Ny snabbklocka för iPhone ... inte.

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
FredrikB
Inlägg: 138
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Drammen, Norge

Ny snabbklocka för iPhone ... inte.

Inlägg av FredrikB »

Hej alla!

Under våren och sommaren har jag suttit på min kammare och hobbyprogrammerat en ny snabbklockeklient för iPhone. Den kan ungefär samma saker som iMRclock, men har ett lite mer polerat användargränssnitt.

Så här ser det ut:

Första gången man startar måste man välja en server att ansluta till.
iOS Simulator Screen shot 28 aug 2014 10.17.30.png
iOS Simulator Screen shot 28 aug 2014 10.17.30.png (18.77 KiB) Visad 3413 gånger
I listan visas de servrar som skickar ut sin tid m.h.a. broadcast. Vill man använda någon av dem är det bara att trycka på servernamnet i listan och sedan "Klar" uppe till höger. Vill man ansluta till en server med hostnamn/IP-nummer och portnummer trycker man på "Annan...".
iOS Simulator Screen shot 28 aug 2014 10.19.21.png
iOS Simulator Screen shot 28 aug 2014 10.19.21.png (25.3 KiB) Visad 3413 gånger
När man valt server får man veta vad klockan är!
iOS Simulator Screen shot 28 aug 2014 10.19.32.png
iOS Simulator Screen shot 28 aug 2014 10.19.32.png (20.57 KiB) Visad 3413 gånger
Lägg telefonen på sidan för tydligare siffror.
iOS Simulator Screen shot 28 aug 2014 10.19.35.png
iOS Simulator Screen shot 28 aug 2014 10.19.35.png (24.62 KiB) Visad 3413 gånger
Givetvis visas också textmeddelanden från servern.
iOS Simulator Screen shot 28 aug 2014 10.21.59.png
iOS Simulator Screen shot 28 aug 2014 10.21.59.png (34.37 KiB) Visad 3413 gånger
Allt detta och lite annat finlir (hantering av servrar som försvinner m.m.) finns och är färdigt och har postats till Apple för granskning och godkännande, ty det måste man ha för att ens app skall bli tillgänglig i App Store.

Och där blev det, till min stora överraskning och bestörtning, stopp.

Sedan iMRclock godkändes har de tydligen höjt ribban med avseende på funktionalitet, och min app avvisades för att de helt enkelt anser att den "gör för lite". Argument om att appen gör exakt det målgruppen förväntar sig av den föll för döva öron, liksom mina försök att förklara att problemdomänen inte är så hemskt mycket större än så här och att folk har fullt upp under körningarna och inte hinner sitta och fissla med sina mobiltelefoner.

Kontentan är att om jag skall få den här appen godkänd så måste den kunna göra mera. Inte bara en sak utan flera, så jag försöker komma på tillägg som skulle kunna vara relevanta.

Saker jag hittills har funderat på:

- Inbyggd tidsserver (p.s.s. som MRclock redan har)
- Fjärradministration av tidsserver (vet dock inte hur långt detta har kommit i protokollet än)
- Mekanism för tåganmälan (tänk "trådlös togmelder")

Är det något av ovanstående som ni, målgruppen, skulle ha nytta av? Något annat hjälpmedel som skulle underlätta livet som stins (eller, för den delen, lokförare) utan att ta död på spelet?

Eller skall jag bara ge upp?

Mvh Fredrik

[edit: förbättrade beskrivningen av appen en smula]
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Ny snabbklocka för iPhone ... inte.

Inlägg av MickeC »

- Vägen till närmsta modulbyggare ;)
- Eller att visa köruppdrag på skärmen?
- Aktuella lok i digitalsystemet

Känns lite konstig inställning, ett mål för programvara borde väl vara att den är enkel och avskalad som bara går, men då då behöver ju inte folk köpa nya telefoner med mer minne....

//Micke C
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4299
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Ny snabbklocka för iPhone ... inte.

Inlägg av LLJ »

Så väldigt typiskt för Apple och iPhone. Tur att man inte använder deras "diktator" produkter.

/Lars
Användarvisningsbild
FredrikB
Inlägg: 138
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Drammen, Norge

Re: Ny snabbklocka för iPhone ... inte.

Inlägg av FredrikB »

LLJ skrev:Så väldigt typiskt för Apple och iPhone. Tur att man inte använder deras "diktator" produkter.
Om någon vill fortsätta diskussionen i den riktningen så kan ni göra det någon annanstans, så kan vi andra hålla oss till ämnet.

/f.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4299
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Ny snabbklocka för iPhone ... inte.

