Sida 4 av 10

Re: Linjeblockering

Postat: 2012-09-03, 22:13
av Eke
Mycket spännande att läsa här även om jag är lite oinvigd i en del teknikaliteter!
Men jag har en liten farhåga om att det kan bli ett väldigt speciellt och eget system!
Jag skulle vilja att man har ett vanligt loconet som signalbuss och att man ska kunna använda vanliga dekodrar med standard växeladresser så att man är fri att använda dom signal och växeldekodrar som finns på marknaden, är själv intresserad av dom grejor som CML har som funkar på loconet!
En självkonfigurerande lösning känns som något som måste kunna mer än dom grejorna!

Mina tankegångar på Dörrby har gått så som att jag tänkt ha ett CML-kort för växlar och feedback från stationen samt ett (eller två) ställverk som kopplas in på signal-loconet via vanliga RJ12 gränssnittet. Normalt står ställverken vid stationen men kan flyttas till intilliggande station och kopplas in på signal-loconet där för fjärrstyrning vid personalbrist. Eventuellt skulle också stationen också kunna styras centralt från en dator på "fjärren" via loconet om man vill köra modernt!
Innan det finns något signal-loconet tillgängligt så får det ju naturligtvis styras via ett litet lokalt loconet på enbart Dörrby (eller annan station)!

Jag har svårt med mina kunskaper i ämnet att se hur man kan rationalisera bort en central hjärna i systemet (dator) för att styra det hela utan att det blir specialtillverkade ej standardgrejor man måste få in i modulerna om det ska bli mer avancerat!
Jag ser ju naturligtvis vinsterna med självkonfigurering men jag vill inte att det ska bli någon egen lösning som blir inkompatibel med andra system!

En bra början är ju att komma överens i modulsverige om en signalbuss, själv röstar jag på ett helt vanligt loconet med RJ12kontakter utan förbindelse med kör-loconet eller Xpressnet! Samt ett register så att alla har sina växeladresser för normalt bruk på träffar, på internationella körningar kanske man måste ändra. Men en viss samordning med i alla fall norrmän och danskar kanske vore möjlig! Det finns ju trots allt 2048 adresser att dela på!

Med vänliga lekmannahälsningar!
Peter ;)

Re: Linjeblockering

Postat: 2012-09-04, 09:40
av StaffanWiman
På en liten station i norra Frankrike såg jag en växelstyrning som påminde väldigt mycket om dina lösningar på Dörrby. Det var ju inga enkronor, utan större grejer, men idén var den samma.

Staffan

Re: Linjeblockering

Postat: 2012-09-04, 09:44
av kasoe
Oj, hemskt vad ni har mycket att säga i ämnet... Jag ska se om jag på typiskt lekmannavis kan slänga in lite saker som jag reagerade på...

Först ut är från Nicke:
Jag är lite allergisk mot signaler som bara visar om spårstumpen framför är ledig, bara för att den för tillfället är tom innebär det ju inte att det bara är att köra
Du ska inte behöva få några utslag, det system jag tänker på funkar på "båda håll" om det är enkelspår. När man kör in på ett block (från ett mötesspår) så sätts alla mötande signaler till "stopp" ända fram till nästa mötesspår.

Jag håller med dig, ska ett "system" vara användbart måste det också funkgera. Att göra något "stort" bara för att "tända lite lampor" är för mig helt ointressant...

Och om jag tolkar AndersB så finns inget behov, som sååååå många gånger innan så anser jag att vi INTE ska ta fram något eget om det finns fungerande system.

Jag ser två alternativ, som är villkorat:

1 - Någon tar fram en beskrivning/handledning (på svenska, inga länkar till något tyskt nu...) baserat på det som AndersB säger i sitt inlägg, men om det av någon anledning inte funkar så...

2 - Motivera VARFÖR vi ska göra något eget och sätt ihop en grupp "kloka människor" som Fredde föreslår och låt de fundera, gärna "vid sidan", och komma med ett förslag.

Men AndersBs förslag bör följas till "vägs ände" innan man lyfter på något annat...

Notera, jag kanske låter "bestämt" och "bestämmande", men det är BARA MINA åsikter jag återspeglar, inget försök att köra över någon... ;)

Hälsar,
Anders Ö - ödmjukt... :)

Re: Linjeblockering

Postat: 2012-09-04, 10:07
av LLJ
Kollade lite på de enheter som AndersB använder i går kväll.
Visst, de har en massa funktioner och kan konfigureras att sända ut meddelanden på LocoNet vid förändring.
Och dessa meddelanden är bra och användbara.

Det som saknas är hur man smidigt konfigurerar mot andra enheter i en modulbana, som ständigt växlar utseende.
Detta vill man om möjligt ha automatiskt, så att inte massa tid behöver läggas på detta på plats (eller hemma heller för den delen).
Dvs, det handlar om att enheterna skall veta vilka sina grannar är så de vet vilka meddelanden som de skall reagera på, och hur.
Det är det som diskussionen handlar som som jag ser det.
Sedan tycker även att det är fel att man skall vara tvungen att hålla sig till köpeburkar om det går att bygga egna, som gör samma sak.

Bäst vore om det fanns en standard för detta, t.ex. via FREMO, men där är man inte riktigt ännu.

