Trafikspel Rotebro 15
Postat: 2015-01-19, 20:44
TRAFIKSPEL – Vad är det?
Ver 1 150119/Österlund
Ett snabbt nedskrivet alster om principerna i stort för Trafikspel inom modelljärnvägshobbyn som vi inom MMM brukar genomföra. Detta är en första del av information till er för att snabbare kunna komma i gång till Rotebro 15. Mera planeras senare.
VARFÖR?
Grundidén är att återskapa ett troligt trafiksenario med passagerartrafik och godstrafik, men även i vissa fall specialtrafik för industrins behov. Det är alltså två saker som skall fram under planeringsfasen av ett trafikspel, FRAKTSEDLAR som anger fraktbehovet, samt TÅGTIDTABELL som svarar mot behovet.
HUR PLANERAR MAN?
Det gäller alltså att identifiera trafikbehovet utifrån den bana som planeras. Alltså vilka moduler som är med och därmed vilka industrier (Lastplatser) och tätorter som skall betjänas. Följaktligen är det Banplanen som ligger till grund för hela spelet. När den är klar kan Trafikansvarig börja fundera över hur trafiksenariot skall se ut, för att tillgodose godskunder och tätorternas passagerartrafik. Till sin hjälp har Ta respektive lastplatsägarnas plan över godstrafiken, som MMM kallar blankett M4. Vi använder numera ett dataprogram kallat XPLN, som härstammar från FREMO, med vilket vi kan åstadkomma Grafer, Körorder, Stationstidtabeller samt, om man önskar, en del andra papper till hjälp för genomförandet av spelet. Tåg läggs alltså in i datorn utifrån Trafikansvarigs uppfattning av blandning mellan olika tågslag och hur mycket man kan belasta de olika lastplatserna. För bästa överblick är den växande grafen mycket lämplig under arbetets gång. Normalt behövs minst 2 till 3 veckor för att åstadkomma en medelstort spel. Då är TÅGTIDTABELLEN klar.
Lastplats (Lp) är en plats utmed järnvägslinjen som är inrättad för lastning/lossning av vagnar utan att passerande trafik störs.
Lastplatsägare är alltså den modulägare som är ansvarig för sin lastplats och därmed mycket viktig för att vi alls skall kunna genomföra trafikspel.
Lastplatsägarens uppgifter:
- Inrätta sin Lp så att den fungerar för lastning/lossning av järnvägsvagnar. Dessutom är det förstås bra om de godskunder som utnyttjar Lp har lämpliga skyltade byggnader och verksamhet i enlighet med vad företaget sysslar med.
- Upprättar en förteckning över godskunder (Namn på företag) som sänder och/eller mottager vagngods, samt godsslag och lämpligt vagnlittera. Ange även hur många vagnar per vecka som beräknas. Detta är vad MMM kallar en M4-blankett, vilken ligger till grund för hela godsflödet under ett spel.
- Anskaffa och iordningställa de vagnar som behövs för trafiken från sin Lp. Det innebär rätt vagnlittera, rätt koppeltyp, att man kan läsa vagnens nummer med blotta ögat i normalt ljus, samt att färdigställa vagnkort till varje vagn. NOTERA: Vagnar som ej deltar i rangering, t ex hela tågsätt, ej behöver vagnkort och kan använda valfri koppeltyp.
- Dags för Fraktsedlar. Det finns mallar som är lätta att fylla i för utskrift. Sedlarna ut från Lp skall innehålla laster som dina spelkollegor önskar till sina Lp. För att veta av behovet upprättas ”Gula Sidorna” före varje spel. Där lägger varje Lp-ägare in sina önskemål om laster till sin Lp. Rutiner för detta kommer troligtvis att omarbetas i närtid, varför jag inte tar upp en närmare beskrivning av detta här. Om du har önskemål om speciella och ej så vanliga laster, får du själv räkna med att ta fram de lämpliga vagnar som behövs. T ex vagnar för gas, säd, tunga specialtransporter, med vagnkort förstås. Dessa vagnar kan du själv sätta ut med vagnkort och fraktsedel innan spelet börjar på lämpliga Lp. Om du önskar att en vagn skall gå i omlopp (fram och tillbaks) kan du skriva ut returfraktsedeln och fästa den på baksidan av avgångsfraktsedeln. När vagnen har kommit till sin destination och är avlastad, vändes fraktsedeln och tomvagnen går i retur nästa speldag.
- För öppna vagnar skall Lp-ägaren anskaffa laster. Dessa skall kunna tas av så att vagnen verkligen blir en tomvagn när lastuppdraget är avklarat.
- Vi har ännu ej börjat med vagnkort för passagerarvagnar, men det kan bli aktuellt i spel där dessa växlas inför vidare färd. (t ex sov- och restaurangvagnar)
- Märk alla dina vagnar, lok och laster med din färgkod!
