Hur funkar det med korta och långa adresser?
- pcederstrand
Re: Hur funkar det med korta och långa adresser?
När man programmerar med en Lenz LH100 (som vi oftast gör och har på MMM mötena) så är
0-99 kort adress och
100-9999 lång adress.
CV1 kan bara innehålla 0-99 och allt annat blir då long i CV17, 18
-------- ur LH100 --------
The 2-digit addresses (1-99) are stored in the locomotive
decoder in CV1, 4-digit locomotive addresses (100-9999) in
CV17 and CV18. When programming with “DIR” you don’t
have to think about this. All necessary settings are
automatically made in the locomotive decoder for you!
---------------------------
Roco Multimaus (som Lenz) programmerar endast 1-99 i CV 1 alltså kort adress och 100 - uppåt blir lång
ESU programmeraren kan programmera 1-127 i CV 1 alltså kort adress medans 128 - upp blir lång
Digitrax Zephyr programmerar 1-127 som kort adress och 128 - upp som lång
Lenz programmerar consistadresser 1-99
ESU programmerar consist 1-127
Alltså en j-vla soppa med att tillåta 100-127 !!!
0-99 kort adress och
100-9999 lång adress.
CV1 kan bara innehålla 0-99 och allt annat blir då long i CV17, 18
-------- ur LH100 --------
The 2-digit addresses (1-99) are stored in the locomotive
decoder in CV1, 4-digit locomotive addresses (100-9999) in
CV17 and CV18. When programming with “DIR” you don’t
have to think about this. All necessary settings are
automatically made in the locomotive decoder for you!
---------------------------
Roco Multimaus (som Lenz) programmerar endast 1-99 i CV 1 alltså kort adress och 100 - uppåt blir lång
ESU programmeraren kan programmera 1-127 i CV 1 alltså kort adress medans 128 - upp blir lång
Digitrax Zephyr programmerar 1-127 som kort adress och 128 - upp som lång
Lenz programmerar consistadresser 1-99
ESU programmerar consist 1-127
Alltså en j-vla soppa med att tillåta 100-127 !!!
mvh /peterc
Jag har bara varit med om en gång att det varit problem! För ett antal år sedan i Norrköping på 3R-träff när jag programmerade en TMZ108 med loknummret 108 med min för 3R udda Lenzcentral! Detta funkade inte då banan hade Intellibox som central, det tog en stund innan poletten trillade ner men sedan dess när man är medveten om problemet så är det inget problem längre när EA är medveten om det, och dom få av oss som tagit på oss den här EA-sysslan vet nog om det här nu och det är ytterligt sällan det inträffar!
Om vi kör 1-99 som kort adress och 100-9999 som lång så ska det mycket till för att strula då dom flesta av våra vanliga centraler funkar just så. Det är väl bara Intellibox och Digitrax som jag vet om som inte fungerar så, och om då någon medlem med sådan utrustning hemma samtidigt vill ha adress i det aktuella intervallet så hjälper vi honom och förklarar varför det är så, jag tror inte att det är ett oöverstigligt problem!
Vi har gott om Lenzcentraler att programmera med så att om Lokprogrammer inte vill ha långa adresser i intervallet 100-127 är det inget stort problem.
Och hemma verkar folk mest ha Rocos system och inte heller då är det något problem!
Och den som vill slippa den här problematiken väljer en lokadress utanför intervallet 100-127 själv istället för att någon ska förbjuda hen det tycker jag!
Den som inte känner till problemet lär märka det och lär med säkert 100% säkerhet kontakta EA när det inte funkar och där få hjälp!
Intellibox är nog väldigt ovanliga på H0-2R och Digitrax finns nog mest på AmericaN och jag misstänker att dom mest nyttjar fyrställiga adresser om jag får gissa lite!
Vi är ganska många som gärna använder loknummren som lokadresser och vill ha det så, snälla förstör inte det! Det är inte alla som vill ha ett anonymt nummer intervall för sina lok!
