Men du orkar skriva i alla fall och det tackar jag för. (Helt utan ironi eller annat konstigt.)plj skrev:Jag har inte orkat plöja igenom alla inlagor i detta ärende men har följande önskemål på alla trafikspelslok.
En sammanfattning av dina önskemål <> det som skrivits i tråden:
Det verkar alla som har skrivit bidrag vara överens om.Vid trafikspel är ju verklighetstrogen trafik det viktigaste. Vid fri körning eller inför publik finns andra kriterier:
Där skiljer sig önskemålen starkt åt.1. De bör vara direktstyrda så att loken helt och direkt följer hur jag styr. På våra banor med korta linjebitar och ofta korta stationer finns ingen anledning att ha fördröjningar.
Där skiljer sig önskemålen också starkt åt. Ingen vill ha för högt men vad är för högt...2. Låg ljudnivå om ljuddekoder finns.
Krav brukar endast ställas på utrustning och inställningar som är livsviktiga för att träffen ska fungera. Dit hör inte ljud.Inget krav på ljud.
Men personligen finner jag det lättare om jag kan signalera från loket.
Det finns numera mycket billiga dekodrar som erbjuder just bara det nödvändigaste, inte anpassat till loktypen.
DET hör till de nödvändiga funktionerna enligt min åsikt. Men även om sådan finns kan den förfelas ifall ljuset är ställt för svagt.3. Ljusväxling så att man ser åt vilket håll loket kommer att röra sig vid pådrag.
Jag håller helt med. Varje gång illusionen spräcks trivs jag lite mindre. Men även pålitlig strömtillförsel/strömupptagning är ett ämne för sig. Jag kan dock berätta att jag har satt ihop ett puts och dammsugartåg av den anledningen. Det premiärkördes och uppskattades på MMMkörningen i mars'16 hos MJHobby i Västberga.4. Pålitlig strömupptagning så man slipper "putta" på loken titt och tätt.
Om rälsrengöring kan man
läsa här.
Inte heller ett ämne här men ansvaret ligger både på modulbyggare och fordonsinnehavare. "Järnvägen är en maskin utdragen i landskapet" sa Per Olofsson, ordförande för SRSF (Swedish Rail Skill Forum) år 2014. Det var ju sant när det var en huvudman (=mjklubb) men nu är det många som ska samsas (=modulbana) och då är det vissa regler som måste följas, till exempel om modulskarvar (Ännu en annan tråd.)5. Goda gångegenskaper även på inte så perfekta spår.
Nästan ingen skribent i denna tråd håller med om detta. Men vi är "oense" om hur stor massa.6. Det ska inte behövas en massa extra information för att kunna hanteras.
Det gör jag också. Paniksäkra handtag alltså. Därför har jag skaffat ett UT4 enkom för modul-trafikspel.7. Jag föredrar körhandtag där ratten vrids medsols vid ökat pådrag och minskning till stopp vid vridning motsols. PLj
MEN varken ljud, ljus, modulskarvar, strömupptagning eller körhandtag diskuteras nu i denna tråd.
Den som tycker det är dags för det får öppna en ny tråd.
/Curt
Per Olofsson var för övrigt inte först med att se järnvägen som en maskin.
Det gjorde järnvägsmän redan för hundra år sedan.
/C