Vilka CVvärden-köregenskaper-bör Ett Lättkört Trafikspelslok ha ?

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
Eke

Re: Vilka CV-värden bör Det Optimala Trafikspelsloket ha ?

Inlägg av Eke »

LLJ skrev:Istället för att ha lok med olika svårighetsgrad att köra, definiera en nivå som är lagom och som alla bör hålla sig till.
Om sedan någon vill köra med ett lok med mer avancerade egenskaper så får hen byta till eget lok för ett specifikt köruppdrag och kan utnyttja de avancerade köregenskaperna.

Nackdelen med detta upplägg är att det kan innebära hantering av fordon: Det egna loket skall på plats istället för originalloket och efter avslutat köruppdrag så skall originalloket flyttas till den plats där köruppdraget avslutades, så att nästa förare har något dragfordon+körhandtag.

/Lars
Jo, fast lagom kan ju vara en nivå som väldigt få gillar! Både trögkörarna och dom mer traditionella förarna kanske alla känner att det bara blir halvbra?
Varken hackat eller malet med andra ord!
Jag är inne på linjen att det ska finnas möjligheter för alla att få en bra upplevelse!

Mvh. Eke
Qrt

Inlägg av Qrt »

OM fungerande lokstation(-er. Minst 2 ) finnes och systemet med stjärnor (whatever....) ordentligt berättas om i anmälan så tror jag att det blir ett lyft med olika svårhanterliga lok.

Deltagandet i "Modulforumsträffar" (i brist på bättre distinktion) är ju inte så hårdstyrt som vid F**** (obs, jag skämtar!)-träffar med faddrar och så. Men om man för 5-stjärnelokens framförande ställer som krav att de normalt ska bemannas med 2 personer, lokförare och biträde, så kanske även de som inte vill köra sådana lok provar på någon gång.
Så fungerar det ju ofta vid stationsbemanning i trafikspelen, såväl på modulträffar som hemma i "min" klubb.

Bara förare väl förtrogna med det av dem valda femstjärniga loket "får" köra dem ensamma. Och fråntas förartillståndet så fort de kör på något. :twisted:
----------------------------------------------------------------------------
Jag hoppas fortfarande att Kartago förstörs...eh att vi snart kommer fram till något slags rekommendationer för vilka CVn som bör ställas in. Och med vilka värden.
En nivå som är lagom och som alla bör för-hålla sig till.
Så att det blir gott om lok vilka uppför sig hyfsat snyggt i trafikspelen men ändå är säkra att hantera för ovana förare.

Några parametrar är ju faktiskt redan bestämda (exempelvis Analog = OFF . Adress 3 = i normal drift inte tillåtet) och andra har kommit en bit på väg (exempelvis begränsa toppfarten till en som motsvarar förebilden.).
Det finns ju ändå några CV funktioner som varken är lok eller dekoderspecifika. Vi kan väl börja med dem.

Sen kan vi öppna tråden för ljudtips och diskutera det fram till pension. :P
Allvarligt talat känner jag för att öppna den nu. Med förbehållet att det är ljudnivåtips och rekommendationer om vilka ljud som behövs.
(INTE på vilka knappar de ska ligga ty det är en mer komplicerad diskussion som redan förts separat i andra trådar.)

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Qrt skrev: Deltagandet i "Modulforumsträffar" (i brist på bättre distinktion) är ju inte så hårdstyrt som vid F**** (obs, jag skämtar!)-träffar med faddrar och så.
/Curt
Skulle snarare säga att man litar mer på varandra på F**** träffar. T.ex. har man låtit X5 från One87 deltaga i trafiken och köras av vem som helst, och det är ju inte några billiga saker.

Och hur skall klassifisering av svårighet göras?

Tycker att hela den här diskussionen börja kännas ganska onödig. Att lägga en massa tid på att klassificera sina lok känns onödigt.
Klarar man inte att köra de fordon som finns i trafikspelet, kör ett växellok på en station (de brukar inte gå så fort eller ha lång utrullning) eller var Tkl istället.

/Lars
Användarvisningsbild
Eke

Re: Vilka CVvärden-köregenskaper-bör Ett Lättkört Trafikspelslok ha ?

Inlägg av Eke »

Gjorde några små etiketter i går kväll som ska sitta på körhandtagen för att visualisera hur loket man är i begrepp att köra iväg med funkar!
Två staplar för accelerations och bromssträckan graderad från 0 till 5 meter!
Sitter i Malmö och är helt utan körhandtag att testa på så storleken kanske behöver justeras något och eventuellt måste man göra någon specialstorlek för någon enstaka körhandtagstyp!
Vill man inte ha några långa bromsträckor är väl dom lok som redovisas på etiketterna 2, 3 och 4 på bilden nedan att föredra medans en trögkörare gladeligen kan välja nummer 1!
Vad tror ni, är det inte ett ganska enkelt sätt att välja ett lok man gillar i trafikspelet om man märkte körkontrollerna med sådana etiketter?
Lok utan utrullning behöver ju egentligen inte ha någon, men det gör ju inget om den sitter där och visar klart vad man får!
image.jpg
/Eke
Otto BvL

Inlägg av Otto BvL »

Hej
Man kan ju fundera på om standard CV-inställningar egentligen är så bra:

1) Jeco Hg-lok för 2-R har slumpvis levererats med ESU-dekoder 4 resp 4M. Detta är olyckligt ur en CV-standard inställnings tanke, eftersom olika inställningar gäller för de två dekodertyperna. (Bl.a. saknas CV6 i ESU-dekodern 4M.)