Och ja, vi är medvetna att dom adresserna kan krocka ibland på populära lokmodeller men också det har varit ett litet problem som alltid lösts pragmatiskt med lite god vilja av medlemmarna!
Mvh. Eke
Om vi kör 1-99 som kort adress och 100-9999 som lång så ska det mycket till för att strula då dom flesta av våra vanliga centraler funkar just så. Det är väl bara Intellibox och Digitrax som jag vet om som inte fungerar så, och om då någon medlem med sådan utrustning hemma samtidigt vill ha adress i det aktuella intervallet så hjälper vi honom och förklarar varför det är så, jag tror inte att det är ett oöverstigligt problem!
Vi har gott om Lenzcentraler att programmera med så att om Lokprogrammer inte vill ha långa adresser i intervallet 100-127 är det inget stort problem.
Och hemma verkar folk mest ha Rocos system och inte heller då är det något problem!
Och den som vill slippa den här problematiken väljer en lokadress utanför intervallet 100-127 själv istället för att någon ska förbjuda hen det tycker jag!
Den som inte känner till problemet lär märka det och lär med säkert 100% säkerhet kontakta EA när det inte funkar och där få hjälp!
Intellibox är nog väldigt ovanliga på H0-2R och Digitrax finns nog mest på AmericaN och jag misstänker att dom mest nyttjar fyrställiga adresser om jag får gissa lite!
Vi är ganska många som gärna använder loknummren som lokadresser och vill ha det så, snälla förstör inte det! Det är inte alla som vill ha ett anonymt nummer intervall för sina lok!
Och ja, vi är medvetna att dom adresserna kan krocka ibland på populära lokmodeller men också det har varit ett litet problem som alltid lösts pragmatiskt med lite god vilja av medlemmarna!
Mvh. Eke
Dåså.
Nu vet vi mer om hur det fungerar och hur några olika EA vill ha det.
Intressant läsning.
Men det är väl egentligen inte något annorlunda än vid arrangerandet av modulträffar i stort:
Arrangören bestämmer reglerna, talar om hur de vill ha det, och de inbjudna har att förhålla sig därtill eller låta bli att deltaga.
Och saken verkar ju inte svårhanterbar. Det är nema problema och en storm i ett vattenglas i de flesta fall.
De {2R rallare} som vill minimera risken för problem kör i dagsläget fyrställigt. Och förhandlar vid behov på plats med dem som råkar ha samma adress. De som måste ha det annorlunda - Jag har ett tåg med dekoder i manövervagnen som jag inte har lyckats programmera fyrställigt - kan ibland köra tågen utan omadressering, ibland efter omprogrammering och ibland inte alls.
Och imorgon är det annan teknik och andra centraler som gäller i alla fall.
(Jag är väl inte ensam om att ha en "för gammal" dekoder liggande...Och ett digitalsystem i någon låda för att det har ersatts av ett modernare...)
Då är det besvärligare när man inte kan använda sitt till modulkörningar inköpta handtag för att just det systemet inte är uppe ... <----Obs OFF TOPIC (fast favorit i repris)
Men det finns obesvarade bidrag som rör inledningsfrågan:
Nu vet vi mer om hur det fungerar och hur några olika EA vill ha det.
Intressant läsning.
Men det är väl egentligen inte något annorlunda än vid arrangerandet av modulträffar i stort:
Arrangören bestämmer reglerna, talar om hur de vill ha det, och de inbjudna har att förhålla sig därtill eller låta bli att deltaga.
Och saken verkar ju inte svårhanterbar. Det är nema problema och en storm i ett vattenglas i de flesta fall.
De {2R rallare} som vill minimera risken för problem kör i dagsläget fyrställigt. Och förhandlar vid behov på plats med dem som råkar ha samma adress. De som måste ha det annorlunda - Jag har ett tåg med dekoder i manövervagnen som jag inte har lyckats programmera fyrställigt - kan ibland köra tågen utan omadressering, ibland efter omprogrammering och ibland inte alls.
Och imorgon är det annan teknik och andra centraler som gäller i alla fall.
(Jag är väl inte ensam om att ha en "för gammal" dekoder liggande...Och ett digitalsystem i någon låda för att det har ersatts av ett modernare...)