Inlägg av LLJ »

Förlåt Fredrik, har bara råkat på mycket problem vid apputveckling mot iOS på jobbet att jag är väldigt trött på dem.

Är intresserad hur du tänkt att implementera RUT Gateway. Eller är den på servern och inte i appen.

/Lars
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Ny snabbklocka för iPhone ... inte.

Inlägg av MickeC »

Det går inte att starta en epost-kedja med påtryckningar/efterfrågan

//Micke C - Novis i iFrågor...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
FredrikB
Inlägg: 138
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Drammen, Norge

Re: Ny snabbklocka för iPhone ... inte.

Inlägg av FredrikB »

LLJ skrev:Förlåt Fredrik, har bara råkat på mycket problem vid apputveckling mot iOS på jobbet att jag är väldigt trött på dem.
OK, jag visste inte att du också satt i den båten. Ditt inlägg såg mest ut som ett nytt anfall i ett urgammalt religionskrig som jag inte vill vara en del av.
LLJ skrev:Är intresserad hur du tänkt att implementera RUT Gateway. Eller är den på servern och inte i appen.
Tyvärr, tyvärr - RUT Gateway är bara ett fiktivt servernamn jag använde för att ta fram exempelbilderna. Jag kunde ju inte bara döpa servrarna till "apa" och "bepa" som jag brukar. Beklagar om jag råkat väcka några förhoppningar. ;)

Mvh

Fredrik
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Ny snabbklocka för iPhone ... inte.

Inlägg av AndersB »

Låter ju väldigt underligt att dom ska sätta sig till doms över en app på det sättet.

Kanske är det inte att den har "för lite funktionalitet" utan att den inte tillför något jämfört med den tidigare iMrclock? Dom kanske ser den som en ren kopia på en redan existerande app och då tillför ju inte kopian något. Kanske ett snäpp mindre oförståeligt men...
Men har dom verkligen tid att jämföra på det sättet.

Nå, kanske ett brev från utvecklingsgruppen som förklarar appens plats i det större systemet? Du kan ju skicka lite mer info till mig så kan vi prova...

Vad gäller mer funktionalitet så är fjärrstyrning av servern en sak som hade varit nyttig. Vi har börjat prata lite om om hur det skulle kunna fungera och mitt pågående klockstapelprojekt hade haft nytta av det :-)

mvh/anders
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Ny snabbklocka för iPhone ... inte.

Inlägg av AndersB »

När ändå mrClock är på tapeten så kan vi berätta att en info-sajt är på gång.
Daniel och jag har påbörjat en plats där programvaror m.m. kan samlas.
Intresset är rätt stort bl.a. från tyskland så sajt-språket är tänkt att vara i första hand engelska.

Inte fullt klart än men det går att registrera sig och tycka till/ställa frågor etc. där.
En lämplig plats för t.ex. funderingar kring "fjärrstyrning av server" är där.

Kika in på http://mrclock.info
mvh/anders
Användarvisningsbild
FredrikB
Inlägg: 138
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Drammen, Norge

Re: Ny snabbklocka för iPhone ... inte.

Inlägg av FredrikB »

MickeC skrev:- Eller att visa köruppdrag på skärmen?
Den här är intressant, men kräver att man på något vis kan få in den informationen under trafikspelets gång (eller strax innan). Såvitt jag förstår så görs all planering med dator i alla fall, så tekniskt sett hänger det mest på hur man skall sörpla över informationen från planeringssystemet till appen.

Har man tillgång till data om hela spelet så finns det ju väldigt mycket mer man kan göra, såsom t.ex. att visa tidtabeller och grafer, dra ihop statistik på för sena/för tidiga avgångar och säkert en massa mer.

Rent teknikmässigt går det att göra i stort sett vad som helst, men om jag tolkat min omvärld rätt så är inslaget av pennor, papper och telefoner en del av det som gör trafikspelet roligt. Så vad jag är ute efter är saker som skulle kunna göra trafikspelet ännu bättre.
MickeC skrev:Känns lite konstig inställning, ett mål för programvara borde väl vara att den är enkel och avskalad som bara går, men då då behöver ju inte folk köpa nya telefoner med mer minne....
Jag skall inte sticka under stol med att jag är rätt irriterad på hela grejen, när deras granskningsprocess är enda hindret mellan en fungerande app och intresserade användare. Å andra sidan måste jag (tyvärr) ge dem det att det har tvingat mig att lyfta blicken och fundera på om det finns något mer som appen skulle kunna erbjuda.

Mvh

Fredrik
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"