OM fungerande lokstation(-er. Minst 2 ) finnes och systemet med stjärnor (whatever....) ordentligt berättas om i anmälan så tror jag att det blir ett lyft med olika svårhanterliga lok.
Deltagandet i "Modulforumsträffar" (i brist på bättre distinktion) är ju inte så hårdstyrt som vid F****
(obs, jag skämtar!)-träffar med faddrar och så. Men om man för 5-stjärnelokens framförande ställer som krav att de normalt ska bemannas med 2 personer, lokförare och biträde, så kanske även de som inte vill köra sådana lok provar på någon gång.
Så fungerar det ju ofta vid stationsbemanning i trafikspelen, såväl på modulträffar som hemma i "min" klubb.
Bara förare väl förtrogna med det av dem valda femstjärniga loket "får" köra dem ensamma. Och fråntas förartillståndet så fort de kör på något.
----------------------------------------------------------------------------
Jag hoppas fortfarande
att Kartago förstörs...eh att vi snart kommer fram till något slags rekommendationer för vilka CVn som bör ställas in. Och med vilka värden.
En nivå som är lagom och som alla bör
för-hålla sig till.
Så att det blir gott om lok vilka uppför sig hyfsat snyggt i trafikspelen men ändå är säkra att hantera för ovana förare.
Några parametrar är ju faktiskt redan bestämda (exempelvis Analog = OFF . Adress 3 = i normal drift inte tillåtet) och andra har kommit en bit på väg (exempelvis begränsa toppfarten till en som motsvarar förebilden.).
Det finns ju ändå några CV funktioner som varken är lok eller dekoderspecifika. Vi kan väl börja med dem.
Sen kan vi öppna tråden för ljudtips och diskutera det fram till pension.
Allvarligt talat känner jag för att öppna den nu. Med förbehållet att det är ljudnivåtips och rekommendationer om vilka ljud som behövs.
(INTE på vilka knappar de ska ligga ty det är en mer komplicerad diskussion som redan förts separat i andra trådar.)
/Curt