Då är det besvärligare när man inte kan använda sitt till modulkörningar inköpta handtag för att just det systemet inte är uppe ... <----Obs OFF TOPIC (fast favorit i repris)
Men det finns obesvarade bidrag som rör inledningsfrågan:
LLJ skrev:Går adress 100-127 att programmera på en LZV100? Den centralen var ju vanlig ganska länge vid körningarna hos både MMM och Modul Syd.
Man kan t.ex. inte programmera alla CV i "POM" mode på en LZV100./Lars
Själv är jag nyfiken på vad som krävs om jag sätter på släpskon på min EHG388 från ESU igen och till exempel vill att den ska rulla i Eskilstuna,.LLJ skrev:Lite OT: hur ser det ut med stödet för mult i centralen för de digitalcentraler som vi använder?
Istället för att använda CV19 i dekodrarna.
LZV100 och Digitrax DCS100 / DCS200 stödjer det, z21/Z21 vet jag inte, Inte heller om IB/IBII stödjer det.
/Lars
Vad är det för begränsningar som gäller för adressering av dekodrar för 3R? Nu när även 3R ofta använder Z21.
Är det fortfarande vanligt med annan huvudcentral?
Fast jag kanske anses fråga i fel tråd. Eller i fel forum. Även om det inte framgår av rubriken och även 3R numera ibland använder Z21 så löd ju inledningsfråganMånga dekodrar är ju så kallade multiprotokolldekodrar. Vissa 2R arrangörer ställer krav på att funktioner ska vara avstängda som behövs för 3R.
Vad gäller om jag vill köra ett ESU lok på 3R?
/CurtI <Hur funkar det med korta och långa adresser> daniel skrev:Jag är väl medveten om skillnaden mellan korta och långa adresser på DCC, men hur funkar det i praktiken för oss? Kan man anta att alla adresser 1 - 99 är korta och alla adresser 100 - 9999 är långa?
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Inte alls idiotiskt med 4-ställiga nummer ner till 0001! Man får faktiskt 2 parallella tillfälliganummerserier i intervallet 1-127 (enbart genom göra POM på CV19 eller starta koncist)!Ska man sätta en lång adress i intervallet 1 - 127 på en ESU-dekoder så måste man göra det genom att skriva till CV-registren direkt. Och att göra det när man har tillgång till en ESU-programmerare anser jag är fullständigt idiotiskt. Sannolikheten att man gör något fel är mångdubbelt större om man skriver direkt till CV-register istället för att använda ESU-programmerarens användargränssnitt. Och dessutom går man då miste om möjligheten att spara dekoder-konfigurationen på fil.
Finns det någon situation då man faktiskt vinner något på att ha en lång adress i intervallet 1 - 127 ? Jag har mycket svårt att tro det.
Med vänlig hälsning
Daniel
Ordförande i ModulSyd
Användningsområden:
1) 2-ställiga nummer kan användas för "koncist" utan hänsyn till loknummer i området.
2) "Falsk koncist" tilldelas lok som tågnummer från tidtabellen (ex lok xxxx kör tåg yy).
3) 2-ställiga nummer kan användas för lokala växellok.
Efter avslutat sejour nollställer man CV19 igen eller stänger av koncist och vips man har sitt ordinarie nummer tillbaka!
Mvh Otto BvL
För banor som SMJ där man har tydliga regler och noga kontrollerade lok så kan jag köpa resonemanget.
På modulträffar som MMM och ModulSyd där man har en stor variation på deltagarnas kunskaper i DCC och dekoderprogrammering ser jag punkt 1 och 2 som riskfyllda.
Med vänlig hälsning
Daniel
På modulträffar som MMM och ModulSyd där man har en stor variation på deltagarnas kunskaper i DCC och dekoderprogrammering ser jag punkt 1 och 2 som riskfyllda.