Då är FRAKTSEDLARNA klara!
HUR?
Spelet styrs av en spelklocka som vanligtvis ställs på fem eller sex gånger snabbare än normaltid (Nt). Speltiden (St) kan variera, men är ofta en arbetsdag, alltså ca 10 speltidstimmar, motsvarande ca 2 timmar Nt.
För större lastplatser med många tågrörelser och där rangering skall utföras behövs en Tågklarerare (Tkl). Denna har fulla ansvaret för sin Lp och bör vara en person som har erfarenhet av trafikspel samt som tekniskt behärskar modulens utrustning. Tkl-tjänsten innebär planering av arbetet på Lp, TAM-hantering, samt ange till lokförare och växlingspersonal hur arbetet skall genomföras. (TAM= Tåganmälan, vanligen per telefon)
Innan spelet startar utdelas graf, TAM-blad och stationstidtabell till Lp. Lp-ägare n tar fram de fraktsedlar som skall användas första dagen enligt hans bedömning. Normalt ca en femtedel av antalet avgående laster för hela spelveckan. Vagnar till de avgående lasterna samt eventuellt växellok (med rätt koppel) ställs upp. I respektive vagnkort sätts aktuell fraktsedel. Tkl skall planer sina utgående laster så att antal vagnar fördelas jämt på de godståg som är aktuella under speldagen.
Tänk ut i förväg vilka spår som skall användas för att minska risk för trafikstörning. Det är viktigt att man som Tkl försöker att ligga före händelserna och därmed kunna förbereda sig och sin eventuella personal hur tågrörelserna skall genomföras.
Ibland kan besked komma från Ta om extratåg som inte finns med i grafen, vilket kan skapa extra belastning. VUT (=Vagnuttag) kan ibland beslutas av berörda Tkl för lokal trafik.
En vagn som inkommit till en Lp skall placeras/växlas till rätt Lastområde på bangården. Står sedan kvar resten av den speldagen för lastning/lossning.
Efter avslutad speldag låter man vanligtvis vagnarna stå kvar. Nya fraktsedlar tas fram och man försöker att använda de tomma vagnar som står till buds. Saknas vagnar kan dessa rekvireras från Ta, genom att skriva ut en fraktsedel för tom vagn. Ibland sker tomvagnsdistributionen genom ett extratåg eller så får tomvagnarna gå i ordinarie godståg.
LYCKA TILL
-oOo-
Ver 1 150119/Österlund
Ett snabbt nedskrivet alster om principerna i stort för Trafikspel inom modelljärnvägshobbyn som vi inom MMM brukar genomföra. Detta är en första del av information till er för att snabbare kunna komma i gång till Rotebro 15. Mera planeras senare.
VARFÖR?
Grundidén är att återskapa ett troligt trafiksenario med passagerartrafik och godstrafik, men även i vissa fall specialtrafik för industrins behov. Det är alltså två saker som skall fram under planeringsfasen av ett trafikspel, FRAKTSEDLAR som anger fraktbehovet, samt TÅGTIDTABELL som svarar mot behovet.
HUR PLANERAR MAN?
Det gäller alltså att identifiera trafikbehovet utifrån den bana som planeras. Alltså vilka moduler som är med och därmed vilka industrier (Lastplatser) och tätorter som skall betjänas. Följaktligen är det Banplanen som ligger till grund för hela spelet. När den är klar kan Trafikansvarig börja fundera över hur trafiksenariot skall se ut, för att tillgodose godskunder och tätorternas passagerartrafik. Till sin hjälp har Ta respektive lastplatsägarnas plan över godstrafiken, som MMM kallar blankett M4. Vi använder numera ett dataprogram kallat XPLN, som härstammar från FREMO, med vilket vi kan åstadkomma Grafer, Körorder, Stationstidtabeller samt, om man önskar, en del andra papper till hjälp för genomförandet av spelet. Tåg läggs alltså in i datorn utifrån Trafikansvarigs uppfattning av blandning mellan olika tågslag och hur mycket man kan belasta de olika lastplatserna. För bästa överblick är den växande grafen mycket lämplig under arbetets gång. Normalt behövs minst 2 till 3 veckor för att åstadkomma en medelstort spel. Då är TÅGTIDTABELLEN klar.
Lastplats (Lp) är en plats utmed järnvägslinjen som är inrättad för lastning/lossning av vagnar utan att passerande trafik störs.
Lastplatsägare är alltså den modulägare som är ansvarig för sin lastplats och därmed mycket viktig för att vi alls skall kunna genomföra trafikspel.
Lastplatsägarens uppgifter:
- Inrätta sin Lp så att den fungerar för lastning/lossning av järnvägsvagnar. Dessutom är det förstås bra om de godskunder som utnyttjar Lp har lämpliga skyltade byggnader och verksamhet i enlighet med vad företaget sysslar med.
