Hur funkar det med korta och långa adresser?
Hur funkar det med korta och långa adresser?
Jag är väl medveten om skillnaden mellan korta och långa adresser på DCC, men hur funkar det i praktiken för oss? Kan man anta att alla adresser 1 - 99 är korta och alla adresser 100 - 9999 är långa?
Med vänlig hälsning
Daniel
Med vänlig hälsning
Daniel
- pcederstrand
Re: Hur funkar det med korta och långa adresser?
kort .. nej. 100-128 räknas som korta i vissa "äldre" system och dekodrar..
Därför har jag alltid förbjudit dom på "mina" körningar
troligt arv från gammal bit räkning
Därför har jag alltid förbjudit dom på "mina" körningar
troligt arv från gammal bit räkning
mvh /peterc
Jo, jag rev mig lite i huvudet första gången jag blev utsatt för en kort adress i intrrvallet 100-128!
Men nu när det är känt att det kan vara problem där så är det ju bara att ändra från kort till lång vid behov! Finns ju många lok med loknummer i just det intervallet t.ex. Diverse Tågablok, så det känns fel att förbjuda när det är så lätt att åtgärda!
Har själv lok som är med där TMZ 108 t.ex.!
När jag är EA är det ett tillåtet nummerintervall!
Mvh. Eke
Men nu när det är känt att det kan vara problem där så är det ju bara att ändra från kort till lång vid behov! Finns ju många lok med loknummer i just det intervallet t.ex. Diverse Tågablok, så det känns fel att förbjuda när det är så lätt att åtgärda!
Har själv lok som är med där TMZ 108 t.ex.!
När jag är EA är det ett tillåtet nummerintervall!
Mvh. Eke
Har inte det största problemet varit att inte alla centraler klarade att adressera 100-127 och därför de inte skulle användas?
Har för mig att om ett lok programmerades med en Digitrax Zephyr i intervallet 100-127 så kunde man inte hitta det med en Lenz LZV100.
Minns jag rätt?
/Lars
Har för mig att om ett lok programmerades med en Digitrax Zephyr i intervallet 100-127 så kunde man inte hitta det med en Lenz LZV100.
Minns jag rätt?
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
- pcederstrand
jag tror det var något sånt mellan just digitrax och lenz. men jag tror det gäller fler gamla US kontra EU centralenheter/dekodrar
mvh /peterc
Intellibox har också kort adress upp till 127.
På Z21 kan man välja båda alternativen, jag har valt att ha korta upp till 99!
@Lars
Har inte hört att någon central inte kunnat adressera 100-127 men däremot att man inte kunnat köra lok som programmerat adressen med annan central som inte har samma adresstyp på 100-127! Men det löses lätt genom att programmera adressen på det aktuella systemet!
Mvh. Eke
På Z21 kan man välja båda alternativen, jag har valt att ha korta upp till 99!
@Lars
Har inte hört att någon central inte kunnat adressera 100-127 men däremot att man inte kunnat köra lok som programmerat adressen med annan central som inte har samma adresstyp på 100-127! Men det löses lätt genom att programmera adressen på det aktuella systemet!
Mvh. Eke
Det verkar även säljas nya dekodrar med sådan adresshantering.pcederstrand skrev:kort .. nej. 100-128 räknas som korta i vissa "äldre" system och dekodrar..
Några tillverkare behandlar fortfarande treställiga som korta till exempel
Zimo: 1-127
Doehler&Haass: - DCC Kurze Adressen (1-127), lange Adressen (0001-9999),
medan
Esu Lokpilot definition: "DCC 2-stellige und 4-stellige Adressen (kurze und lange Adressen)"
Lenz: 2- oder 4-stellige Adressen.
Alltså kan man befara att sådana adresser dyker upp i exempelvis nyare Roco lok.
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Hmmmm....
Kod för LocoNetThrottleManagner hämtad från JMRI:
M a o betraktar JMRI på LocoNet alla adresser <= 127 som korta och alla adresser >= 128 som långa. Extra intressant är funktionen "addressTypeUnique()" som tveklöst säger att det är glasklart att alla adresser 100-127 är korta!
Med vänlig hälsning
Daniel
Kod för LocoNetThrottleManagner hämtad från JMRI:
Kod: Markera allt
/**
* Address 128 and above is a long address
**/
public boolean canBeLongAddress(int address) {
return isLongAddress(address);
}
/**
* Address 127 and below is a short address
**/
public boolean canBeShortAddress(int address) {
return !isLongAddress(address);
}
/**
* Are there any ambiguous addresses (short vs long) on this system?
