Vilka CVvärden-köregenskaper-bör Ett Lättkört Trafikspelslok ha ?
Re: Hur ställer jag in CV för Det Optimala Trafikspelsloket ?
Det finns de som säger att det är omöjligt att ge generella tips eftersom loken och dekodrarna är så olika.
Det tror jag inte. Det har redan kommit fram en hel del matnyttigt.
DESSUTOM
Hur många Rc-lok, D lok,Hg lok och T4? från Jeco ser man inte vid varje körning?
För att inte tala om alla Rclok från Roco.
När vi har fått ihop tillräckligt med generella tips i den här tråden ser jag som ett nästa steg fram emot några nya KORTA trådar.
En för varje modell (Jeco Hg = , Jeco Hg¨ , "Roco Rc version 2015 med Zimo-dekoder" etcetera.
Med konkreta hands on tips.
"Förslag till inställning av Hg-lok från Jeco som ska gå i trafikspel - for dummies". Typ.
Varför jag gör det? Jag har länge tyckt att det är ett sådant tidsslöseri när man på grund av bristande dokumentation tvingas göra allt själv från grunden istället för att få ta del av redan gjorda upptäckter och misstag.
Hade inte vi människor lärt och delat med oss av vår kunskap så hade vi inte haft några modelltåg.
Hjulet skulle fortfarande vara platt. Typ.
Landskapsbyggare gör det. Det är dags för loktrimmarna nu.
/Curt
DESSUTOM
Hur många Rc-lok, D lok,Hg lok och T4? från Jeco ser man inte vid varje körning?
När vi har fått ihop tillräckligt med generella tips i den här tråden ser jag som ett nästa steg fram emot några nya KORTA trådar.
En för varje modell (Jeco Hg = , Jeco Hg¨ , "Roco Rc version 2015 med Zimo-dekoder" etcetera.
"Förslag till inställning av Hg-lok från Jeco som ska gå i trafikspel - for dummies". Typ.
Varför jag gör det? Jag har länge tyckt att det är ett sådant tidsslöseri när man på grund av bristande dokumentation tvingas göra allt själv från grunden istället för att få ta del av redan gjorda upptäckter och misstag.
Hade inte vi människor lärt och delat med oss av vår kunskap så hade vi inte haft några modelltåg.
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Re: Vilka CV-värden bör Det Optimala Trafikspelsloket ha ?
Känns nästan som det vore bättre att samla informationen in en Wiki, som kan byggas på allt efter som det kommer ut fler modeller.
/Lars
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Ja precis, det är den funktionaliteten du skriver om som jag vill ha, jag vill känna lokets tyngd inte simulera den med körvredet, jag vill höra hur motorljud eller ångstötar faktiskt förändras med belastningen så att man kan frirulla med motorn på tomgång och höra skramlet från koppelstängerna! Detta funkar inte om man inte har en del tröghet programmerad!Otto BvL skrev:Hej alla!
Innan vi grottar in oss för mycket i CV-inställningar, funktionsknappar för diverse jippon mm, anser jag det viktigt att fastställa vilken funtionallitet vi vill ha. Alltså kraven före implementeringen!
En grundfråga, skall vi som lokförare med inget annat att syssla med, verkligen inre köra loken själva? Är det inte den verklige lokförarens upplevelser vi eftersträvar?
Är det inte lokförare vi vill vara och köra/bromsa loken själva? Tänk på att utan ett antal extra finesser, som kan vara svåra att lära och använda för nybörjare, är det omöjligt att stanna ett lok (med lång utrullning) snabbare än dekodern medger!
En annan fråga gäller lång och kort ljud signal varför skall man inte själv få bestämma signalens längd genom att hålla nere tangenten olika länge? Försök ge signalen "Tåg kommer" och "Jag är beredd på hinder eller spårändring" --- - - - (en lång och tre korta), med de två funktionsknapparna!
Det finns flera frågor av den här typen. Är det inte den ultimata körupplevelsen vi vill uppnå? Jag förstår heller inte (så när som vissa specifika undantag) varför man skall ha olika inställningar för olika till tillfällen! Det är väl viktigt att man lär sig lokets uppförande! (Ett undantag kan t.ex. vara godstågs- resp snälltågs-växel för ett svenskt D-lok.)
Mvh Otto
Hur lång och kort tuta ska hanteras tar vi i en annan tråd, om någon startar den!
Jag vill inte heller ha speciella inställningar på mina trafikspelslok, jag vill att dom ska bete sig som ett lok både hemma och på modulträff!
Jag har inte heller tid att hålla på att programmera om lokbeteenden hela tiden beroende på var jag ska köra!
Men jag förstår också att man måste respektera att vissa vill inte ha det så och vill ha "modelltågskontroll" på sina lok!
Frågan verkar vara vem som ska respektera den andra ståndpunkten mest! (Och det känns lite fel tycker jag!)
Alltså, ska dom som kommit längre i hobbyn lämna sina tröga lok hemma och köra på samma nivå som nybörjarna?
Eller, ska nybörjarna få information om att man kan stänga av utrullningen genom att aktivera F4?
Jag tror att med lite pragmatiskt tänkande så kan nybörjarna eller andra undvika dom lok som beter sig trögt eller helt enkelt stänga av trögheten om så önskas!
Både avancerade köruppdrag, realistiska ställverk och tungrullande lok kan styras till sina målgrupper genom märkning av köruppdrag och körkontroller eller med lokkort där all info finns om det är ett svårkört lok! Och det är bra och helt rätt att dom tröga loken ska vara försedda med körkontroller som tydligt indikerar vad som är aktivt eller inte om sådana lok ska släppas ut i trafikspelet samt att tydlig information om funktionaliteten ska finnas med på körhandtag eller lokkort!
Tror inte att det blir speciellt många lok som kommer att ha den långa utrullning som vissa av oss önskar så dom blir nog lätta att undvika för den som vill, men också att hitta för den som vill det!
Har man en lokstation som vi börjat ha nu ibland så väljer man ju helt enkelt inte det tröga loket utan ett annat innan man rullar iväg och kopplar till vagnarna eller så stänger man av utrullningen på F4 som alla deltagare ska ha fått information om! Det viktiga är att möjligheten finns för den som önskar att få en bra körupplevelse att få det, likväl som att den orutinerade eller ointresserade ska kunna dra iväg med ett väldigt enkelt lok om så önskas!
Mvh. Eke
Det du funderat på har också andra funderat kring!Qrt skrev:Det finns de som säger att det är omöjligt att ge generella tips eftersom loken och dekodrarna är så olika.
DESSUTOM
/Curt

