Hej!
Jag har valt att ha Kadee på min hemmabana.
Samtidigt så gäller Fläskmans 6511 på dom flesta modulkörningarna med trafikspel.
Alla vagnar jag skaffar ska ha NEM-ficka och jag kommer att ha en ask med både kadee och 6511 så jag kan byta.
Men lok behöver jag, ett DCC-lok, inte nödvändigtvis m ljud.
Jag köpte ett Bachman ALCO S2 för 940:- m ljud inkl frakt från USA. (Jag hade tur med tull, moms och post).
Det billigaste jag hittar verkar vara ett 70-tons switcher för $55..
Ett 44tons som ju har funnits i Sverige på Domnarvet, går att få från USA för $65, borde jag få in för ca 1000:- även om jag har otur.
Men då måste jag få dit koppel.. 6511 har ju NEM-fäste. Det har inte Bachman-loken.
Kan man köra med bara hake på träffarna eller måste man ha komplett 6511 med bygeln?
Ett Roco v290 har jag sett för ca 300:- utan dekoder, och utan ljud blir det inte särskilt dyrt. Nån som har digitaliserat ett sånt?
/Arne
Byta koppel på bachmann-lok till NEM-ficka eller dekodra ett
Byta koppel på bachmann-lok till NEM-ficka eller dekodra ett
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)
MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
MMModulare. H0 och H0e.
-
Re: Byta koppel på bachmann-lok till NEM-ficka eller dekodra
Så länge du inte har intresse av att multa så går bara hake bra. För ett lok med växlingstjänst kan till och med bara hara vara att föredra (kopplar lätt ihop och av). Det kan vara lite större risk för ofrivillig isärkoppling så kanske inte så bra för ett linjelok.
/Erik
/Erik
Re: Byta koppel på bachmann-lok till NEM-ficka eller dekodra
Lite OT:
Vid FREMO körningar är det vanligt att loken enbart har en hake. Ofta används dessa. Tyvärr finns de inte med NEM fäste.
En lösning vore att ha ett lok och några få vagnar som du använder vid trafikspel, då försedda med 6511, på övriga fordon har du Kadee.
Då slipper du att byta koppel hela tiden, med risk att skada detaljer på fordon.
/Lars
Vid FREMO körningar är det vanligt att loken enbart har en hake. Ofta används dessa. Tyvärr finns de inte med NEM fäste.
En lösning vore att ha ett lok och några få vagnar som du använder vid trafikspel, då försedda med 6511, på övriga fordon har du Kadee.
Då slipper du att byta koppel hela tiden, med risk att skada detaljer på fordon.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Byta koppel på bachmann-lok till NEM-ficka/dekodra Roco
Jo, det är så jag tänkte med loket i alla fall. Fast just med loket tänkte jag inte bängla dit NEM-ficka om jag slapp.LLJ skrev:Lite OT:
/Lars
En hake är enklare.
Själva trafikspelet är ju inte huvudintresset så jag vill inte lägga massor på att skaffa grejor. Men att bygga/måla/skaffa personliga vagnar som ger tydliga vagnkort har ju blivit en utmaning..

Så OT i ditt fall känns som väldigt ON Topic.

Arne Li
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)
MMModulare. H0 och H0e.
MMModulare. H0 och H0e.