2) Skillnad hos mekaniska egenskaper kan också kräva olika CV-inställningar i samma lok- och dekodertyp.

Otto
Användarvisningsbild
StefanFjällemark

Inlägg av StefanFjällemark »

Otto BvL skrev:Man kan ju fundera på om standard CV-inställningar egentligen är så bra?
Jag tog upp samma fråga tidigare i denna tråd och håller med om att det inte går att standardisera CV-värden.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

StefanFjällemark skrev:
Otto BvL skrev:Man kan ju fundera på om standard CV-inställningar egentligen är så bra?
Jag tog upp samma fråga tidigare i denna tråd och håller med om att det inte går att standardisera CV-värden.
Håller med att det är svårt att rekommendera en mer långtgående standardsättning! Men Stefans förslag att ställa en realistisk toppfart i cv5 och kanska 30% av det värdet i cv6 tycker jag kan vara ett bra grundtips om vad det minsta man bör göra för att få hyggliga köregenskaper!

/Eke
Användarvisningsbild
StefanFjällemark

Inlägg av StefanFjällemark »

Qrt skrev:Jag hoppas fortfarande att vi snart kommer fram till något slags rekommendationer för vilka CVn som bör ställas in. Och med vilka värden. En nivå som är lagom och som alla bör förhålla sig till. Så att det blir gott om lok vilka uppför sig hyfsat snyggt i trafikspelen men ändå är säkra att hantera för ovana förare.
Curt, för mig blir det lite förvillande att diskutera CV-värden när diskussionen verkar handla om lämpliga köregenskaper. Jag tycker att man bör formulera VAD man vill åstadkomma i termer av önskvärda köregenskaper sedan HUR detta görs via olika inställningar (CV-värden) i dekodern. Detta HUR är ju något som ser väldigt olika ut från lok till lok och mellan olika dekoderfabrikat.

Så VAD är viktiga egenskaper för lok som andra skall kunna köra tryggt och säkert men också realistiskt? Här är mitt bud på några av dessa egenskaper och lite om HUR man ställer in CV-värden för DCC:
  1. Analog drift avstängd: Motivet är att förhindra att lok rusar vid eventuellt fel på boostrar. Detta görs genom att sätta bit 2 i CV29 till 0.
  2. Ingen utrullning: Motivet är att kunna stanna snabbt, och detta uppnås av att nedvridningen av körhantaget till noll innebär att loket stannar direkt. Här finns flera lösningar:
    1. Det enkla och standardiserade sättet är att sätta CV4 till 0.
    2. För vissa dekodrar finns möjlighet att ha utrullningen definierad i CV4 men aktivera/inaktivera denna via funktionstangent på körhantaget. Nackdelen med den sistnämnda är att den kan aktiveras av misstag.
  3. Goda krypkörningsegenskaper: för att kunna köra realistiskt utan utrullning krävs att lokets fartkurva anpassas. Även här finns flera lösningar:
    1. I alla DCC-dekodrar skall man kunna sätta värden för start (CV2), medel (CV6) och högsta (CV5) hastighet. För bra krypkörningsegenskaper sätts CV2 till ett värde där loket inte rycker igång och CV6 sätts till max 30% av CV5. För att använda denna s.k. tre-stegskurvan sätts bit 4 i CV29 till 0.
    2. Vissa dekodrar erbjuder möjlighet att sätta en finare fartkurva i 28 steg i CV67-94 och här gäller samma regel att vid mitten av kurvan (CV80) bör ligga max på 30% av högsta hastighet. För att använda 28-stegskurvan sätts bit 4 i CV29 till 1.
  4. Maximal hastighet: för att omöjliggöra lok som kan rusa fram bör maximal hastighet sätts till rimliga värden. Detta sätter man i CV5. Det är omöjligt att ange ett standardiserat värde här, man måste prova eller mäta sig fram för varje loktyp. Använder du trestegs-kurvan och ändrar CV5 så bör du också justera CV6 till maximalt 30% av CV5.
Kan man konfigurera sitt lok efter dessa hyfsat enkla tumregler vill jag påstå att det kommer att vara både enkelt att köra för den ovane och kul att köra för oss som vill köra realistiskt. Jag vet att detta är en kompromiss (bland annat med mig själv ;) ) men det måste vara enkelt och praktiskt för de flesta.

För er som tycker det här med bitar i CV29 och långa adresser i CV17-18 är krångligt så bifogar jag en Excel-fil som räknar ut allt åt dig på ett enkelt och lättfattligt sätt.
Bilagor
CV17-18 samt CV29.xlsx
(10.25 KiB) Nerladdad 274 gånger
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Otto BvL

Inlägg av Otto BvL »

Stefan

Håller med Dig i allt utom punkt 4! Varför inte använda modellens skalenliga max-hastighet (det om något borde väl vara något att standardisera)? Förebildens max-hastighet finns ju angiven, om inte annat så, i ett flertal böcker. En mätsträcka och ett tidtagarur borde väll de flesta kunna åstadkomma!

Otto
Användarvisningsbild
MickeC
Kontakt:

Inlägg av MickeC »

Otto BvL skrev:Stefan

Håller med Dig i allt utom punkt 4! Varför inte använda modellens skalenliga max-hastighet (det om något borde väl vara något att standardisera)? Förebildens max-hastighet finns ju angiven, om inte annat så, i ett flertal böcker. En mätsträcka och ett tidtagarur borde väll de flesta kunna åstadkomma!

Otto
Instämmer, sen borde högsta hastighet kanske hållas på rimlig nivå 120-135 km/h även om förebilden har högre...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"