måla LEDkedja.

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Qrt

måla LEDkedja.

Inlägg av Qrt »

Hej
Jag har blivit ägare av en LED kedja i H0 med bara gula tråkiga lampor. :idea:
Vad kan jag måla dem med för att det ska bli mer blandade färger? :mrgreen:
gult + vad blir , , ,
Kan jag använda någon form av tuschpenna ? :?

/Curt
Senast redigerad av 1 Qrt, redigerad totalt 2014 gånger.
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
LLJ

Re: måla LEDkedja. Hur ?

Inlägg av LLJ »

Är det ytmonterade LED, annars går de väl att byta? (går att byta även ytmonterade, men det är jobbigare).
Vet att man nämnt glasfärg i något sammanhang för att byta färg på LED i något lok.
Var man får tag på rätt grejer vet jag dock inte.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

Jag tror tyvärr inte att det går att måla gula lysdioder. Anledningen är att en vanlig glödlampa sänder ut vit färg, och vit färg innehåller ju samtliga färger. En lysdiod sänder däremot ut bara en färg. En gul lysdiod kanske i o fs är en blandning av grönt och rött ljus, så målar du den grön eller röd så kanske det funkar. Men frågan är om det gör dig gladare...

Med vänlig hälsning
Daniel
Qrt

Inlägg av Qrt »

Äsch vad tråkigt.
Då tycker jag det är osnällt av julgransodlaren att sätta gula LED på den.

Men en fråga kvarstår: Vad slags färg och med vilken metod målar man bäst om LEDar med ?
Spirre i Sv MJ-forum skrev:Det bästa du kan använda är glasfärg. Panduro har, färghandlare med lite konstnärsinriktning har. Färgen är transparent och vattenbaserad. Det går att härda den i ugn, men den torkar ändå av sig själv.
gromitt skrev:Tamiya har transparenta färger som fungerar bra till lysdioder, problemet är att det inte går att få så många andra färger av gula dioder, rött borde gå, orange, kanske lite grönt om du har tur, men inte så mycket mer./stefan
tack för tipsen.
/Curt
alla inlägg i SvMJforumstråden hittar man här
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... #msg148194
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
Bo Andersson

Re: måla LEDkedja.

Inlägg av Bo Andersson »

Ofta är det mer jobb att försöka gå runt sitt mål såsom att försöka få en önskad kulör.
Själv har jag inte försökt, så jag tror att det är bättre att köpa sin Ledbelysning i rätt kulör, och i slut änden så blir detta bra och kanske inte så kostsamt ändå.
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"