Det går ju åt ett par "tågmedlar" per linjesträcka. Om en station skall lämnas obevakad vore det praktiskt att kunna koppla ihop två st på den obevakade stationen, så att man begär klart mellan de båda yttre punkterna om ni förstår hur jag menar. Den obevakade stationen blir då en bit av linjen.
Att få klart efter en viss tid automatiskt känns inte som någon bra lösning. Stationen kan t.ex. vara full så att det inte finns plats för fler tåg.
/Lars
TAM-apparat
Re: TAM-apparat
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Att kunna tvinga fram en tågväg tycker jag är helt förkastligt. Det skulle helt frångå principen att i möjligaste mån följa vår förebild. Det är ju som att skicka ut ett tåg på linjen utan att veta om den är fri. TAM-apparaten ska bara vara ett hjälpmedel för att förenkla det hela. Får man inte svar får man väl använda telefonen och i sista hand gå till berörd driftplats och prata med tjänstgörande tkl.
Men kan man lösa problemet med att koppla förbi en tidvis obemannad station vore det bra. Sådant är ju helt enligt förebilden. I obevakat läge står infarts och ev utfartssignaler på kör för tåget. Stationen är då en del av linjen. När bevakningen tas upp så meddelas bevakade stationer på angränsande sidor om den åter bevakade.
PLj
Men kan man lösa problemet med att koppla förbi en tidvis obemannad station vore det bra. Sådant är ju helt enligt förebilden. I obevakat läge står infarts och ev utfartssignaler på kör för tåget. Stationen är då en del av linjen. När bevakningen tas upp så meddelas bevakade stationer på angränsande sidor om den åter bevakade.
PLj
Nja, nu är det ju inte frågan om att linjen kan vara belagd. Så länge "tåg in" inte är bekräftat så kommer linjen vara upptagen.
Tanken är bara att om linjen är ledig så kan man boka den från ena stationen, utan svar från den andra stationen.
Att ingen svarar där inom en viss tid tyder ju på att ingen är där (att svara genom att trycka på vippan tar ju dessutom bara någon sekund, inte som att svara i telefon och meddela att linjen är upptagen).
Linjen är alltså inte problemet, och man får bara klart till nästa stations infartssignal.
Nästa problem kan vara att stationen är full, men såvida inte två tågförare (eller fler) parkerat sina tåg och gått därifrån (vilket vi inte får göra) så borde det finns någon som kan svara på en linjebegäran.
Finns det ingen som kan svara så borde stationen vara tom, eller ?
Tanken är bara att om linjen är ledig så kan man boka den från ena stationen, utan svar från den andra stationen.
Att ingen svarar där inom en viss tid tyder ju på att ingen är där (att svara genom att trycka på vippan tar ju dessutom bara någon sekund, inte som att svara i telefon och meddela att linjen är upptagen).
Linjen är alltså inte problemet, och man får bara klart till nästa stations infartssignal.
Nästa problem kan vara att stationen är full, men såvida inte två tågförare (eller fler) parkerat sina tåg och gått därifrån (vilket vi inte får göra) så borde det finns någon som kan svara på en linjebegäran.
Finns det ingen som kan svara så borde stationen vara tom, eller ?
Tråden handlade ursprungligen om "Togmeldern". Syftet med denna apparat är endast att förenkla tåganmälan i samband med trafikspel. Det finns fall då denna inte kan användas, utan tåganmälan måste utväxlas via telefon som vanligt. Exempel på sådana situationer är ändrad tågföljd, flyttat tågmöte, vagnuttagning etc.
Diskussionen har kommit att handla om apparater med delvis annat syfte och funktion, För att undvika förvirring vore det önskvärt att diskutera dessa andra ändamål i separata trådar.
Diskussionen har kommit att handla om apparater med delvis annat syfte och funktion, För att undvika förvirring vore det önskvärt att diskutera dessa andra ändamål i separata trådar.
-
Eller så får vi göra som Trafikverket gjorde gå över till E-tam fast det blev ju inte helt lyckat men kanske fungerar bättre i modell för här verkar det finnas en goda datakunskaper.
Johnny, du skrev själv i början att ett alternativ kan vara "Nyutveckling med delvis andra funktioner", men tycker du vi kommer för långt ifrån Tågmeldern nu så kanske det är läge för en annan tråd??
Jo, förvisso. Men grundfunktionen för "Togmeldern" bör ändå vara tåganmälan. Jag hade vissa idéer om ytterligare funktioner, men ju mer jag tänker på det, desto mer övertygad blir jag om att funktionaliteten är bra som den är. Återstår möjligen att utforma gränssnittet på ett mer intuitivt sätt.
(ETAM låter ju kul förstås, men förebildsenligt är det endast under en tämligen snäv tidsperiod.)
(ETAM låter ju kul förstås, men förebildsenligt är det endast under en tämligen snäv tidsperiod.)
- StefanFjällemark
I dag skulle man kunna ha en webbaserad TAM-apparat. Jag håller på att ta fram en serverprogramvara och en webbapp för detta och tar gärna emot synpunkter på mitt projekt för detta på GitHub.
Det finns även en tråd för detta här på forumet. Skriv dina eventuella kommentarer på den tråden och inte som svar på detta inlägg.
Det finns även en tråd för detta här på forumet. Skriv dina eventuella kommentarer på den tråden och inte som svar på detta inlägg.