Åtminstone jag och Stefan Fjällemark har pratat om att en sida på nätet där man kan dela med sig av lyckade lokprogrammeringar vore bra!
Först gällde det den standard funktionsmappningen som jag jobbat med under en längre tid men även fartkurvor och andra inställningar kan ju delas med varandra för kända loktyper!
Det har faktiskt redan börjat lite i liten skala då programmeringen av mitt Hg har spritts till fyra andra Hg-lok på dom senaste modulträffarna!

Dock så ska jag putsa lite mer på Hg:n då jag missat kontaktorljudet bl.a.!
Mvh. Eke
Ja, det stämmer angående "Beschleunigung"! Eftersom jag gjorde den där lappen inför inför en Fremoträff där det skulle komma utländska besökare så ville jag få med även tyska på förklaringen och i en dekodermanual på tyska så benämndes F4 med just Beschleunigung så jag tänkte att tyskar var vana vid det och att det fick duga! På svenska kom jag fram till att det mer täckande "Tröghet" blev bra!Qrt skrev:Först, eftersom jag höll på med det innan inlägget ovan:
Det ligger en del i PeterCs invändningar.
Beschleunigung betyder väl bara acceleration och ställs in på sitt/sina ställen.
(grundvärdet för den tid det tar från stillastående till full fart som sätts i CV3 hos Zimo)
Minskningen av hastigheten, Bremszeit, den tid det tar från max fart till stopp, det som vi väl här slarvigt utrullningen, ställs in på andra ställen.( grundvärdet för den tid det tar från full fart till stopp som sätts iCV4 hos Zimo)
http://www.zimo.at/web2010/documents/cvliste.pdf
Och då undrar jag också vad som händer när F4 hanteras: påverkas både accelerationen och retardationen ? Och hur då.
/Curt

Det måste ju vara ganska kortfattade benämningar om dom ska få plats på en Fred!
Bra och kortfattade funktionsbenämningar som alla förstår efterlyses för framtida lokkort!
Mvh. Eke
Tror nog att vi får dela lite på Wilbur ändå, med eller utan varningstriangel!pcederstrand skrev:@qrt
Den tar bort fördröjning helt både på acc och broms samtidigt.
personligen tycker jag att man vid "kastratgång" = "växlingsläge" = "halvfart" även kan mappa in att samtidigt fördröjnings tas bort, alltså bara en knapp för båda.
@eke
det var texten som var konstig "... utan ... aktiv .."
jag blev faktiskt fäst vid Wilbur i en varningstriangelden kan vi göra till ny standard för extrem fördröjning
passar även om vi mappar ihop F3 och F4 för Wilbur är ju även slö