Med vänlig hälsning
Daniel
Daniel
Jag tänkte faktisk på att förenkla vid modulkörningar. SMJ har ett antal medlemmar som också är med i MMM och det händer att de kommer tillbaka med felinställda lok! Från början ställer man in lokadressen som fyrställig (även i intervallet 1-127), besvärligt men det behöver ju bara ske en gång per lok!
Vid modulkörning behövs en lista 1 -100 och tilldela deltagarna lediga nummer från denna.
Deltagarna ställer sen in sitt lok som koncist-deltagare med denna koncist-adress i online systemet (ett kommando).
Innan deltagaren går hem och tar bort loket från spåret, upphäver han koncist-kopplingen (ett kommando) varvid hans vanliga adress fungerar igen.
Skulle han glömma det, fungerar loket inte hemma, men han kan han då nollställa CV19!
Det blir ju normalt bara ett lok i varje koncist (= falsk koncist), men det är inget som hindrar om man har lokkoppling att flera lok ingår.
Jag tror att om man bar lär sig koncist-kommandona (2 st), detta skulle förenkla ovh minska felrisken.
Metoden måste naturligvis provas ut först föra att se "om det finns några ben i osten".
Mvh Otto BvL
Jag tänkte faktisk på att förenkla vid modulkörningar. SMJ har ett antal medlemmar som också är med i MMM och det händer att de kommer tillbaka med felinställda lok! Från början ställer man in lokadressen som fyrställig (även i intervallet 1-127), besvärligt men det behöver ju bara ske en gång per lok!
Vid modulkörning behövs en lista 1 -100 och tilldela deltagarna lediga nummer från denna.
Deltagarna ställer sen in sitt lok som koncist-deltagare med denna koncist-adress i online systemet (ett kommando).
Innan deltagaren går hem och tar bort loket från spåret, upphäver han koncist-kopplingen (ett kommando) varvid hans vanliga adress fungerar igen.
Skulle han glömma det, fungerar loket inte hemma, men han kan han då nollställa CV19!
Det blir ju normalt bara ett lok i varje koncist (= falsk koncist), men det är inget som hindrar om man har lokkoppling att flera lok ingår.
Jag tror att om man bar lär sig koncist-kommandona (2 st), detta skulle förenkla ovh minska felrisken.
Metoden måste naturligvis provas ut först föra att se "om det finns några ben i osten".
Mvh Otto BvL
Jo, men då pratar vi ändå en speciallösning för SMJ. På körningar med europeisk förebild så är multipelkörning ganska ovanligt även om det förekommer, så jag tror inte det är något större problem om SMJ använder enskilda lok i konsist, så länge det är begränsat antal personer som använder den lösningen. Och på amerikanska banor lär det inte vara något problem då inga amerikanska lok används på SMJ:s bana.
Jag ser en stor skillnad mellan att å ena sidan rekommendera den här lösningen internt för medlemmar i SMJ som ska på modulträff, och å andra sidan rekommendera den på allmänna forum för folk man inte känner. På SMJ har du ju möjlighet att enkelt visa hur man gör och i värsta fall hjälpa till med omprogrammering om någon har gjort något galet.
Men om alla deltagare på modulträffar börjar använda den här principen i syfte att ha en adress hemma och en annan adress på modulträffar så stöter vi snart på patrull. På DreamTrack var vi ca 90 deltagare så om alla ska ha sin adress i intervallet 1-127 så tar de adresserna snart slut. I synnerhet eftersom många har med sig flera lok.
Däremot har jag inget emot att vi ventilerar idéer som i den här tråden. Det är intressant att se hur andra tänker.
Med vänlig hälsning
Daniel
Jag ser en stor skillnad mellan att å ena sidan rekommendera den här lösningen internt för medlemmar i SMJ som ska på modulträff, och å andra sidan rekommendera den på allmänna forum för folk man inte känner. På SMJ har du ju möjlighet att enkelt visa hur man gör och i värsta fall hjälpa till med omprogrammering om någon har gjort något galet.
Men om alla deltagare på modulträffar börjar använda den här principen i syfte att ha en adress hemma och en annan adress på modulträffar så stöter vi snart på patrull. På DreamTrack var vi ca 90 deltagare så om alla ska ha sin adress i intervallet 1-127 så tar de adresserna snart slut. I synnerhet eftersom många har med sig flera lok.