/Lars

Re: Linjeblockering

Postat: 2012-09-04, 11:21
av UrbanJohansson
Hej!

Blocksignal = en signal som visar om nästa blocksträcka är upptagen (röd) eller ledig (grön).
Det för med sig en lustig konsekvens att två motriktade blocksignaler kan visa grönt samtidigt. Blocksignaler styrs normalt inte från ställverken.

Från ställverken styr man normalt en stations in- resp ut-fartssignaler. Notera dock att i Sverige är det mycket vanligt med sk yttre utfartssignaler. Det är som regel första signalen "på linjen". Den 2-färgljussignalen markerar också stationsgränsen.

Re: Linjeblockering

Postat: 2012-09-04, 11:24
av UrbanJohansson
LLJ skrev: Bäst vore om det fanns en standard för detta, t.ex. via FREMO, men där är man inte riktigt ännu.

/Lars
Ah Lars! Det är en dröm, men då signalsystemen skiljer sig så markant åt från region till region tror jag det blir mycket svårt.

Re: Linjeblockering

Postat: 2012-09-04, 11:29
av AndersB
LLJ skrev:Det som saknas är hur man smidigt konfigurerar mot andra enheter i en modulbana, som ständigt växlar utseende.
Detta vill man om möjligt ha automatiskt, så att inte massa tid behöver läggas på detta på plats (eller hemma heller för den delen).
Dvs, det handlar om att enheterna skall veta vilka sina grannar är så de vet vilka meddelanden som de skall reagera på, och hur.
Det är det som diskussionen handlar som som jag ser det.
Ett helt självkonfigurerande system lär vi inte kunna uppnå. Det finns sätt men då drar det iväg ordentligt.

Som jag skrivit ett par gånger så kan det lösas genom att ägaren till modulen knappar in adressen på de närmast angänsande korten. Detta görs hemma när han får reda på vilka signalmoduler som blir grannar. En operation i samma klass som att byta adress på ett lok.
Mycket lättare tror jag inte det kan bli.
LLJ skrev: Sedan tycker även att det är fel att man skall vara tvungen att hålla sig till köpeburkar om det går att bygga egna, som gör samma sak.
Blir ärligt talat lite förvånad!
"tvungen att hålla sig till köpeburkar" - själva vitsen med att försöka hålla sig till en vedertagen arkitektur är väl att du sedan står helt fri i dina val.
På min lokstation har jag en Digitrax DS64. Den kan delta och delge omgivningen sin status. På Klågerup har jag ett gäng CML-kort, dessa kan delta.
Skulle någon bygga ett sådan kort som jag önskat i något tidigare inlägg - i princip ett halvt SIGM20 från CML, så kan ett sådant delta.
Vill du bygga ett eget superavancerat signalkort så kan det både användas från andra existerande kort såväl som att det självt kan använda info från andra kort.

mvh/anders

Re: Linjeblockering

Postat: 2012-09-04, 11:32
av AndersB
Det känns lite rörigt just nu. Gissar på att folk sitter med olika kravbilder och tror att alla andra har samma bild.
Det verkar också som det från några handlar om "signaler som kan bero av närmaste omgivningen" och från andra inkluderar "kommunikation mellan stationer som ersätter telefon/TAM" ( och hela spektrat däremellan).

För min del handlar det om att bygga signalmoduler som kan visa status en bit framåt på linjen ( blocksignaler och kanske försignaler). Målet att köra med några signalmoduler Habo-NRE- 2013 eller 2014.
TAM och telefoner används fortfarande i min bild och ska dom ersättas så behöver det kanske inte blandas ihop med signalerna. I min bild så är det utfartssignalerna på min station som "styr linjen".
Infartsignalen till min station får gärna påverka föregående signal till att visa ex. "vänta stopp".

Skulle gärna se en kravlista med tydliga krav.

Skulle också gärna se att debattörerna sätter sig in i de lösningar som redan finns. Och att vi då kan få tydligt vilka krav existerande lösningar inte kan uppfylla. Därefter en väg framåt som kan innebära att kravet anpassas, stryks eller är så viktigt att alternativ måste fram.

mvh/anders

Re: Linjeblockering

Postat: 2012-09-04, 11:51
av kasoe
Det känns lite rörigt just nu. Gissar på att folk sitter med olika kravbilder och tror att alla andra har samma bild.
Börjar du luta åt en "kommitte"? ;) :)

Hälsar,
Anders Ö

Re: Linjeblockering

Postat: 2012-09-04, 12:38
av LLJ
Kan hålla med AndersB att det är nog många diskussioner som pågår samtidigt i tråden.

Daniel skrev en kravlista:
[quoute]
1) Flexibelt: Modulbanor ser olika ut varje gång. Moduler tillkommer och försvinner.
2) Ingen PC eller annan "specialare" för konfigurering. Systemet självkonfigurerande.
3) Linjen har en "riktning" som innebär att signalerna enbart kan visa kör i denna riktning.
4) Riktningen kan ändras, men bara under vissa förutsättningar (linjen helt tom, utfartssignaler visar Stopp).
[/quoute]

Denna tycker jag är relevant, möjligen punkt 2 att det inte behöver vara självkonfigurerande men är bra om det är det.
Att PC kan användas vid konfigurering är ok, men inte behövas under drift.

/Lars