z21 - hur gör jag?

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Olle Sahlin

z21 - hur gör jag?

Inlägg av Olle Sahlin »

Jag bestämde mig för ett startset med z21 och det var inga större problem att meka ihop z21-enheten med routern och spåret och efter att ha laddat ner körkontrollen till mobilen var det heller inga problem att få det medföljande loket att rulla.

Men...

När det gäller att läsa av eller programmera mina övriga lok har jag gått fullständigt bet - jag fattar inte hur jag ska göra, eftersom jag har känslan av att en hel del saker förväntas jag veta från början. Vad är - till exempel - skillnaden mellan CV-number och CV-value?

Finns här någon vänlig själ som kan promenera mig igenom den nödvändiga proceduren?
Användarvisningsbild
z750asn

Re: z21 - hur gör jag?

Inlägg av z750asn »

Lite svårt att förklara men får se om jag lyckas få dig att förstå.
CV-Number är som en låda där man sparar CV- Value, dvs den inställningen man gör tex vilken adress loket lyssnar till.
I olika lådorna kan man då spara de olika inställningar som dekoderna sedan kommer ihåg.

Mvh
Anders
StaffanWiman

Inlägg av StaffanWiman »

Eller så här: CV-numret är numret på funktionen, t.ex. CV 1 är loket adress, CV 5 är maxhastighet. De olika CV-na kan sedan ges ett värde. Värdet på CV 1 är lokets adress (alltid 3 från fabrik), CV 5 kan på min Lokpilot 4,0 ställas in mellan 0 och 255 för olika maxhastigheter, fabriksinställt värde här 64.
Detta framgår av bruksanvisningen för den aktuella dekodern i loket.

Hoppas min beskrivning var riktig och att det faktiskt var det som du undrade över!!!

Staffan
Olle Sahlin

Inlägg av Olle Sahlin »

Nja, nu har jag en förklaring på vad CV-value och -number är för något, men det jag behöver är något i stil med följande:

Jag har allt hopkopplat, z21-burken, routern och spåret och loket står på spåret, mobilen är igång och har kontakt. Nu ska det nya loket ges ett nummer, alternativt det nummer det redan har ska registreras och jag ska få det hela att fungera. Hur gör jag nu, steg för steg. Jag skulle behöva komma i kontakt med någon som har gjort den här typen av programmering, helst på en z21, men även Z21 kan säkert fungera. Helt enkelt hålla mig i handen och promenera mig igenom hela processen. Jag är lite fyrkantig på det viset...
StaffanWiman

Inlägg av StaffanWiman »

Finns det ingen bruksanvisning? Till Rocos multimus och Lenz LH 90 fanns det bruksanvisningar som faktiskt gick att följa även om de inte var helt lätta (det jag föll på var att det inte framgick om två knappar skulle tryckas på i följd eller hållas nere samtidigt, alltså förmodligen typiska nybörjarfällor. Tror det var i följd som var rätt).

Min erfarenhet är att när man har givit upp ett par tre gånger och böjar om igen så fungerar det plötsligt. Något man tagit för givet men missförstått hela tiden, som till exempel det här med om knappar ska tryckas ner samtidigt eller efter varandra.

Staffan
Olle Sahlin

Inlägg av Olle Sahlin »

Om det hade varit en bruksanvisning som faktiskt förklarat sakerna hade jag förstås inte behövt fråga. Den som skrivit anvisningen förutsätter en kunskapsnivå som är lite för hög för den som köper ett digitalset så gott som helt utan förkunskaper, vilket är den nivå jag befinner mig på. Det finns klara brister och rena fel i beskrivningen - som ett exempel kan nämnas att den medföljande mini-cd-skivan är avsedd för Windows, med en hänvisning till att om man använder Mac/Linux ska man titta i Appendix 1 i snabbguiden för anslutning via internet - det är bara det att Appendix 1 har anvisningar för Windows 7, Vista och XP/2000... Nu behövde jag inte den biten, eftersom jag kunde få ihop det ändå så att min mobil (iPhone) med Rocos app pratar med z21 via routern ändå. Bruksanvisningen tar väldigt fint upp VAR de olika funktionerna sitter i de olika menyerna och vad de heter. Så behöver jag hitta något är det inte ett problem. Vad anvisningen INTE gör är att ge en handledning som talar om HUR jag ska använda funktionerna för att få det resultat jag är ute efter.
StaffanWiman

Inlägg av StaffanWiman »

Inte säker på att jag förstår vad du menar med HUR du ska använda funktionerna, men det skulle kunna vara så att den informationen inte hör hemma i z21:s utan i dekoderns bruksanvisning.

Observera att jag inte borde svara alls, eftersom jag är så dålig själv på sådant här, men gör det i förhoppningen att det antingen är rätt eller att någon som verkligen kan det, rättar.

Staffan
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

@Olle Sahlin: Bor du i närheten av Stockholm? Då kanske du kan titta ner på SMJ och fråga om någon kan visa dig? Kanske på mässingsjuntan / moduljuntan? För programmering räcker det att du tar med dig z21:an, en kort bit spår och manualen.

Med vänlig hälsning
Daniel
UBJ

Inlägg av UBJ »

Hej
I appen så har du cv programming öppna den och använd högra delen.

Cv värde ett är lokadress, tryck read och det ska ticka till i loket och du ska kunna läsa adressen.
För att ändra lägg in det värde du vill ha och tryck program.
OBS bara ett lok på spåret.

Mvh UB
Olle Sahlin

Inlägg av Olle Sahlin »

Hur och hur... Vad jag menade där är att funktionerna finns uppräknade, men inte hur eller vad jag ska göra för att kunna använda dem.

SMJ låter som en bra lösning - vilka dagar är folket där?
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"