Halvfart på F3 och bortkoppling av tröghet på F4 är vädigt väl etablerat sedan slutet på 90-talet på alla europeiska standarddekodrar och jag vill inte ändra det på samma sätt som klåfingriga ljudprojektskonstruktörer förstört funktionaliteten i sin iver att klämma in så många möjliga och omöjliga ljudfunktioner på dom få funktionsknapparna som finns! Som tur är går det att återställa ordningen även på våra ljuddekodrar om man vill!
Mvh. Eke
Att kalla ESU:s ljudprojektkonstruktörer för klåfingriga känns fel, de är trots allt en ganska stor tillverkare av dekodrar.
Utan att ha kollat alla Enginering Edition lok, så har man skapat en ny standard för användningen av funktionsknapparna, och där F3 och F4 används till andra saker.
T.ex. så används F3 ofta till att styra rök på/av eller strömavtagare upp/ner, F4 till att styra digitalt koppel, F5 att släcka belysning i A-änden, F6 att släcka belysing i B-änden.
Nu är inte detta optimalt för trafikspel på något sätt, men vissa funktioner kan vara svåra att flytta, för man vill ju inte tappa specifika funktionen helt.
Slutsats: Jag tror att bästa lösningen är beskrivning på resp. handkontroll för resp. dragfordon vilken funktion som gör vad.
/Lars
Utan att ha kollat alla Enginering Edition lok, så har man skapat en ny standard för användningen av funktionsknapparna, och där F3 och F4 används till andra saker.
T.ex. så används F3 ofta till att styra rök på/av eller strömavtagare upp/ner, F4 till att styra digitalt koppel, F5 att släcka belysning i A-änden, F6 att släcka belysing i B-änden.
Nu är inte detta optimalt för trafikspel på något sätt, men vissa funktioner kan vara svåra att flytta, för man vill ju inte tappa specifika funktionen helt.
Slutsats: Jag tror att bästa lösningen är beskrivning på resp. handkontroll för resp. dragfordon vilken funktion som gör vad.
/Lars
FREMO
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Nu är det ju inte ESU som gör alla ljudprojekt bara för att det står ESU på dekodern! Roco, Jeco och andra gör sina egna ljudprojekt och oftast inte ens med någon egen standard! Och Märklin har rena anarkin i hur dom lägger funktionerna! Så, jo, jag kan tycka att ljudprojektskonstruktörerna totalt saknar förmåga till att skapa någon sammanhållen och genomtänkt standard på det sätt som alla våra icke ljuddekodrar har haft sedan länge i Europa!LLJ skrev:Att kalla ESU:s ljudprojektkonstruktörer för klåfingriga känns fel, de är trots allt en ganska stor tillverkare av dekodrar.
/Lars
Jag har mappat om mitt ESU T66 och flyttat om det mesta utan att ha förlorat någon specifik funktion men bl.a. vunnit svensk rangerbelysning och en ordning på knapparna som jag känner igen mig i samt möjlighet att bromsa loket med olika mycket bromskraft! Så ESU:s originalmappning var ingen höjdare även om dekodern i sig är mycket fin!
Men förklaring på körhandtaget om hur loket funkar håller jag helt med dig om!

Men tråden handlar ju inte om detta, det var ju vilka köregenskaper våra trafikspelslok ska ha eller inte få ha!
Mvh. Eke
Lyckost. Min dekoder av annat märke pratade och varnade för tåg samtidigt som jag tände det extra installerade flodljuset. Det gick inte att separera med mindre än att totalt ny ljudfil gjordes av fabriken.Eke skrev:Jag har mappat om mitt ESU T66 och flyttat om det mesta utan att ha förlorat någon specifik funktion ...
Det är jag som sagt glad åt om vi håller oss till. Kvalitativ tråd hittills.Men tråden handlar ju inte om detta, det var ju vilka köregenskaper våra trafikspelslok ska ha eller inte få ha!

En lokstation och därtill en inlärningssträcka på väg till där man ska hämta tåget låter spännande.Har man en lokstation som vi börjat ha nu ibland ...!
Det ger plats för lite fler lok i spelet än annars då ett lok per tåg är vad som får körtillstånd.
Det öppnar för att fler kan få se sina lok rulla runt på banan.
Exemplet med tydliga stjärnor från 1 till 5 stycken om svårighetsgrad på loken låter bra.
Men med femstjärniga lok krävs att det också alltid finns "kollisionssäkra" en och tvåstjärniga lok körklara i lokstationen för de fumliga

I en så här viktig fråga tror jag dock mer på en märkning med svartvita symboler än med olika färger.
Glöm inte att vi har lägre krav på förarna än man har IRL.
Hittills har väl inga krav på viss synskärpa eller visst färgseende ställts för att man ska få vara lokförare ?
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Istället för att ha lok med olika svårighetsgrad att köra, definiera en nivå som är lagom och som alla bör hålla sig till.
Om sedan någon vill köra med ett lok med mer avancerade egenskaper så får hen byta till eget lok för ett specifikt köruppdrag och kan utnyttja de avancerade köregenskaperna.
Nackdelen med detta upplägg är att det kan innebära hantering av fordon: Det egna loket skall på plats istället för originalloket och efter avslutat köruppdrag så skall originalloket flyttas till den plats där köruppdraget avslutades, så att nästa förare har något dragfordon+körhandtag.
/Lars
Om sedan någon vill köra med ett lok med mer avancerade egenskaper så får hen byta till eget lok för ett specifikt köruppdrag och kan utnyttja de avancerade köregenskaperna.
Nackdelen med detta upplägg är att det kan innebära hantering av fordon: Det egna loket skall på plats istället för originalloket och efter avslutat köruppdrag så skall originalloket flyttas till den plats där köruppdraget avslutades, så att nästa förare har något dragfordon+körhandtag.
/Lars
FREMO
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam