Linjeblockering

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
AndersB

Re: Linjeblockering

Inlägg av AndersB »

LLJ skrev:Kan hålla med AndersB att det är nog många diskussioner som pågår samtidigt i tråden.

Daniel skrev en kravlista:
[quoute]
1) Flexibelt: Modulbanor ser olika ut varje gång. Moduler tillkommer och försvinner.
2) Ingen PC eller annan "specialare" för konfigurering. Systemet självkonfigurerande.
3) Linjen har en "riktning" som innebär att signalerna enbart kan visa kör i denna riktning.
4) Riktningen kan ändras, men bara under vissa förutsättningar (linjen helt tom, utfartssignaler visar Stopp).
[/quoute]

Denna tycker jag är relevant, möjligen punkt 2 att det inte behöver vara självkonfigurerande men är bra om det är det.
Att PC kan användas vid konfigurering är ok, men inte behövas under drift.

/Lars
Nja, embryo till krav kanske men inget att designa ett system utifrån.
Jag har en del krav/önskemål kring själva signalerna.

- De vanliga svenska signalbilderna (inkl. försignalering) ska kunna hanteras.
- En komplex modul, t.ex. en driftsplats, ute på linjen ska kunna ingå och fungera tillsammans med övriga signaler.
- Förgreningsmoduler ska kunna bestyckas med signaler och ingå.
- Existerande LocoNet signalkort (iallafall de av hyfsat kraftfullt slag) skall kunna användas.
- Skall fungera med dagens TAM-protokoll/telefonering.
- Skall fungera även om en station i någon ände inte är utbyggd med signalering.

det är vad jag lite spontant kommer på nu...

mvh/anders
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

@AndersB: Kollade lite snabbt i manualen för SIGM20, och de nämde att den sänder ut "the new <SE> message" på LocoNet.
Stödjer fler tillverkare detta meddelande eller enbart CML?

/Lars
AndersB

Inlägg av AndersB »

Angående signalkort för Loconet.

Samtliga som jag tittat på fungerar genom att dom lyssnar på statusmeddelanden på LocoNet och aggerar på förändringar genom att ändra signalbilderna.
Hur dom aggerar på statusförändringar styrs via regler som läggs in på kortet.

Det som skiljer olika signalkort åt är hur komplexa och många dessa regler kan vara.
Jag har inte lärt mig alla kort utan bara skummat ett urval. Det kort jag tittat mest på är CML's SIGM20.
Andra kort finns från Digitrax, Uhlenbrock, Team Digital m.fl.

Att hantera en enkel signalmodul och anpassa två signaler för en blocksträcka på vardera sidan, klarar samtliga.
Samtliga som jag kikat på verkar "naturligtvis" också klara fall som att linjen delar sig i två grenar.
Fall som att man vill ha "linjeriktning" kräver att varje signalbild kan ha flera regler kopplade till sig - det klarar iallafall SIGM20. Övriga har jag inte kollat.

Etc...
Det kan alltså skilja sig mellan olika kort vilka finesser de har/klarar.

mvh/anders
AndersB

Inlägg av AndersB »

LLJ skrev:@AndersB: Kollade lite snabbt i manualen för SIGM20, och de nämde att den sänder ut "the new <SE> message" på LocoNet.
Stödjer fler tillverkare detta meddelande eller enbart CML?
/Lars
LocoNet i den version jag kikade på en gång i tiden hade inte specifika signalmeddelanden. Om det införts numera eller om det är något CML hittat på på eget bevåg vet jag inte.
Har inte koll på om det finns på andra kort, men jag har inte sett något sådant då jag skummat igenom andra manualer.
Det normala är förmodligen att reglerna skrivs utifrån "blockstatus" och "växellägen".

mvh/anders
PS.
Ställde några frågor till CML häromdagen, bl.a. om just "<SE> message". Har inte fått svar ännu.
Övriga frågor handlade om svenska signalbilder...
(funderar på att införa signaler i Klågerup och då är kortet en het kandidat)
DS.
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

