Vilka CVvärden-köregenskaper-bör Ett Lättkört Trafikspelslok ha ?

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Qrt

Det Bästa ur: Vilka CVvärden-köregenskaper-bör Ett Lättkört Trafikspelslok ha ?

Inlägg av Qrt »

plj skrev:Jag har inte orkat plöja igenom alla inlagor i detta ärende men har följande önskemål på alla trafikspelslok.
Men du orkar skriva i alla fall och det tackar jag för. (Helt utan ironi eller annat konstigt.)
En sammanfattning av dina önskemål <> det som skrivits i tråden:
Vid trafikspel är ju verklighetstrogen trafik det viktigaste. Vid fri körning eller inför publik finns andra kriterier:
Det verkar alla som har skrivit bidrag vara överens om.
1. De bör vara direktstyrda så att loken helt och direkt följer hur jag styr. På våra banor med korta linjebitar och ofta korta stationer finns ingen anledning att ha fördröjningar.
Där skiljer sig önskemålen starkt åt.
2. Låg ljudnivå om ljuddekoder finns.
Där skiljer sig önskemålen också starkt åt. Ingen vill ha för högt men vad är för högt...
Inget krav på ljud.
Krav brukar endast ställas på utrustning och inställningar som är livsviktiga för att träffen ska fungera. Dit hör inte ljud.
Men personligen finner jag det lättare om jag kan signalera från loket.
Det finns numera mycket billiga dekodrar som erbjuder just bara det nödvändigaste, inte anpassat till loktypen.
3. Ljusväxling så att man ser åt vilket håll loket kommer att röra sig vid pådrag.
DET hör till de nödvändiga funktionerna enligt min åsikt. Men även om sådan finns kan den förfelas ifall ljuset är ställt för svagt.
4. Pålitlig strömupptagning så man slipper "putta" på loken titt och tätt.
Jag håller helt med. Varje gång illusionen spräcks trivs jag lite mindre. Men även pålitlig strömtillförsel/strömupptagning är ett ämne för sig. Jag kan dock berätta att jag har satt ihop ett puts och dammsugartåg av den anledningen. Det premiärkördes och uppskattades på MMMkörningen i mars'16 hos MJHobby i Västberga.
Om rälsrengöring kan man
läsa här.
5. Goda gångegenskaper även på inte så perfekta spår.
Inte heller ett ämne här men ansvaret ligger både på modulbyggare och fordonsinnehavare. "Järnvägen är en maskin utdragen i landskapet" sa Per Olofsson, ordförande för SRSF (Swedish Rail Skill Forum) år 2014. Det var ju sant när det var en huvudman (=mjklubb) men nu är det många som ska samsas (=modulbana) och då är det vissa regler som måste följas, till exempel om modulskarvar (Ännu en annan tråd.)
6. Det ska inte behövas en massa extra information för att kunna hanteras.
Nästan ingen skribent i denna tråd håller med om detta. Men vi är "oense" om hur stor massa.
7. Jag föredrar körhandtag där ratten vrids medsols vid ökat pådrag och minskning till stopp vid vridning motsols. PLj
Det gör jag också. Paniksäkra handtag alltså. Därför har jag skaffat ett UT4 enkom för modul-trafikspel.

MEN varken ljud, ljus, modulskarvar, strömupptagning eller körhandtag diskuteras nu i denna tråd.
Den som tycker det är dags för det får öppna en ny tråd.

/Curt

Per Olofsson var för övrigt inte först med att se järnvägen som en maskin.
Det gjorde järnvägsmän redan för hundra år sedan.
/C
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Otto BvL

Re: Vilka CVvärden-köregenskaper-bör Ett Lättkört Trafikspelslok ha ?

Inlägg av Otto BvL »

ErikKuiper skrev:
Otto BvL skrev:Ställ in lokets sth i dekodern
Vilken för att krångla till det dessutom beror på vilken spänning man har i spåren.
  • MMM2R 2.1 saknar information om spårspänning.
  • FREMO H0-RE rekommenderar 14V.
  • Eke vill ha 16V.
  • NMRA S-9.1 anger 14,5V som typvärde för H0.
/Erik
I moderna DCC-dekodrar, med inställd emf-funktion, är hastigheten oberoende av spårspänningen! (Förutsatt att denna håller sig över ett visst gränsvärde ca 14 V t-t.)
Högre spårspänning genererar enbart mer värme i dekodrarna. Om man mäter med universalinstrument måste dessa klara (T)RMS annars visar de för lågt värde.