- Upprättar en förteckning över godskunder (Namn på företag) som sänder och/eller mottager vagngods, samt godsslag och lämpligt vagnlittera. Ange även hur många vagnar per vecka som beräknas. Detta är vad MMM kallar en M4-blankett, vilken ligger till grund för hela godsflödet under ett spel.
- Anskaffa och iordningställa de vagnar som behövs för trafiken från sin Lp. Det innebär rätt vagnlittera, rätt koppeltyp, att man kan läsa vagnens nummer med blotta ögat i normalt ljus, samt att färdigställa vagnkort till varje vagn. NOTERA: Vagnar som ej deltar i rangering, t ex hela tågsätt, ej behöver vagnkort och kan använda valfri koppeltyp.
- Dags för Fraktsedlar. Det finns mallar som är lätta att fylla i för utskrift. Sedlarna ut från Lp skall innehålla laster som dina spelkollegor önskar till sina Lp. För att veta av behovet upprättas ”Gula Sidorna” före varje spel. Där lägger varje Lp-ägare in sina önskemål om laster till sin Lp. Rutiner för detta kommer troligtvis att omarbetas i närtid, varför jag inte tar upp en närmare beskrivning av detta här. Om du har önskemål om speciella och ej så vanliga laster, får du själv räkna med att ta fram de lämpliga vagnar som behövs. T ex vagnar för gas, säd, tunga specialtransporter, med vagnkort förstås. Dessa vagnar kan du själv sätta ut med vagnkort och fraktsedel innan spelet börjar på lämpliga Lp. Om du önskar att en vagn skall gå i omlopp (fram och tillbaks) kan du skriva ut returfraktsedeln och fästa den på baksidan av avgångsfraktsedeln. När vagnen har kommit till sin destination och är avlastad, vändes fraktsedeln och tomvagnen går i retur nästa speldag.
- För öppna vagnar skall Lp-ägaren anskaffa laster. Dessa skall kunna tas av så att vagnen verkligen blir en tomvagn när lastuppdraget är avklarat.
- Vi har ännu ej börjat med vagnkort för passagerarvagnar, men det kan bli aktuellt i spel där dessa växlas inför vidare färd. (t ex sov- och restaurangvagnar)
- Märk alla dina vagnar, lok och laster med din färgkod!
Då är FRAKTSEDLARNA klara!
HUR?
Spelet styrs av en spelklocka som vanligtvis ställs på fem eller sex gånger snabbare än normaltid (Nt). Speltiden (St) kan variera, men är ofta en arbetsdag, alltså ca 10 speltidstimmar, motsvarande ca 2 timmar Nt.
För större lastplatser med många tågrörelser och där rangering skall utföras behövs en Tågklarerare (Tkl). Denna har fulla ansvaret för sin Lp och bör vara en person som har erfarenhet av trafikspel samt som tekniskt behärskar modulens utrustning. Tkl-tjänsten innebär planering av arbetet på Lp, TAM-hantering, samt ange till lokförare och växlingspersonal hur arbetet skall genomföras. (TAM= Tåganmälan, vanligen per telefon)
Innan spelet startar utdelas graf, TAM-blad och stationstidtabell till Lp. Lp-ägare n tar fram de fraktsedlar som skall användas första dagen enligt hans bedömning. Normalt ca en femtedel av antalet avgående laster för hela spelveckan. Vagnar till de avgående lasterna samt eventuellt växellok (med rätt koppel) ställs upp. I respektive vagnkort sätts aktuell fraktsedel. Tkl skall planer sina utgående laster så att antal vagnar fördelas jämt på de godståg som är aktuella under speldagen.
Tänk ut i förväg vilka spår som skall användas för att minska risk för trafikstörning. Det är viktigt att man som Tkl försöker att ligga före händelserna och därmed kunna förbereda sig och sin eventuella personal hur tågrörelserna skall genomföras.
Ibland kan besked komma från Ta om extratåg som inte finns med i grafen, vilket kan skapa extra belastning. VUT (=Vagnuttag) kan ibland beslutas av berörda Tkl för lokal trafik.
En vagn som inkommit till en Lp skall placeras/växlas till rätt Lastområde på bangården. Står sedan kvar resten av den speldagen för lastning/lossning.
Efter avslutad speldag låter man vanligtvis vagnarna stå kvar. Nya fraktsedlar tas fram och man försöker att använda de tomma vagnar som står till buds. Saknas vagnar kan dessa rekvireras från Ta, genom att skriva ut en fraktsedel för tom vagn. Ibland sker tomvagnsdistributionen genom ett extratåg eller så får tomvagnarna gå i ordinarie godståg.
LYCKA TILL
-oOo-