Däremot har jag inget emot att vi ventilerar idéer som i den här tråden. Det är intressant att se hur andra tänker.
Med vänlig hälsning
Daniel
- StefanFjällemark
Även om jag kan programmera in långa adresser i mina lok även i intervallet 1-99, så har jag minsann inte fått det att fungera på hemmabanan där jag har en Z21. Loken reagerar inte, jag måste ha korta adresser i intervallet 1-99 för att tågen skall rulla. Men jag kanske har missat någon inställning?Otto BvL skrev: Från början ställer man in lokadressen som fyrställig (även i intervallet 1-127), besvärligt men det behöver ju bara ske en gång per lok!
- StefanFjällemark
Det är nog inte så enkelt. För att få annat än farten och riktningen att fungera i "falsk" eller "äkta" konsist måste man även ange vilka funktioner F0-F15 som skall fungera i konsist: ljud, ljus, rangergång, acceleration, tuta. Så är det plötsligt minst två CV till som är inblandade. Jag tror det blir för krångligt för tillräckligt många deltagare. Visst kan vi hjälpa till på träffarna, men vad gör den som glömmer att återställa sitt lok när man kommer hem?Otto BvL skrev:Vid modulkörning behövs en lista 1 -100 och tilldela deltagarna lediga nummer från denna.
För mig som verkligen kör multipel med två till fyra lok via konsist CV19 (även på modulträffar) vill jag t.ex. att belysningen INTE skall fungera i konsist, för då tänds strålkastarna i alla multipelkopplande lok. Jag vill att lokföraren tänder ljuset i det lok som kör först och i fast riktning, så man kan backa utan att ljuset växlar riktning. Det är inte kompatibelt med SMJ-modellen, där belysningen helst bör fungera i konsist, för annars kan man inte tända/släcka ljuset på loket alls.
Både som deltagare och elansvarig tycker jag det är mycket enklare att man anmäler loket med den adress det nu har och veta att alla funktioner fungerar. Är inte adressen ledigt får jag välja a) byta adress innan träffen, b) förhandla med den som har adressen om att "låna" den (sker t.ex. vid fri körning). Som elansvarig ger jag alltid adress-prioritet till de lok som används i trafikspel, oavsett vem som bokade adressen först.
Har läst igenom dom senaste inläggen nu och tycker det verkar vara en lösning som inte passar oss i modulsvängen. Det sätt som vi hanterat adresserna hitills har ju fungerat bra tycker jag, och med föranmälan så har jag fått uppfattningen att dom flesta använder dom adresser som dom normalt har hemma eller i någon klubb vare sig det varit eget intervall eller loknummer som även är lokadressen. Tycker det varit relativt sällan som någon måste ändra sin normala adress.
Instämmer helt med Stefan angående erfarenheter om multadresser och åtkomst av dekoderfunktionerna då även jag bara använder CV19 för mult numera då Z21 saknar möjlighet till att sätta mult i centralen!
Jag undrar också hur man får centralen att sända ut alla adresserna från 1 och uppåt som långa? Finns det någon inställning för detta i Lenz-centralen, det är i så fall något som jag missat.
Adressrymden 1-127 är också som redan sagts för liten för modulträffar då det uppskattningsvis normalt brukar anmälas minst 150-200 lokadresser på våra träffar.
Mvh. Eke
Instämmer helt med Stefan angående erfarenheter om multadresser och åtkomst av dekoderfunktionerna då även jag bara använder CV19 för mult numera då Z21 saknar möjlighet till att sätta mult i centralen!
Jag undrar också hur man får centralen att sända ut alla adresserna från 1 och uppåt som långa? Finns det någon inställning för detta i Lenz-centralen, det är i så fall något som jag missat.
Adressrymden 1-127 är också som redan sagts för liten för modulträffar då det uppskattningsvis normalt brukar anmälas minst 150-200 lokadresser på våra träffar.
Mvh. Eke