LLJ skrev:Borde inte det vara så att blocksignalerna tittar på nästa block (eller på infartsignalen när det gäller sista blocket)?
Dvs man sätter inte grönt på alla signaler från stationerna utan styr enbart blockriktning och utfart/infart till aktuell station?
Då blir det enklare att förändra de ingående blocksträckorna.
På Banverkets linjer visar alla blocksignaler grönt i rätt riktning om nästa block är ledigt. Regeln är att först kolla om riktningen är rätt (får tågen köra i denna riktning) och därefter om blocket efter signalen är ledig. Visa i så fall grönt. Speciellt på dubbelspårslinjer ser man ofta detta. Vänsterspårets signaler står oftast i grönt om inte tågen går väldigt tätt. Högerspårets signaler visar nästan alltid rött.
LLJ skrev:Det måste dessutom finns blockering att byta blockriktning om ett tåg finns på linjesträckan mellan trafikplatserna.
Det kräver mer komplexitet och mer konfiguration. Jag föredrar skydd mot att byta riktning om tåg finns på linjen men det gör som sagt saker betydligt mer komplicerade.
LLJ skrev:Du nämde blockdektektor. Finns det kombinerade blockdetektorer som också styr signaler, eller är det här som t.ex. Arduino kort kan komma till användning?
Jag har bara jobbat med LocoIO-kort så jag känner inte till övriga typer.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

AndersB skrev:De vanliga svenska signalbilderna (inkl. försignalering) ska kunna hanteras.
Det kräver väl att signalmodulen antingen håller reda på vad nästa modul visar genom att ha både sina egna regler och efterföljande signals regler eller att efterföljande signal rapporterar sin signalbild? En huvudsignal med försignalbesked måste ju veta både sitt och efterföljande signals signalbesked.
Oavsett vilket så blir det väl mer konfiguration att hålla reda på, antingen efterföljande signals regeluppsättning eller efterföljande signals adress?
AndersB skrev:- En komplex modul, t.ex. en driftsplats, ute på linjen ska kunna ingå och fungera tillsammans med övriga signaler.
Banverket har obevakade stationer (infartssignalerna visar grönt åt båda hållen). Lastplatser (t ex växel på linjen med K-lås) är väl inte skyddade av signaler utan skyddas av tågklareraren? Och om linjeplatsen skyddas av signal så är det en signal som bara skyddar lastplatsen och inte är en av blocksignalerna?
AndersB skrev:- Förgreningsmoduler ska kunna bestyckas med signaler och ingå.
På Banverkets linjer är en förgrening alltid en station. Den har alltså infartssignaler och utfartssignaler, inte blocksignaler. Ett exempel är alla krysstationer som finns på dubbelspårslinjer, dvs växlar för att byta spår på dubbelspåret. Dessa krysstationer är alltså stationer och inte en del av linjen.
Undantaget är linjeplatser med en växel till ett sidospår, dvs ett spår som inte trafikeras av tågrörelser. Då gäller lägre STH (största tillåtna hastighet) och andra säkerhetsbestämmelser.
AndersB skrev:- Skall fungera även om en station i någon ände inte är utbyggd med signalering.
Första signalen på linjen är utfartssignalen. Om den sitter på stationsmodulen eller en bit bort på en "linjemodul" spelar mindre roll.

-----

Observera: Det jag har försökt beskriva är Banverkets principer. Man kan givetvis frångå dem och bygga modelljärnväg enligt egna ideer, men då känner jag personligen att man har tappat en del av vitsen med att efterlikna förebilden. Men jag kommer inte protestera om någon väljer att bygga så. Var och en är givetvis fri att bygga efter sitt huvud.

Mvh Daniel
UrbanJohansson

Inlägg av UrbanJohansson »

daniel skrev:
UrbanJohansson skrev:Blocksignal = en signal som visar om nästa blocksträcka är upptagen (röd) eller ledig (grön).
Det för med sig en lustig konsekvens att två motriktade blocksignaler kan visa grönt samtidigt. Blocksignaler styrs normalt inte från ställverken.
Nej, två motriktade blocksignaler kan inte samtidigt visa grönt. Det är här "riktningen" på linjen kommer in. En linje kan bara ha signalerna i grönt i ena riktningen. Om tågen ska köra åt andra hållet måste först riktningen vändas men det går bara om det inte finns något tåg på linjen.

