Trafikspel Rotebro 15

Bilder och text från träffar som varit
Hubert Österlund

Trafikspel Rotebro 15

Inlägg av Hubert Österlund »

TRAFIKSPEL – Vad är det?
Ver 1 150119/Österlund
Ett snabbt nedskrivet alster om principerna i stort för Trafikspel inom modelljärnvägshobbyn som vi inom MMM brukar genomföra. Detta är en första del av information till er för att snabbare kunna komma i gång till Rotebro 15. Mera planeras senare.
VARFÖR?
Grundidén är att återskapa ett troligt trafiksenario med passagerartrafik och godstrafik, men även i vissa fall specialtrafik för industrins behov. Det är alltså två saker som skall fram under planeringsfasen av ett trafikspel, FRAKTSEDLAR som anger fraktbehovet, samt TÅGTIDTABELL som svarar mot behovet.
HUR PLANERAR MAN?
Det gäller alltså att identifiera trafikbehovet utifrån den bana som planeras. Alltså vilka moduler som är med och därmed vilka industrier (Lastplatser) och tätorter som skall betjänas. Följaktligen är det Banplanen som ligger till grund för hela spelet. När den är klar kan Trafikansvarig börja fundera över hur trafiksenariot skall se ut, för att tillgodose godskunder och tätorternas passagerartrafik. Till sin hjälp har Ta respektive lastplatsägarnas plan över godstrafiken, som MMM kallar blankett M4. Vi använder numera ett dataprogram kallat XPLN, som härstammar från FREMO, med vilket vi kan åstadkomma Grafer, Körorder, Stationstidtabeller samt, om man önskar, en del andra papper till hjälp för genomförandet av spelet. Tåg läggs alltså in i datorn utifrån Trafikansvarigs uppfattning av blandning mellan olika tågslag och hur mycket man kan belasta de olika lastplatserna. För bästa överblick är den växande grafen mycket lämplig under arbetets gång. Normalt behövs minst 2 till 3 veckor för att åstadkomma en medelstort spel. Då är TÅGTIDTABELLEN klar.

Lastplats (Lp) är en plats utmed järnvägslinjen som är inrättad för lastning/lossning av vagnar utan att passerande trafik störs.
Lastplatsägare är alltså den modulägare som är ansvarig för sin lastplats och därmed mycket viktig för att vi alls skall kunna genomföra trafikspel.
Lastplatsägarens uppgifter:
- Inrätta sin Lp så att den fungerar för lastning/lossning av järnvägsvagnar. Dessutom är det förstås bra om de godskunder som utnyttjar Lp har lämpliga skyltade byggnader och verksamhet i enlighet med vad företaget sysslar med.
- Upprättar en förteckning över godskunder (Namn på företag) som sänder och/eller mottager vagngods, samt godsslag och lämpligt vagnlittera. Ange även hur många vagnar per vecka som beräknas. Detta är vad MMM kallar en M4-blankett, vilken ligger till grund för hela godsflödet under ett spel.
- Anskaffa och iordningställa de vagnar som behövs för trafiken från sin Lp. Det innebär rätt vagnlittera, rätt koppeltyp, att man kan läsa vagnens nummer med blotta ögat i normalt ljus, samt att färdigställa vagnkort till varje vagn. NOTERA: Vagnar som ej deltar i rangering, t ex hela tågsätt, ej behöver vagnkort och kan använda valfri koppeltyp.
- Dags för Fraktsedlar. Det finns mallar som är lätta att fylla i för utskrift. Sedlarna ut från Lp skall innehålla laster som dina spelkollegor önskar till sina Lp. För att veta av behovet upprättas ”Gula Sidorna” före varje spel. Där lägger varje Lp-ägare in sina önskemål om laster till sin Lp. Rutiner för detta kommer troligtvis att omarbetas i närtid, varför jag inte tar upp en närmare beskrivning av detta här. Om du har önskemål om speciella och ej så vanliga laster, får du själv räkna med att ta fram de lämpliga vagnar som behövs. T ex vagnar för gas, säd, tunga specialtransporter, med vagnkort förstås. Dessa vagnar kan du själv sätta ut med vagnkort och fraktsedel innan spelet börjar på lämpliga Lp. Om du önskar att en vagn skall gå i omlopp (fram och tillbaks) kan du skriva ut returfraktsedeln och fästa den på baksidan av avgångsfraktsedeln. När vagnen har kommit till sin destination och är avlastad, vändes fraktsedeln och tomvagnen går i retur nästa speldag.
- För öppna vagnar skall Lp-ägaren anskaffa laster. Dessa skall kunna tas av så att vagnen verkligen blir en tomvagn när lastuppdraget är avklarat.
- Vi har ännu ej börjat med vagnkort för passagerarvagnar, men det kan bli aktuellt i spel där dessa växlas inför vidare färd. (t ex sov- och restaurangvagnar)
- Märk alla dina vagnar, lok och laster med din färgkod!
Då är FRAKTSEDLARNA klara!

