Fundering efter sollentuna

Bilder och text från träffar som varit
Arne Ivan

Fundering efter sollentuna

Inlägg av Arne Ivan »

Gah!!
Jag skrev det här nyss, och tröck på förhandsgranska, "hemsidan kan inte visas", och texten var borta..
Men det här känns så viktigt så jag skriver det igen.

Två funderingar.
En som säkert finns en standardlösning på.
Vi hade två industriproducenter, en torvtäkt och en kolgruva.
När första tåget gått står kolvagnarna lastade i magasinet. Samma med O-vagnarna med torv.
Sen kördes dom tomma vagnarna över till torvmossen igen. Jag antar att man kan bära över torvlasten till mossen igen, eller måste man ha laster för hela dagens körningar liggande vid producenten ifall man vill köra två tåg samma dag?

Det var den enkla.

Vi hade ett lastat tåg med kolvagnar och ett tåg med tomvagnar.
Nån sa att "Nu har vi tagit alla vagnarna från gruvan. Fogden svär för han har inga vagnar att lasta i". Vi hade kunnat börja med att köra dit tomvagnarna från magasinet och bytt vagnar. Men sen då, när tomtåget står vid gruvan och det lastade i magasinet.
Hur kör vi nästa tåg? Det finns ju industrier som producerar flera tåg samma dag.
Får man bära över tomvagnarna till magasinet och byta ut dom mot lastade vid gruvan?
Eller måste man ha löstagbara laster som man bär över?
Hur gör Fremo? (Det här måste dom ju gjort tusen gånger).

Nu sparar jag det här på fil och gör ett nytt inlägg om tågklarering.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Arne Ivan

Re: Fundering efter sollentuna

Inlägg av Arne Ivan »

Så.. nu kommer andra funderingen. Den första gick ju att spara utan internetcrash.

Jag klarerade Bilbo.
En underbar utmaning med tre "industrier" och stickspår både åt höger och vänster.
Men man behöver ett växellok.
När godståget som skulle hämta och lämna kom in från höger skulle det hämta vagnar på dom två stickspåren åt vänster, och från det åt höger.
Ett antal rundgångar senare var vi lost... :)
När det dessutom var en mix av moderna och gamla G-vagnar och kylvagnar, som både skull hämtas och lämnas, och vagnsnumren var svårlästa var vi helt körda. :shock:
Dessutom kunde industrierna identifieras utav dom vagnar som stod där (när vi började växla ja, sen var vi lost).
Nästa gång har jag med mig postitlappar så att jag kan sätta namn på industrierna på modulens långsida. (Rakvattnet hade en snygg lösning med fotografier med text.)

Vi fick flyga in ett amerikanskt växellok av typen 0-5-0 för att reda ut röran efter 5 rundgångar av godstågsloket.
Hade vi haft ett växellok hade man kunnat preparera alla avgående vagnar på spår till höger ordnade efter destination. Sen hade godståget kunna lämna av dom vagnar som skulle till Bilbo på mötesspåret och låta vxloket knuffa ut dom på stickspåren till höger (där behövde ju aldrig godståget vara, det skulle ju ut åt höger).

Då hade vi aldrig behövt tappa kollen på vilka vagnar som var avgående och resp ankommande (Ankomna?). Och då hade inte små vagnsnummer varit nåt problem.

Så, slutsatser:
1. Växellok på stationer med stickspår åt både höger och vänster.
2. Tydlig identifikation av företag på stickspåren, i nödfall tillfällig.
3. Jag kommer att ha grafitti eller reklam på alla mina O- och G-vagnar, så att man identifierar dom lätt.
4. Ge mig ett växellok så kommer jag att paxa att få klarera Bilbo nästa gång, en jättekul lite trång station. :)

MMModulare. H0 och H0e.
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Arne Ivan skrev:Gah!!
---- snipp ---
Inom FREMO har vi oftast lösa laster, även om det även förekommer fasta laster.

/Lars
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Arne Ivan skrev: Så, slutsatser:
2. Tydlig identifikation av företag på stickspåren, i nödfall tillfällig.
3. Jag kommer att ha grafitti eller reklam på alla mina O- och G-vagnar, så att man identifierar dom lätt.
4. Ge mig ett växellok så kommer jag att paxa att få klarera Bilbo nästa gång, en jättekul lite trång station. :)
1. Om man bara har tid tilldelat för växlingen, så behövs inte ett extra växellok, även om det underlättar.
2. Borde vara krav att varje trafikplats med godskunder har en spårplan med namn för godskunderna eller att namnen står på byggnaderna.
3. Ett tips är att vädra vagnarna så de skiljer sig åt och man kan använda detta som identifiering. Man kan t.ex. tydliggöra detta på bilden på vagnskortet genom att rita en ring runt det som är utmärkande.

