Kolla även om M-Play är intresserade att komma och visa (och sälja) sina moduler.
Ett alternativ för dem som inte har möjlighet att snickra hemma.
/Lars
Infoträff om moduler
Re: Infoträff om moduler
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
- pcederstrand
Har du skickat eller diskuterat modulbyggbeskrivningen till MMM?
peter
peter
mvh /peterc
- RickardNordström
Hej hej...
Tack Lars för omtanken.
Jag följer tråden och håller utkik efter en inbjudan.
Mvh Rickard
Tack Lars för omtanken.

Jag följer tråden och håller utkik efter en inbjudan.
Mvh Rickard
- Bo Andersson
Mycket snygg och bra beskrivning Peter, stor eloge.
Nu har möjligen inte alla limknektar hemma, så mitt kompletterande till din beskrivning är att om man vet med sig vilka moduler som ska byggas, så kan man få tillsågat skivor som har måtten av vad modulens innermått har, och därigenom få med säkerhet alla modulerna vinkelräta.
Likadant kan man göra egna bottenskivor för svängda moduler, detta underlättar väsentligt.
Nu har möjligen inte alla limknektar hemma, så mitt kompletterande till din beskrivning är att om man vet med sig vilka moduler som ska byggas, så kan man få tillsågat skivor som har måtten av vad modulens innermått har, och därigenom få med säkerhet alla modulerna vinkelräta.
Likadant kan man göra egna bottenskivor för svängda moduler, detta underlättar väsentligt.
-
Bra och enkel beskrivning!
Fråga: vore det inte säkrare med ett längsgående vertikalt stöd under rälsbäraren?
Det som jag upplever som större problem än avsaknad av limknektar är att såga bitarna i EXAKT rätt längd och med EXAKT 90° vinkel.
För ett par år sedan hade MMM en modulbyggardag hos SMJ och Odd hjälpte mig med en ritning av en liknande modul men med tunna masonitskivor som sidor limmade utanpå gavlarna. Genom att ha olika längd på sidorna fick man önskad kurvradie. Den blev mycket bra och nog ungefär lika lätt som Playmoduls koncept.
Tyvärr har jag nog slarvat bort ritningen (hade den på papper)
Staffan
Fråga: vore det inte säkrare med ett längsgående vertikalt stöd under rälsbäraren?
Det som jag upplever som större problem än avsaknad av limknektar är att såga bitarna i EXAKT rätt längd och med EXAKT 90° vinkel.
För ett par år sedan hade MMM en modulbyggardag hos SMJ och Odd hjälpte mig med en ritning av en liknande modul men med tunna masonitskivor som sidor limmade utanpå gavlarna. Genom att ha olika längd på sidorna fick man önskad kurvradie. Den blev mycket bra och nog ungefär lika lätt som Playmoduls koncept.
Tyvärr har jag nog slarvat bort ritningen (hade den på papper)
Staffan
Jomenvisst är det bättre! I de flesta fallen är det också bra att låta banvallen gå ut över gaveln för att slippa knäckar...StaffanWiman skrev:Bra och enkel beskrivning!
Staffan