*/
public boolean addressTypeUnique() { return true; }
/*
* Local method for deciding short/long address
*/
protected static boolean isLongAddress(int num) {
return (num>=128);
}
Med vänlig hälsning
Daniel
Jag vet inte om detta kan bidraga med svar till grundfrågan men jag skriver det så får ni bedömma det själva.
Det finns en annan aspekt som kan bidraga till rykten/fantasier om att man inte ska använda adress 100-127 som kort adress.
DCCspecen säger, citat
"Following a Digital Decoder Reset Packet, a Command Station shall not send any packets with an address data byte between the range "01100100" and "01111111" inclusive within 20 milliseconds, unless it is the intent to enter service mode"
(0x64 - 0x80 => 100-127 decimalt vilket händelsevis sammanfaller just med när adresser blir just treställiga)
I diskussioner har jag hör MJ-folk blanda ihop detta med vilka adresser som ska anges som kort adress.
Eventuellt ligger det något i detta då gamla dekodrar kanske inte var så noga med 20ms och då hamnade i servicemode. Ren spekulation från min sida. Har inte stött på en sådan dekoder ... ännu. Men det är ju samtidigt inget jag regelmässigt testar dekodrar om dom klarar
Det finns en annan aspekt som kan bidraga till rykten/fantasier om att man inte ska använda adress 100-127 som kort adress.
DCCspecen säger, citat
"Following a Digital Decoder Reset Packet, a Command Station shall not send any packets with an address data byte between the range "01100100" and "01111111" inclusive within 20 milliseconds, unless it is the intent to enter service mode"
(0x64 - 0x80 => 100-127 decimalt vilket händelsevis sammanfaller just med när adresser blir just treställiga)
I diskussioner har jag hör MJ-folk blanda ihop detta med vilka adresser som ska anges som kort adress.
Eventuellt ligger det något i detta då gamla dekodrar kanske inte var så noga med 20ms och då hamnade i servicemode. Ren spekulation från min sida. Har inte stött på en sådan dekoder ... ännu. Men det är ju samtidigt inget jag regelmässigt testar dekodrar om dom klarar

Intressant. Jag har läst ytterligare i Loconet Personal edition och på sidan 6 står följande:
Är det någon som har koll på hur Z21:an hanterar korta resp. långa adresser i intervallet 1 - 127?
En intressant frågeställning är om man har ett lok med adress 100 och man först försöker köra loket med ett XpressNet-handtag och därefter med ett LocoNet-handtag. Kommer centralen då skicka ut en lång adress när det körs med XpressNet-handtaget och en kort adress när det körs med LocoNet-handtag? Eller är Z21:an så smart att den enbart går på vad man har angett i centralen och inte enligt LocoNet-standarden? Det kan vara bra att veta hur det förhåller sig ifall man byter handtag på en träff. (Jag gjorde det i Kil då jag lånade en Fred av Eke för att köra Jonas TGV-tåg, men då var det garanterat lång adress).
Med vänlig hälsning
Daniel
Om det här stämmer så är det m a o omöjligt att med Loconet använda en lång adress i intervallet 1 - 127.Note that regular "SHORT" 7 bit NMRA addresses are denoted by <loco-adr hi>=0. The Analog , Zero
stretched, loco is selected when both <loco adr hi>=<loco adr lo>=0. <Loco adr lo> is always a 7 bit
value. If <loco adr hi> is non-zero then the Master will generate NMRA type 14 bit or "LONG" address
packets using all 14 bits from <loco adr hi> and <loco adr lo> with Loco adr Hi being the MOST
significant address bits.
Är det någon som har koll på hur Z21:an hanterar korta resp. långa adresser i intervallet 1 - 127?
En intressant frågeställning är om man har ett lok med adress 100 och man först försöker köra loket med ett XpressNet-handtag och därefter med ett LocoNet-handtag. Kommer centralen då skicka ut en lång adress när det körs med XpressNet-handtaget och en kort adress när det körs med LocoNet-handtag? Eller är Z21:an så smart att den enbart går på vad man har angett i centralen och inte enligt LocoNet-standarden? Det kan vara bra att veta hur det förhåller sig ifall man byter handtag på en träff. (Jag gjorde det i Kil då jag lånade en Fred av Eke för att köra Jonas TGV-tåg, men då var det garanterat lång adress).
Med vänlig hälsning
Daniel