Otto BvL
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Är emf normalt påslagen eller måste man slå på den?

Jag har fått för mig att man använder emf framför allt för att få loken att hålla jämn hastighet oberoende av belastning, och det vill jag som manuellt förare inte att loken skall göra.
Det är ju jag som är föraren och skall reglera pådraget efter behov av hastighet och dragkraft.

/Lars
Qrt

Inlägg av Qrt »

:?: Eisenbahn und Modellbahnfreunde förstås. :!: :P
En mycket intressant fråga du ställer Staffan ty en kort googling visar att EMF kan betyda flera olika närliggande saker och att amatörer ((som jag) lätt blandar ihop dem.
EMF = Electro Magnetic Field = elektromagnetiskt fält = emf på svenska
EMF = Electro Magnetic Force = elektromagnetisk kraft = emk på svenska.

Vilket det här handlar om överlåter jag till ingenjörerna att reda ut.

OT: Men den som googlar han finner. Fast kanske något annat än han sökte:
Ett begrepp <emf> förekommer även vid radioflygning av modellflygplan.

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

LLJ skrev:Är emf normalt påslagen eller måste man slå på den?

Jag har fått för mig att man använder emf framför allt för att få loken att hålla jämn hastighet oberoende av belastning, och det vill jag som manuellt förare inte att loken skall göra.
Det är ju jag som är föraren och skall reglera pådraget efter behov av hastighet och dragkraft.

/Lars
Jo, den är normalt påslagen och det är nog bra att den är det då startegenskaperna blir så mycket bättre när den är på.
Den påverkas ju av motorparametrarna så den går att få olika kraftig beroende hur man vill att loket ska reagera, men det är svårt att ställa in detta manuellt (ESU CV51-56) men som tur är finns automaisk inställning numera på ESU även om det inte alltid lyckas bra helt och hållet, men en bra hjälp är det!
Går även att få den att påverka bara vid låga hastigheter om man vill. Jag rekomenderar att ha den på, jag minns tiden när det inte fanns emf och lokens beteende ändrades väldigt mycket med motortemp och annat, inte roligt och det är bra att utvecklingen gått framåt.

/Eke
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

Eke skrev:..., men det är svårt att ställa in detta manuellt (ESU CV51-56) men som tur är finns automaisk inställning numera på ESU även om det inte alltid lyckas bra helt och hållet, ...
Hur får man automatisk inställning av EMF? Om jag stoppar in en ESU-dekoder i ett nytt lok, hur får jag dekodern att "lära" sig det nya loket? Någon speciell funktion i ESU:s programmerare?

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

daniel skrev:
Eke skrev:..., men det är svårt att ställa in detta manuellt (ESU CV51-56) men som tur är finns automaisk inställning numera på ESU även om det inte alltid lyckas bra helt och hållet, ...
Hur får man automatisk inställning av EMF? Om jag stoppar in en ESU-dekoder i ett nytt lok, hur får jag dekodern att "lära" sig det nya loket? Någon speciell funktion i ESU:s programmerare?

Med vänlig hälsning
Daniel
Nej, ingen programmerare behövs!
Se till att F1 är avstängd, sätt värde 0 i CV54 (pom eller programeringsspår) se till att du har några meter raksträcka framför loket och aktivera F1!
Loket kommer nu rusa med full fart i 2 sekunder tror jag och under tiden mäta upp motorns egenskaper samt sätta lämpliga värden i motorparametrarna!
Man kan göra om det flera gånger med små skillnader i resultatet, oftast blir det riktigt bra men det kan finnas svåra lok, har dock bara träffat på ett lok som inte riktigt ville bli bra (Piko)
Skriv upp och spara ursprungsvärdena i CV51-55 ifall det inte går bra!
Detta gäller ESU V4.0

Mvh. Eke
StaffanWiman

Inlägg av StaffanWiman »

Vad står förkortningen emf för i det här fallet?

Har upptäckt att vissa lok rycker i nerförsbacke. Har det något med detta att göra?
(de rycker alltså inte när man kör åt andra hållet på samma ställe, så det bör inte ha med dålig strömupptagning att göra)
Staffan
Användarvisningsbild
pcederstrand

Inlägg av pcederstrand »

emk på svenska
men egentligen borde Wilburanhängare läsa, använda och ordentligt ställa in den Dynamiska Körkontrollen som iallafall finns i esu4.
lasta tågen ordentligt så bör det bli verkligare än att ett tomt lok står och funderar en kvart om den ska röra sig eller inte
mvh /peterc
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"