HUR?
Spelet styrs av en spelklocka som vanligtvis ställs på fem eller sex gånger snabbare än normaltid (Nt). Speltiden (St) kan variera, men är ofta en arbetsdag, alltså ca 10 speltidstimmar, motsvarande ca 2 timmar Nt.
För större lastplatser med många tågrörelser och där rangering skall utföras behövs en Tågklarerare (Tkl). Denna har fulla ansvaret för sin Lp och bör vara en person som har erfarenhet av trafikspel samt som tekniskt behärskar modulens utrustning. Tkl-tjänsten innebär planering av arbetet på Lp, TAM-hantering, samt ange till lokförare och växlingspersonal hur arbetet skall genomföras. (TAM= Tåganmälan, vanligen per telefon)
Innan spelet startar utdelas graf, TAM-blad och stationstidtabell till Lp. Lp-ägare n tar fram de fraktsedlar som skall användas första dagen enligt hans bedömning. Normalt ca en femtedel av antalet avgående laster för hela spelveckan. Vagnar till de avgående lasterna samt eventuellt växellok (med rätt koppel) ställs upp. I respektive vagnkort sätts aktuell fraktsedel. Tkl skall planer sina utgående laster så att antal vagnar fördelas jämt på de godståg som är aktuella under speldagen.
Tänk ut i förväg vilka spår som skall användas för att minska risk för trafikstörning. Det är viktigt att man som Tkl försöker att ligga före händelserna och därmed kunna förbereda sig och sin eventuella personal hur tågrörelserna skall genomföras.
Ibland kan besked komma från Ta om extratåg som inte finns med i grafen, vilket kan skapa extra belastning. VUT (=Vagnuttag) kan ibland beslutas av berörda Tkl för lokal trafik.
En vagn som inkommit till en Lp skall placeras/växlas till rätt Lastområde på bangården. Står sedan kvar resten av den speldagen för lastning/lossning.
Efter avslutad speldag låter man vanligtvis vagnarna stå kvar. Nya fraktsedlar tas fram och man försöker att använda de tomma vagnar som står till buds. Saknas vagnar kan dessa rekvireras från Ta, genom att skriva ut en fraktsedel för tom vagn. Ibland sker tomvagnsdistributionen genom ett extratåg eller så får tomvagnarna gå i ordinarie godståg.

LYCKA TILL

-oOo-
Hubert Österlund

Re: Trafikspel Rotebro 15

LOKEN TILL ROTEBRO
I nästa inlägg planerar jag att lägga in vilka lok som jag plockat ur listan som ni satt upp inför Rotebro 15. Notera anmärkningskolumnen som innehåller bl a personvagnar som jag planerar med. Lok som skall dra Normalgodståg (Ngt) och Lokalgodståg (Lgt) måste vara försedda med bygelkoppel (T ex. Fleischmann 6511). Lastplatsägarna tar själva med erforderliga växellok med bygelkoppel till sina lastplatser. Ta med vagnar även om ni saknar vagnkort, gäller särskilt specialvagnar som det kan finnas behov av. Även laster till öppna vagnar kan det finnas behov av. Lasterna måste dock gå att ta av så att vagnen kan gå i retur som tomvagn. Det är ju egentligen lastplatsägarna som skall ta med erforderliga lok och laster men vi är inom MMM fortfarande i utbildningsfasen vad gäller trafikspel, så vi får alla hjälpa till. Reservlok räknar jag med att vi kan ta från medlemmarnas medhavda "loklådor", och har därför inte lagt in dem i planen.
Om du har frågor om trafikspelet Rotebro 15 eller om trafikspel generellt inom MMM hör av dig till
hubert.osterlund@gmail.com eller 070-4414803

Hälsningar
Hubert
TA Rotebro 15
Hubert Österlund

Lok till Rotebro 15
Ver 2 15018/Österlund
# Lok Loktyp Lokadr Utgångsplacering Ägare Anm. Tåg #

