TAM-apparat
-
TAM-apparat
Efter att ha använt norrmännens togmelder i Värnamo så kan jag hålla med att den kan vara rätt användbar. Jag tyckte dock att dess enda lysdiod i olika färger och blink inte var helt intuitiv. Om någon skulle bygga något liknande i Sverige så skulle jag gärna se en mer intuitiv signalbild. Som ett förslag så bifogar jag en skiss med tre lysdioder. Två som representerar en vanlig svensk tvåskenssignal och en som representerar linjens status. För mer info se bilagan (som nog kräver att man har använt togmeldern för att förstå hur allt fungerar).
/Erik
PS. Den riktigt händige kopplar naturligtvis ihop TAM-apparaten med sin utfartssignal.
Edit 2014-02-07: Uppdaterat förslaget baserat på nedanstående kommentarer.
/Erik
PS. Den riktigt händige kopplar naturligtvis ihop TAM-apparaten med sin utfartssignal.
Edit 2014-02-07: Uppdaterat förslaget baserat på nedanstående kommentarer.
- Bilagor
-
- TAM-apparat 2014-02-07.pdf
- (33.03 KiB) Nerladdad 269 gånger
Senast redigerad av 1 ErikKuiper, redigerad totalt 2014 gånger.
Re: TAM-apparat
Tycker Din idé är helt OK. Enda anmärkningen skulle vara att jag helst vill ha den gröna dioden överst i signalen för att bättre svara mot verkligheten.
PLj
PLj
Bra idé Erik !
Längst upp står det rätt när det gäller grön/röd men bilderna visar tvärtom.
Jag skulle nog förorda en avvikande färg för spårstatus. Dels för att det blir tydligare, dels är det mindre lyckat att ha röd/grön i samma lysdiod för dem som är färgblinda. (Sitter de på olika plats så fungerar det ju ganska bra ändå).
Lämplig färg? Gul/vit/blå?
Om det då blir en enfärgad lysdiod så får släckt betyda ej belagt spår, tänt = spåret upptaget.
Längst upp står det rätt när det gäller grön/röd men bilderna visar tvärtom.
Jag skulle nog förorda en avvikande färg för spårstatus. Dels för att det blir tydligare, dels är det mindre lyckat att ha röd/grön i samma lysdiod för dem som är färgblinda. (Sitter de på olika plats så fungerar det ju ganska bra ändå).
Lämplig färg? Gul/vit/blå?
Om det då blir en enfärgad lysdiod så får släckt betyda ej belagt spår, tänt = spåret upptaget.
En summer som låter när man begär linje är nog inte fel då det inte är säkert att man tittar på panelen hela tiden.
Är det inte bättre med släckt LED=upptaget spår, precis som indikeringarna i ett ställverk i verkligheten?
/Lars
Är det inte bättre med släckt LED=upptaget spår, precis som indikeringarna i ett ställverk i verkligheten?
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Jag trodde det var tvärtom...
men visst är det väl bäst att följa verkligheten.

men visst är det väl bäst att följa verkligheten.
I de äldre ställverken var det så att släckt/trasig lampa = upptaget spår. Allt för att ge max säkerhet vid elektriskt fel.
I moderna ställverk på datorskärm så visas upptaget spår med rött sträck har jag för mig. Någon som kan bekräfta om detta stämmer?
/Lars
I moderna ställverk på datorskärm så visas upptaget spår med rött sträck har jag för mig. Någon som kan bekräfta om detta stämmer?
/Lars
FREMO
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
I viss årgång av ställverk (mod 59?) visas fri sträcka (lagd tågväg) med gult ljus och belagd sträcka med rött ljus om jag kommer ihåg rätt. När lagd tågväg löst ut slocknade ljuset allt eftersom tåget passerat. Men jag tror att det röda ljuset på belagd sträcka lyste hela tiden. I äldre ställverk (el/mek) var det som LLJ skrev att gul lampa visade fri sträcka och belagd sträcka var släckt. Hur det är i moderna datorställverk vet jag inte.
Så på "togmeldern" skulle man kunna ha släckt lysdiod för fri sträcka, blinkande röd för begärd sträcka och fast röd för upptagen sträcka. Alternativt en friplacerad blinkande vit lysdiod för begärd sträcka. Ett blinkande sken är lättare att uppfatta. Men en summer är heller inte fel.
PLj
Så på "togmeldern" skulle man kunna ha släckt lysdiod för fri sträcka, blinkande röd för begärd sträcka och fast röd för upptagen sträcka. Alternativt en friplacerad blinkande vit lysdiod för begärd sträcka. Ett blinkande sken är lättare att uppfatta. Men en summer är heller inte fel.
PLj
"Togmeldern" är ju inte förebildsenlig över huvud taget, så därvidlag är man tämligen fri i utformningen.
Jag kan se två huvudalternativ:
a) Tillverkning av en ny serie, utformad pss som den befintliga
b) Nyutveckling med delvis andra funktioner, bl a automatisk spårindikering
Jag kan se två huvudalternativ:
a) Tillverkning av en ny serie, utformad pss som den befintliga
b) Nyutveckling med delvis andra funktioner, bl a automatisk spårindikering
Jag tycker alt b) verkar intressant att studera mera.
/Lars
/Lars
FREMO
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
-
Tänkte rätt, gjorde fel.plj skrev:Enda anmärkningen skulle vara att jag helst vill ha den gröna dioden överst i signalen för att bättre svara mot verkligheten.
Jag har nu uppdaterat förslaget baserat på era kommentarer. Jag har lagt till en ny lysdiod för begäran och ändrat linjeindikeringen till en vit lysdiod. Se första inlägget för uppdateringen.
En vidareutveckling med fungerande spårindikering (och gärna koppling till signalerna vid spåret) tycker jag också låter intressant, men jag tycker att de bör konstrueras så att de även går att använda utan att koppla in till banan. Så som mitt förslag ser ut så bör TAM-automaten kunna kommunicera med togmeldern (dvs den kan använda togmelderns kommunikationsprotokoll) då det enda som jag har gjort är att ändra visningen, inte funktionen.
/Erik