Fastclock - önskemål

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
daniel

Re: Fastclock - önskemål

Inlägg av daniel »

Om man använder Conrad-kortet så måste man väl ändå använda reläer? Fredriks RUT-hårdvara har väl fler saker än bara att koppla in RUT-bussen på kortet? Och då går det jämt upp mot min lösning.

Se bifogad ritning. Den behöver dubbleras för att även få med RTS-signalen. Men så här bör det väl kunna funka? Dioden mellan GND och 24volt på RUT-utgången bör fånga de flesta transienter?

Mvh Daniel
Bilagor
RUT_hardware_2.png
RUT_hardware_2.png (18.53 KiB) Visad 3888 gånger
Senast redigerad av 1 daniel, redigerad totalt 2012 gånger.
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

Jag upptäckte ett fel i elschemat. Reläerna ska ju inte polvända utan enbart koppla in ena polen. Det andra reläet polvänder ju.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

Elschemat korrigerat.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Schemat är lite fel: det ligger normalt ingen spänning på RUT-ledningarna. schemat blir rätt om du ritar om kontakternas läge, för normalt så ritar man kontakterna så att när reläet drar skall de flytta sig mot spolen.

Optokopplaren måste matas med någon spänning också. 24V?

/Lars
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

Uppdaterad skiss.

Edit: Uppdaterat skissen efter LLJ:s synpunkt på reläet.

Mvh Daniel
Bilagor
RUT_hardware_3.png
RUT_hardware_3.png (15.56 KiB) Visad 3871 gånger
Senast redigerad av 1 daniel, redigerad totalt 2012 gånger.
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Kontakt:

Inlägg av FreddePettersson »

@Daniel
Min nuvarande dator har Seriel port.
Precis som LLJ säger, så hade jag stora beskymmer med spikar när klockornas spolar drog, efter mkt testade fick det bli ett mellan relä, och separat matning till kort och RUT puls.

Vet inte om LLJ kan delge dig sin kod, då kan du väl läsa dig till hur det funkar misstänker jag!

Alternativt är att du skriver något att börja med med DLLen till mitt kort och att jag testar av det hela. Eller så kommer jag ner med växeln en kväll för lite tester hos dig. Ja, eller så får jag monterar ur det ut skåpet så du kan låna det en längre tid.
Fördelen med befintligt kort är att det finns redan och att man också kan få lite ingångar till programmet.

Jag tor att det Johnny menade med bibehållen arkitektur, var just att nyttja den hårdvara som redan finns.
Alternativ är väl att klienten kan hantera bägge sätten, dvs via seriell port eller K8050 kortet.

Min önskan är K8050 kortet kan användas.

Med vänlig hälsning,
Fredrik
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

Jag programmerar i Java och då är det lite komplicerat att använda DLL:er även om det går. Men kan jag låna kortet en längre tid så kan jag försöka få till det, även om jag inte kan garantera att det lyckas. Java är lite speciellt eftersom det körs i en egen virtuell miljö. Fördelen med serieporten är att det finns färdigt Java-gränssnitt så där är problemet löst. Samt att jag i princip har komponenter hemma för att bygga hårdvaran till serieporten.

Jag är inte omöjlig, vill ni ha befintlig hårdvara så kan jag titta på det. Jag tittade på programmeringsmanualen för kortet så får jag bara DLL:en att fungera så går nog det andra att lösa. Dock var det en väldigt massa funktioner som inte behövs för RUT-hårdvaran. Det känns dock som att det är mer jobb att få Java att prata med DLL:en än att bygga serieport->RUT-hårdvaran.
FreddePettersson skrev:Fördelen med befintligt kort är att det finns redan och att man också kan få lite ingångar till programmet.
Används dessa ingångar till något? För om jag gör en RUT-klient som använder K8050-kortet så kommer ju bara en utgång användas, och det blir omöjligt att använda kortets övriga ingångar och utgångar till något annat samtidigt.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Kontakt:

Elshema 2

Som det ser ut sker ingen polvändning alls, drar man 24 VDC plus till andra kontakten och GND lika till andra får man polvändningen men om bara ett relä används kommer pulsen ligga till tills dess polvändningen sker.

Min erfarenhet är att man måste ha spänningslöst ca 0,30- 0,5 sekunder mellan polskifte sker annars hinner inte mekaniken i klockan med.
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Byggtrådar:
Kristineberg Västra
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Kontakt:

Jag kan se om jag kan kopiera CD med mjukvaran eller skicka DLL en med epost till dig.

Natti, natti
Fredrik
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Byggtrådar:
Kristineberg Västra
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

FreddePettersson skrev:Elshema 2

Som det ser ut sker ingen polvändning alls, drar man 24 VDC plus till andra kontakten och GND lika till andra får man polvändningen men om bara ett relä används kommer pulsen ligga till tills dess polvändningen sker.

Min erfarenhet är att man måste ha spänningslöst ca 0,30- 0,5 sekunder mellan polskifte sker annars hinner inte mekaniken i klockan med.
Det är bara halva elschemat som jag har ritat. Den andra halvan ser likadan ut men har RTS-signalen som input och RUT-utgången är polvänd.

Mvh Daniel
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"