Infartssignalerna till en station som är obevakad kan visa grönt åt båda håll, men dessa signaler är som sagt infartssignaler och inte blocksignaler.

Mvh Daniel
Hej Daniel!

Med full respekt för ditt kunnande. Nu ska vi inte blanda ihop signaler som styrs via ställverk eller är ortsomlagda med automatiska signaler. Beroende på typ/version av ställverk/övervakningssystem fungerar det på olika sätt.

Grunden är fortfarande att blocksignaler visar om blocksträckan är fri eller belagd och därmed kan man se signaler som visar grönt i bägge riktningarna. Sitter man i tåget så visar signalerna rött eftersom sträckan är belagd av själva tåget (riktningsoberoende).
Blocksignalerna är normalt 2-färgljussignaler (röd/grön) finns det fler ljusöppningar är det normalt en ställverksstyrds signal (infart-/utfart-/för- eller repeter-signal).
Urban "Södra Station" Johansson
AndersB

Inlägg av AndersB »

daniel skrev:
AndersB skrev:De vanliga svenska signalbilderna (inkl. försignalering) ska kunna hanteras.
Det kräver väl att signalmodulen antingen håller reda på vad nästa modul visar genom att ha både sina egna regler och efterföljande signals regler eller att efterföljande signal rapporterar sin signalbild? En huvudsignal med försignalbesked måste ju veta både sitt och efterföljande signals signalbesked.
Oavsett vilket så blir det väl mer konfiguration att hålla reda på, antingen efterföljande signals regeluppsättning eller efterföljande signals adress?
Ja, det kräver att jag som ägare till modulen får reda på något om grannarna. Vad exakt är det som en "standard" lämpligen anger.
Förmodligen är det en adress som genererar ett status. Om jag ställer in den adressen på mitt modulkort så kan min signal ge t.ex. besked "KÖR, vänta STOPP". Den adressen jag ska stoppa in framgår då av moduluppställningen och något jag fixar hemma i förväg.
Skulle modulen framför inte dela med sig av någon status så får min signal nöja sig med KÖR/STOPP baserat på spårindikering.
Jag ser inte konfigurationen som något direkt problem - den blir väldigt enkel även i komplicerade fall.

Övriga kommentarer förstår jag inte riktigt. Anser du att dessa signaler inte ska ingå eller fungerar dom parallellt eller?

En rak fråga - om jag bestyckar Klågerup med signaler (med normala LocoNet statusmeddelanden) - har den då någon plats/funktion i "ert system" utan att bestyckas av extra teknik från "ert system".
En fråga till - om någon bygger en "försignalmodul" baserat på ett LocoNet signalkort och som kan visa försignalbesked från t.ex. Klågerup. Har den någon funktion i "ert system"?

mvh/anders
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

AndersB skrev: En rak fråga - om jag bestyckar Klågerup med signaler (med normala LocoNet statusmeddelanden) - har den då någon plats/funktion i "ert system" utan att bestyckas av extra teknik från "ert system".
En fråga till - om någon bygger en "försignalmodul" baserat på ett LocoNet signalkort och som kan visa försignalbesked från t.ex. Klågerup. Har den någon funktion i "ert system"?

mvh/anders
Definiera vad dessa statusmeddelanden innehåller.
Finns t.ex. "Signal 3 bytt status till varsamhet" eller mer avancerat "Signal 5 bytt status till varsamhet vänta stopp"?

Det tror jag är nyckeln till det hela.
Finns det färdiga meddelanden som uppfyller det vi anse oss behöva eller de meddelandena leveranstörsspecifika?
För att använda leverantörsspecifika meddelanden tror jag vi skall akta oss för (med undantag av Digitrax, då de är "LocoNet facit").

/Lars
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

FREMO har bl.a. följande projekt för linjeblockering (tysk text):
http://fremo-block.sourceforge.net/

/Lars
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"