Svenska vaganar på utlandsresa?

Allmäna diskussioner och information
Fredman
Inlägg: 518
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Svenska vaganar på utlandsresa?

Inlägg av Fredman »

I Rendsburg försökte jag skicka en vagn till Tyskland men den hamnade i Norge.
När kom RIV märkningen på svenska vagnar?
Vad gäller för att en svensk vagn skall kunna skickas runt i Europa?
Olika förutsättningar före och efter UIC märkningen?
MVH Thomas
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 605
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Svenska vaganar på utlandsresa?

Inlägg av JanFrelin »

FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
UrbanJohansson
Inlägg: 197
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Svenska vaganar på utlandsresa?

Inlägg av UrbanJohansson »

Hej!

Efter 1892 har svenska vagnar gått på kontinenten.
Att en vagn är "RIV:ad" betyder bara att den uppfyller vissa kriterier. Av RIV-märkningen framgår om vagnen får gå i utlandstrafik eller bara i nationell trafik.

Tyvärr är det inte ovanligt att vagnar kommer fel, både i modell och i verkligheten...
Urban "Södra Station" Johansson
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Svenska vaganar på utlandsresa?

Inlägg av plj »

Det fanns ju också förr ett litet "T inom ram"-märke på godsvagnar placerat på långsidorna eller långbalkarna. Enligt "SJ Godsvagnar 1936" betydde det: "Transitvagn, d.v.s. vagn som utan undersökning av trvärprofilen får- med vissa undantag- övergå på de för internationell trafik öppnade linjerna."
PLj
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"