1 Sn 1 Rc 5 1331 Tm Sp 8 Widén Sn 200
2 Sn2 X9 7009 Tbr Sp 1 Janne M Sn 211
3 Pt 1 Hg/756 22 Atp Sp 2 Torbjörn O. +Bo6+ F5 Pt 250
4 Y 1 Y 7/1201 3320 Ccw Sp 2 Daniel E. Y 331
5 Y 2 Y7/1105 3321 Tbr Sp 2 Daniel E. Y 309
6 Y 3 Y6/850 8802 Brg Sp 2 Hubert Ö. Y 302
7 Y 4 Y7/1136 7736 Nhn Sp 1 Benny T. Y 301
8 Ngt 1 Da/940 5832 Tm Sp 1 Staffan W. Ngt410
9 Ngt 2 Da/936 5693 Tbr Sp 3 Seth O. Ngt401
10 Lgt 1 T22/72 5847 Ccw Sp 4 Jan F. Lgt 481
11 Lgt 2 T43/233 232 Ccw Sp 5 Toni A. Lgt 491
12 Lgt 3 Hg/784 2784 Atp SDp 3 Thomas F. Lgt 495
13 Gxt 1 T44/334 5634 Tm Sp 4 Seth O. +8 milvgn Gxt900
14 Gxt 2 My 144 Tm Sp 5 Jan-Olov L. +FlisvFbu Gxt910
15 Mgt 1 Dm 8936 Nhn Sp 8 Casper W. +malmvgn Mgt921

RESERVLOK: Utsätts före spelet av diverse medhavda lok. (Ansv. TA)
TÅGSLAG
Sn= Snälltåg, Pt= Passagerartåg, Y= Rälsbuss, Ngt= Normalgodståg, Lgt= Lokalgodståg,
Gxt= Godsexpresståg, Mgt= Malmtåg.
STATIONSSIGNATUR
Tm= Tomteboda, Tbr= Tibro, Atp= Anderstorp, Ccw= Charlottendahl, Brg= Bergsund, Nhn=
Nävhyttan.

Tyvärr har jag inte lyckats lägga in min elegant utformade tabell. Hoppas ni kan läsa detta i alla fall.
EXEMPEL: Rad 13 Godsexpresslok nummer 1, utgörs av en T44 med nummer 334. Dekoderadress 5634 och utsättas på Tomteboda spår nummer4. Ägare Seth. Anmärkning, medtag 8 militärvagnar. Avgår som Godsexpresståg 900.
-oOo
UrbanJohansson

Inlägg av UrbanJohansson »

Hej!

På FREMOs hemsida ligger bl a detta:

Svensk översättning av FREMOs trafikspel
http://www.fremo-net.eu/2169.html?&L=9
där finns länk till bla vagnskort. För de som siktar högt så saknar de tyska vagnskorten en del "finesser" som undertecknad har valt att ta med på de svenska vagnskorten. Det som saknas är bl a olika bromsbeteckningar, föreskrifter om placering i tåg samt skillnad mellan el-ledning och el-värme/kyla på vagnar.
http://www.freewebs.com/lokomochka/2.4% ... %201.1.pdf
Excel-ark + mönster för passande vagnskort finns här: http://lokomochka.webs.com/fremotrafikspelet.htm

Nu har jag valt att utgå från SJ och det finns en del information att hämta på MRWs hemsida http://www.mrw1.se
i bl a SJ särtryck t ex Godsvagnar 1961 http://www.mrw1.se/pdf_filer/637_61.pdf OBS tung fil :!:
Urban "Södra Station" Johansson
Qrt

Inlägg av Qrt »

Hubert Österlund skrev:Tyvärr har jag inte lyckats lägga in min elegant utformade tabell. Hoppas ni kan läsa detta i alla fall.
Den som har svårt att hitta i tabellen eller vill ha ut ett papper att ta med sig kan få tabellen läsbarare genom att
citera inlägget (hela bidraget rätt av)/kopiera
och sedan valfritt klistra in det i Excel eller Word mfl ordbehandlarprogram.
Det blir ingen ny redigerbar tabell men texten får ett mera tabellikt utseende eftersom mellanslagen accepteras.
/Curt
Off Topic --> @ den som kan:
Jag skulle också gärna vilja veta om det finns någon metod för att klistra in tabeller med bibehållet utseende i ett phpbb forum. Inskrivna mellanslag krymps ju bort när inlägget läggs upp.
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

Om du klickar på "Fullständig redigerare" så kan du formatera inlägget lite bättre. Bland knapparna ovanför textrutan har du bl a knappen "Code". Den formatterar texten så att alla tecken blir lika långa. Att den heter just "Code" beror på att det är programmerare som har gjort forum-programvaran och att man alltid skriver programkod på det sättet. Så markera hela tabellen och klicka sedan på knappen "Code".