/Lars
Arne Ivan

Inlägg av Arne Ivan »

LLJ skrev:
Arne Ivan skrev: Så, slutsatser:
1. Om man bara har tid tilldelat för växlingen, så behövs inte ett extra växellok, även om det underlättar.
/Lars
Mmm.. Då hade jag lämnat hela ankommande tågsättets vagnar på linjen ute till höger, och kört in loket ensamt och låtit det det hämta ut vagnarna från dom vänstra spåren, dra ut dom på mötesspåret, göra rundgång med loket och sortera dom avgående vagnarna på ett eller två spår till höger (dom ska ju åt vänster) .
Sen hade loket fått hämta sina vagnar från linjen, så när som dom som skulle lämnas i Bilbo (dom ska ju sitta sist).
Sen hade man fått dra in tåget på mötesspåret och rangera in vagnarna som nu finns på dom högra spåren på rätt ställe i tåget.
Sen hade man fått backa ut på linjen med hela tåget och hämta dom ankommande vagnarna och dra in dom på mötesspåret.
Sen hade man fått köra ut på linjen till vänster, och backa ut alla vagnar som ska vidare mot vänster ut på höger sida av linjen och lämna dom där. Sen kan man använda loket till att se till att ankommande vagnar placeras vid rätt godsmottagare, gm en rundgång och 4 rangeringar, sen kan man hämta vagnarna ute på linjen till höger och fortsätta ut åt vänster.

Spåret hade varit blockerat lääänge. Det kursiverade är det jobbat som växeloket skulle ha gjort.

MMModulare. H0 och H0e.
Arne Ivan

Inlägg av Arne Ivan »

LLJ skrev:
---- snipp ---
Inom FREMO har vi oftast lösa laster, även om det även förekommer fasta laster.

/Lars
Hur gör ni med fasta laster där ni har flera avgångar per dag och förebilden roterar runt vagnarna, lastade åt ena hållet och tomma åt andra? Bär ni över vagnar?

MMModulare. H0 och H0e.
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Vi bär över vagnarna, dock enbart mellan trafikdygnen. Är trafiken hög så får man se till att tillräcklig mängd vagnar finns för flera tågsätt.

Det förekommer även att man kör en lastad vagn som tom om lasten sitter fast, t.ex. på Rivarossi Fb-u flisvagnar.

/Lars
Arne Ivan

Inlägg av Arne Ivan »

LLJ skrev:Det förekommer även att man kör en lastad vagn som tom om lasten sitter fast, t.ex. på Rivarossi Fb-u flisvagnar.
/Lars
Okej, det kändes ju vettigare. För 'tillräckligt med vagnar' lär ju inte finnas så att dom ryms på industrin och det är storproduktion. En lapp på lasten med "TOM" när den är tomvagn?

Då var jag rätt ute när jag tänkte ha både fulla och tomma fliscontainrar. Köra fulla fliscontainrar till massafabriken och bära dit tomma, köra tillbaka dom tomma och bära tillbaka dom fulla till flistuggen. :)

Tackar!

MMModulare. H0 och H0e.
Användarvisningsbild
FredrikB

Inlägg av FredrikB »

Jag skrev det här nyss, och tröck på förhandsgranska, "hemsidan kan inte visas", och texten var borta..
Men det här känns så viktigt så jag skriver det igen.
Egentligen OT, men eventuellt relevant för dig nästa gång du råkar ut för ovanstående situation: om du surfar med Safari, Chrome eller Firefox så är Lazarus Form Recovery pluginet du söker.

Ja, jag har tjatat om det förut.

Nej, jag har inget med upphovsmännen att göra.

Ja, jag använder det själv.

Mvh

Fredrik
Arne Ivan

Inlägg av Arne Ivan »

En fundering till..
Kopplen skulle ju helst vara Fleichmann Profi.
Eller kompatibla i nödfall, typ krok & ögla, á la gamla Märklin.

En tidigare trafikkörning var det Kadee som gällde.

Jag ska försöka anpassa mitt H0-vagninnehav med NEM-fickor så jag kan byta. Men då krävs det en stor påse koppel.
Kadee kan man tydligen köpa på bulk.
Men Fleichmann Profi?
Jag hittade det här
Voffö gö dom koppel på dette viset?
Det här ser mer ut som Fleichmann Profi N?
http://www.hobby-shop.cz/(S(e52rsbqf03x ... 386515-32)

Ojdå, konstig länk!

Edit:
http://www.hobby-shop.cz
Välj tyska.
Erzatsteile
Kupplungen
och Fleichmann i marginalen till vänster..

MMModulare. H0 och H0e.
Skriv svar

Återgå till "Träffar som varit"