Sida 1 av 1

Svenska vaganar på utlandsresa?

Postat: 2014-11-29, 05:56
av Fredman
I Rendsburg försökte jag skicka en vagn till Tyskland men den hamnade i Norge.
När kom RIV märkningen på svenska vagnar?
Vad gäller för att en svensk vagn skall kunna skickas runt i Europa?
Olika förutsättningar före och efter UIC märkningen?
MVH Thomas

Re: Svenska vaganar på utlandsresa?

Postat: 2014-11-29, 19:23
av JanFrelin

Re: Svenska vaganar på utlandsresa?

Postat: 2014-11-30, 22:49
av UrbanJohansson
Hej!

Efter 1892 har svenska vagnar gått på kontinenten.
Att en vagn är "RIV:ad" betyder bara att den uppfyller vissa kriterier. Av RIV-märkningen framgår om vagnen får gå i utlandstrafik eller bara i nationell trafik.

Tyvärr är det inte ovanligt att vagnar kommer fel, både i modell och i verkligheten...

Re: Svenska vaganar på utlandsresa?

Postat: 2014-12-01, 13:06
av plj
Det fanns ju också förr ett litet "T inom ram"-märke på godsvagnar placerat på långsidorna eller långbalkarna. Enligt "SJ Godsvagnar 1936" betydde det: "Transitvagn, d.v.s. vagn som utan undersökning av trvärprofilen får- med vissa undantag- övergå på de för internationell trafik öppnade linjerna."
PLj