Kod: Markera allt

1  Sn 1   Rc 5 1331     Tm   Sp 8  Widén       Sn 200
 2  Sn 2   X9 7009       Tbr  Sp 1  Janne M     Sn 211
 3  Pt 1   Hg/756 22     Atp  Sp 2  Torbjörn O. +Bo6+ F5  Pt 250
 4  Y 1    Y7/1201 3320  Ccw  Sp 2  Daniel E.   Y 331
 5  Y 2    Y7/1105 3321  Tbr  Sp 2  Daniel E.   Y 309
 6  Y 3    Y6/850 8802   Brg  Sp 2  Hubert Ö.   Y 302
 7  Y 4    Y7/1136 7736  Nhn  Sp 1  Benny T.    Y 301
 8  Ngt 1  Da/940 5832   Tm   Sp 1  Staffan W.  Ngt410
 9  Ngt 2  Da/936 5693   Tbr  Sp 3  Seth O.     Ngt401
10  Lgt 1  T22/72 5847   Ccw  Sp 4  Jan F.      Lgt 481
11  Lgt 2  T43/233 232   Ccw  Sp 5  Toni A.     Lgt 491
12  Lgt 3  Hg/784 2784   Atp  Sp 3  Thomas F.   Lgt 495
13  Gxt 1  T44/334 5634  Tm   Sp 4  Seth O.     +8 milvgn Gxt900
14  Gxt 2  My 144        Tm   Sp 5  Jan-Olov L. +FlisvFbu Gxt910
15  Mgt 1  Dm 8936       Nhn  Sp 8  Casper W.   +malmvgn Mgt921
Två andra alternativ finns också:

1) Om du tar en skärmdump på tabellen i Excel och sedan klistrar in den i ett bildprogram och sparar den som bild, så kan du sen lägga in bilden på tabellen i inlägget. Är du osäker så be någon i MMM visa dig.

2) Spara tabellen som PDF-fil eller skriv ut tabellen som PDF och ladda sedan upp PDF-dokumentet. De flesta kan läsa PDF-filer.

Med vänlig hälsning
Daniel
jaoloo

Inlägg av jaoloo »

Tack Qrt och Daniel för tips. Ja givetvis Hubert som gjort jobbet. Ser fram emot trafikspelet.

Hälsningar
Jan-Olov
Jan-Olov Lööw
Qrt

Några suddiga intryck

Inlägg av Qrt »

Här följer några oskarpa intryck från den trevliga helgen som tillbringades i Rotebro.
Rot15 Alla pigga och alerta kl 17 införSpel2.jpg
Rot15 Alla pigga och alerta kl 17 införSpel2.jpg (183.52 KiB) Visad 5739 gånger
Rot15 Charlottendal rookies.jpg
Rot15 Charlottendal rookies.jpg (136.72 KiB) Visad 5739 gånger
Rot15 Charlottendal norrut.jpg
Rot15 Charlottendal norrut.jpg (240.15 KiB) Visad 5739 gånger
Rot15 Charlottendal söderut.jpg
Rot15 Charlottendal söderut.jpg (132.93 KiB) Visad 5739 gånger
Rot15 Charlottendal Kombiterminal.jpg
Rot15 Charlottendal Kombiterminal.jpg (141.3 KiB) Visad 5739 gånger
Jodå, den finns i högra bildhalvan.
Rot15 tungtransport av Roco Br80 för växeltjänst på annan station.jpg
Rot15 tungtransport av Roco Br80 för växeltjänst på annan station.jpg (241.02 KiB) Visad 5739 gånger
Rot15 Bjästa.jpg
Rot15 Bjästa.jpg (212.13 KiB) Visad 5739 gånger
Rot15 Bjästa by night.jpg
Rot15 Bjästa by night.jpg (212.82 KiB) Visad 5739 gånger
Rot15 Charlottendal veteraner.jpg
Rot15 Charlottendal veteraner.jpg (142.68 KiB) Visad 5739 gånger
Den som vill se skarpare bilder måste jag tyvärr hänvisa till någon av de andra bildmakarna som var där./Curt

PS
Jag ber tusen gånger om ursäkt.
Jag är visserligen mycket dålig på att hålla reda på var jag är någonstans och vart jag är på
väg men att vi inte trafikspelade i Rottne tror jag mig veta med bestämdhet.
Träffen ska naturligtvis betecknas R15 och inget annat.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3% ... n%C3%A4tet

/C
Senast redigerad av 2 Qrt, redigerad totalt 2015 gång.
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
JanFrelin

Inlägg av JanFrelin »

Alltid kul med bilder! Uppenbarligen var jag en veritabel linslus den här gången.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
caswin

Inlägg av caswin »

Toni: tack för att du ordnade med Rotebro15!
Alla: tack för positiva feedbacken på applikationen jag bygger på! Hör av er om ni har behov som programmet kan lösa. Jag hoppas kunna visa upp en webbversion på DT15.

Här kommer två filmsnuttar från helgen:
https://www.youtube.com/watch?v=fZAwBDSlf8o
https://www.youtube.com/watch?v=HAy1G8ROGH4
Skriv svar

Återgå till "Träffar som varit"