var det bara handhavandefel ?
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
- IngvarÖsterberg
Jodå QRT, multimusen har en stoppknapp, men hur/om den fungerar på en modulbana vet jag inte.
Det enda jag vet är att den knappen skall jag INTE använda alls på modulbanan (vågar inte försöka ens).
EKE, fungerar den med multibus-kabeln?? Inte hoppas jag.
Hälsar Ingvar.
Det enda jag vet är att den knappen skall jag INTE använda alls på modulbanan (vågar inte försöka ens).
Hälsar Ingvar.

Jo, tyvärr så stoppar den hela banan och det är en av dom saker som jag tar upp i mitt mail som jag håller på att skriva till Roco nu!IngvarÖsterberg skrev:Jodå QRT, multimusen har en stoppknapp, men hur/om den fungerar på en modulbana vet jag inte.
Hälsar Ingvar.
Tänkte föreslå att man ska kunna välja i en meny i Maintenanceprogrammet om man vill nödstoppa hela banan eller bara sitt eget lok, vi får se om dom lyssnar och om det är tekniskt möjligt!
Men är det en nödsituation ska den naturligtvis användas tycker jag!
Mvh. Eke
Att ändra färdriktning går kanske åxå men det verkar vara en inställning i dekodern eller?
Undrar Thomas
Undrar Thomas
Det finns en stoppfunktion i UT4 genom att ställa riktningsbrytaren i mittläge, då stannar "ditt" lok, iofs med inställd utrullning... Ingen direkt "nödstopp". Därför gäller att utrullning bör man inte ha alls, eller bara i lindrig grad, på en modulkörning där det är ett lok som andra kan få köra..."digitrax ut4 nödstopp": Saknas: nödstopp
Vad är poängen med en nödstopp för sitt eget lok? Det finns väl bara en anledning att man behöver nödstoppa, om man själv har varit ouppmärksam på hur man kör...?

Det man skulle behöva är väl i så fall ett nödstopp som löser en situation som man själv inte kan påverka, t.ex. om någon annan håller på att krocka med ditt tåg. Då hjälper det ju inte med ett nödstopp som stoppar ditt tåg utan man vill ju stoppa närliggande tåg...
När det gäller Mobilapp så har man en dimension till, kontakten med nätet. Jag har en artikel i Electronic Environment (EMC gratis tidning) som handlar om just de problem om uppkommer med interferens när man har många sändare inom ett litet område, jag kan mycket väl inse att det snabbt blir ett problem vid större körningar. Inom RC så brukar man säga att 10-15 aktiva sändare är max, sen börjar man få lag i kommandon och det blir riskabelt. Så om man har en nödstopp i en mobilapp så kan mycket väl en fördröjning uppkomma om det är många handtag igång.
Kanske man vid modulkörningar skulle uppmana (förbjuda?) att mobiler i närheten har WiFi påslaget...? Endast de som använder mobilen som körkontroll bör ha Wifi påslaget, det skulle möjligen kunna hjälpa...
Men nu spårar jag iväg från nödstopps-ämnet...
Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Tack för intressanta svar.
Ja, det var just det där med kartan och verkligheten......kasoe skrev:Vad är poängen med en nödstopp för sitt eget lok? Det finns väl bara en anledning att man behöver nödstoppa, om man själv har varit ouppmärksam på hur man kör...?
På vissa körningar tror jag det kan bli lite svårt...som på Älvsjömässankasoe skrev: Kanske man vid modulkörningar skulle uppmana (förbjuda?) att mobiler i närheten har WiFi påslaget...? Endast de som använder mobilen som körkontroll bör ha Wifi påslaget, det skulle möjligen kunna hjälpa...

Jo, jag känner till problemen på tillställningar likt den, även vi hade problem med vårt kassasystem som gick på WiFi... Min tanke syftade mest på de modulkörningar som sker internt där man kan uppmana alla att stänga av WiFi på sina mobiler (som de inte kör med...) när de kommer in i lokalen. På publika körningar kan man alltid uppmana, men jag tror inte på att det kommer funka... I Älvsjö kan jag tänka det var 5.000 personer varav hälften säkert hade en påslagen WiFi sändare i fickan...På vissa körningar tror jag det kan bli lite svårt...som på Älvsjömässan

/Anders
Anders Östlund