Lite tankar har bubblat runt i mitt huvud både före under och efter Timmeträffen...
Jag har lite funderingar att tiden borde ha ett inflytande även om vi inte kör på klocka. Persontrafiken och vissa prioriterade godståg gick faktiskt efter tidtabell. Bl.a arbetspendlarna hade säkert inte varit imponerade av att åka " någon gång under dan". På samma sätt ta hänsyn till vilken "class" tåget hörde till! hur det skall prioriteras.
Man kan även fundera lite kring godstrafiken, att vi är mitt i ett flöde och kontinuerligt skeende och inte i isolerade trafikdagar. Tomvagnar som anländer lastades direkt om godset var viktigt på samma sätt som att lossning av vissa varor började direkt.
Ett sätt kan vara att vi ikläder oss rollen som "operator" eller "consignee" på resp. Station/lastplats vid vissa tidpunkter ( kanske 08:00 och 16:00? ) Godkunderna meddelade ju sitt behov av transporter och denna ordnade fram tomvagnar genom järnvägens kanaler...
Bara tomvagnshanteringen är värd att nämna, hur "egna" vagnar samlades upp på specifika platser ex utpekade bangårdar, främmande vagnar i första hand lastades för transport åter mot eget område eller rullade tomma hemåt.
Fria tankar att fortsätta på eller förkasta..., blir det något mer konkret borde de kanske brytas ut under ämnesrubriker...
Trafikutveckling?
Re: Trafikutveckling?
OlleLindskog skrev:...
men däremot är det förödande när någon ropar in och ger en lång harang om vad de vill och varför utan att ens tala om var de är samtidigt som halva tågnumret försvinner i knapptryckningarna. ...
/Olle

- RobertKlarén
- Inlägg: 1531
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
- Ort: Habo
- Kontakt:
Re: Trafikutveckling?
Jag hade skrivit ut dubletter av arbetsordern och tillgång till dessa hade givit er som dispatcher den efterfrågade informationen. Jag upplevde det dock som störande med för mycket lappar på bordet så jag la undan dessa vilket var ok för mig som hade spelet i huvudet men för er ett misstag då du och Micke hade varit betjänta av detta.OlleLindskog skrev:Lustigt att du nämner just persontågen. När jag satt som dispatcher så saknade jag upplysningen om vad det var för tåg. När det blir som mest stressigt hos dispatchern så måste våra små lappar också tala om vad det är för tåg, annars är det omöjligt att prioritera de viktiga tågen. Jag hade som målsättning att just prioritera persontågen och någon gång försökte jag.... döm av min förvåning när det sedan dök upp ett tanktåg (eller vad det nu var).
/Olle
Det fanns dessutom ett system i tågnumreringen vilket klargjorde att tvåställiga nummer var expressperson etc. Också här saknades informationen.
Det finns förbättringspotential och det är väl bra.

mvh
Robert
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect
Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Done is better than perfect
Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Re: Trafikutveckling?
Vi kanske till och med borde ha ett fast system så det blir något man lär sig.RobertKlarén skrev:
Det fanns dessutom ett system i tågnumreringen vilket klargjorde att tvåställiga nummer var expressperson etc. Också här saknades informationen.
Det finns förbättringspotential och det är väl bra.![]()
mvh
Robert
Normalt hade man ju fast riktning också så att udda resp jämnt visade riktning öst-väst (och/eller Nord-Syd)
Denver Zephyr (1 & 10)
Re: Trafikutveckling?
Får väl locka Per med
Empire Builder
Och P-O med
Olympian Hiawatha
Olle
Georg Washington
Och många många fler...
Empire Builder
Och P-O med
Olympian Hiawatha
Olle
Georg Washington
Och många många fler...