daniel skrev:UrbanJohansson skrev:Hej Daniel!
Med full respekt för ditt kunnande. Nu ska vi inte blanda ihop signaler som styrs via ställverk eller är ortsomlagda med automatiska signaler. Beroende på typ/version av ställverk/övervakningssystem fungerar det på olika sätt.
Grunden är fortfarande att blocksignaler visar om blocksträckan är fri eller belagd och därmed kan man se signaler som visar grönt i bägge riktningarna. Sitter man i tåget så visar signalerna rött eftersom sträckan är belagd av själva tåget (riktningsoberoende).
Blocksignalerna är normalt 2-färgljussignaler (röd/grön) finns det fler ljusöppningar är det normalt en ställverksstyrds signal (infart-/utfart-/för- eller repeter-signal).
I så fall ber jag om ursäkt! Jag har mest frågat andra på Postvagnen och då fått de svar som jag återgett. Har du exempel på vilka banor som har signaler som kan visa grönt åt båda håll?
Mvh Daniel
Hej! Minnet kan spela en fula spratt ibland, men jag vill minnas att jag senast noterade detta fenomen är när jag jobbade på Roslagsbanan. Det finns förmodligen även på andra järnvägssträckor med liknande typ av ställverk. Det gäller bara att hitta två motriktade
blocksignaler att titta på vilket kan vara nog så knepigt.
Hur som helst, det kan alltid vara bra med en liten repetition om signaler:
http://www.ekeving.se/si/index.html
http://home7.swipnet.se/~w-71763/tgojsign.htm
http://home5.swipnet.se/~w-54462/signalfakta.htm
Men går vi tillbaka till TAM-sträckor så är/var det ovanligt med utfartssignaler, tyskarna hade sina utfartssemaforer och vi hade våra glatt vinkande stinsar. Däremot hade vi mellansignaler (som också är en 2-färgljussignal). Dessa sitter vid stationsgränsen och alltid rygg-mot-rygg mot infartssignalen.
TGOJ-exemplet ovan är ett lustigt mellanting mellan amerikansk CTC, tyska ställverk och svenska färgljussignaler. Att signaltavlorna starkt påminner om de som finns i Schweiz är mig veterligen bara en tillfällighet.
Fö finns det en förebild för allt - bara man letar ordentligt.